10 نکته بسیار مهم درباره مدیریت گلخانه و گلخانه داری

قطعا خیلی از افراد که قصد ساخت گلخانه را دارند، به این فکر میکنند که چگونه باید گلخانه خود را مدیریت کنند و به عبارتی گلخانه داری را انجام دهند. در واقع نکاتی در مدیریت گلخانه وجود دارند که دانستن آنها می تواند بسیار در امر نگه داری گلخانه به شما کمک کند تا هم آن را راحت تر مدیریت کنید و حتی از به وجود آمدن ضرر های مالی جلوگیری کنید. حتی اگر افراد یا کارشناسانی در کنار شما برای کمک در امر مدیریت کشت یا سازه گلخانه حضور داشته باشند، باز هم بهتر است بسیاری از نکات را تکنیک ها را خود بیاموزید تا در صورت نبود آنها در ایامی مانند تعطیلات، دچار بحران نشوید و بتوانید به وضعیت گلخانه خود رسیدگی کنید. شرکت گلخانه ساز نهال رویش در این مقاله شما را با 10 نکته مهم برای گلخانه داری آشنا می کند تا با استفاده از آنها تبدیل به یک مالک گلخانه حرفه ای‌تر شوید و درباره گلخانه و کشت گلخانه ای  چیزهایی را بیاموزید که شاید تا الان نمیدانستید.

1. هدف از تهویه در گلخانه چیست؟

فن های لایه زدایی هوا به طور فزاینده برای مخلوط کردن هوا در گلخانه استفاده می شود

در درجه اول تهویه گلخانه به منظور تأمین دی اکسید کربن موردنیاز و در نتیجه افزایش کارآیی فتوسنتز در گیاه و سپس تنظیم درجه حرارت گلخانه می باشد. اما در صبح تهویه به طور ناگهانی موجب بروز تنش در گیاه و به خواب رفتن گیاهانی که در معرض هوای سرد قرار دارند میگردد.
برای جلوگیری از این مشکل می بایست دو دریچه جانبی در گلخانه تعبیه کنید و دریچه بالایی را در فصل زمستان به جای دریچه پایینی باز کنید. تأمین دی اکسید کربن جهت انجام عمل تولید در گیاه یک عامل مهم است و کاهش دی اکسید کربن با بسته بودن دریچه ها در فصل زمستان و مصرف آن توسط گیاه رخ می دهد.

2. چرا ارتفاع گلخانه باید زیاد باشد؟

گلخانه-ی-گاتیک

اهمیت ارتفاع گلخانه سوالی است که ممکن است به ذهن تعدادی از گلخانه داران خطور کرده باشد. جواب آن این است: ارتفاع رابطه مستقیمی با تهویه دارد -با ارتفاع 5 متر، دمای هوای گلخانه 3 درجه سانتی گراد خنکتر از زمانی است که ارتفاع گلخانه 3متر است- ارتفاع بیشتر باعث می‌شود سرمای هوای بیرون کمتر برروی گیاهان و محصولات داخل گلخانه تأثیر بگذارد. در مناطقی از ایران مانند شهر جیرفت سرمازدگی برروی برخی محصولات گلخانه‌ای بخصوص خیار گلخانه‌ای تأثیرات مخربی گذاشته است. در چنین شرایطی هرچه فرم سازه گلخانه به مربع نزدیکتر باشد، جابجایی هوا بهتر صورت می گیرد و هزینه‌های سیستم گرمایش و سرمایش گلخانه کاهش می‌یابد.

3. چه میزان انشعاب برق جهت اداره یک واحد گلخاه موردنیاز است؟

اغلب از طرف افراد گلخانه دار یا کسانی که قصد دارند گلخانه بسازند، درباره میزان برق موردنیاز یک واحد گلخانه سوال می شود. برای یک گلخانه کمتر از 1000 متر مربع یک انشعاب برق 60 آمپر جهت تأمین انرژی فن های تهویه به همراه سیستم گرمایی و پمپ آب کفایت می کند.
برای گلخانه های بیشتر از 1000 متر مربع ـــــــــــــ100 آمپر
برای گلخانه های بیشتر از 10000 متر مربع ـــــــــــ 600 آمپر

4. مساحت استخر ذخیره آب موردنیاز در یک واحد گلخانه چقدر باید باشد؟

مساحت استخر ذخیره آب، بستگی به نوع گیاه و مصرف آب دارد، ولی به طور معمول باید بتواند یک هفته ذخیره آب را نگهداری کند. بسته به گیاه و اقلیمهای متفاوت برای یک هکتار 15000 متر مکعب در سال آب نیاز است (0.9 لیتر برای هر گیاه در روز)

استخر ذخیره آب برای امور کشاورزی
استخر ذخیره آب برای امور کشاورزی

5. به چند نفر کارگر نیروی فنی در کشت های گلخانه ای نیازمندیم؟

بسته بندی محصولات گلخانه

با توجه به نوع محصولی که در گلخانه تولید می کنیم بین 5 تا 8 نفر در هر هکتار به کارگر تمام وقت نیازمندیم و برای هر واحد گلخانه ای حداقل یک مدیر تولید با دانش فنی را داشته باشد موردنیاز است.

6. تهویه هوای گلخانه در مناطق ساحلی

تهویه و حرکت هوا در گلخانه کمی متفاوت از شرایط عادی است. گلخانه داری در مناطق ساحلی و مرطوب به دلیل رطوبت بالای 60 تا 65 درصد تفاوت هایی با شرایط معمولی دارد. در این وضعیت نمیتوانیم از سیستم خنک کننده فن و پد استفاده کنیم و تهویه گلخانه در این مناطق مشکل است؛ تنها راه مدیریت هوای داخل گلخانه استفاده از فن و دریچه های جانبی و سقفی می باشد. لذا بالابردن ارتفاع گلخانه در مناطق مرطوب جنوبی کشور مانند بندر عباس بسیار حائز اهمیت است و باید گلخانه های این مناطق را با ارتفاع بیشتری ساخت. ارتفاع مناسب برای مناطق جنوبی ارتفاع 4.5 تا 5 متر است و ارتفاع ناودان تا قوس 1.60 متر می باشد.

7. افراد موفق در کشت های گلخانه ای چه کسانی هستند؟

حتما تمام گلخانه داران به رسیدن به موفقیت درباره کشت گلخانه ای فکر میکنند. کسانی به موفقیت در زمینه کشت و پرورش محصولات گلخانه ای دست می یابند که:
الف) محصولشان قیمت تمام شده کمتری دارد (هزینه کمتر و عملکرد بیشتر)
ب) کسانی که به قیمت بالاتری محصول را می فروشند: ارائه در زمان مناسب، کیفیت بهتر، افزایش تنوع، بسته بندی بهتر
ج) کسانی که اصول بازرگانی بهتری بکار میگیرند: پایبندی به تعهدات، صداقت، تسهیلات فروش، یافتن بازار های جدید

8. فواصل گلخانه ها از یکدیگر و نصب بادشکن

فاصله دو گلخانه از یکدیگر بایستی به اندازه نصف قوس یا کمان گلخانه باشد. به دلیل اینکه اغلب باد های ایران غربی هستند، نصب بادشکن در جهت غرب گلخانه ضروری می باشد. فاصله بادشکن از گلخانه به اندازه 2.5 برابر حداکثر ارتفاع بادشکن انتخاب می شود. به دلیل اینکه خورشید از جهت شرق طلوع می کند و خورشید تنها آفتاب تولید می کند، بهتر است بادشکن هارا به گلخانه نزدیک کنیم. در انتخاب درختان جهت بادشکن باید از درختانی استفاده کرد که سریع الرشد بوده و فاقد آفات، بیماریها و کنه به عنوان میزبان باشند.

معمولا جهت گلخانه برخلاف جهت باد غالب و عمود ساخته می شود
معمولا جهت گلخانه برخلاف جهت باد غالب و عمود ساخته می شود

 

مطلب مرتبط: پوشش گلخانه
 

 

9. کنترل عوامل محدود کننده جهت دستیابی به حداکثر تولید

مهم ترین عوامل محدود کننده تولید در فصل تابستان نواسانات رطوبتی و گرمای بالا می باشد و نواسانات رطوبتی تأثیر منفی در رشد محصولات گلخانه ای دارد. نواسانات رطوبتی در اوایل صبح به حداکثر خود می رسد و در بعد از ظهر از شدت آن کاسته می شود. در اوایل صبح تشکیل شبنم موجب افزایش آفات و بیماری ها می گردد.

10. یک تجربه ساده ولی مهم!

در روز های ابری و تاریک، شدت تنفس گیاهان در روز سریع می شود و سبب هدر رفتن مواد نشاسته تولید شده می گردد. در نتیجه باید درجه حرارت محیط گلخانه را کاهش داد تا با بسته شدن روزنه های گیاه، از مصرف مواد ساخته شده در گیاه جلوگیری شود.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

‫15 نظر

  • رضا یزدانی گفت:

    سلام
    لطفا بفرمایید در گلخانه هیدروپونیک گوجه فرنگی فن در چه ارتفاعی باید نصب بشه

  • علیرضا عبادی گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدی که به اشتراک می گذارید.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید آیا احداث گلخانه ای در مساحتی بین 1000 تا 2000 متر مربع برای کاشت گیاهان دارویی در منطقه رباط کریم تهران مناسب می باشد؟ سپاس از کمک و راهنمایی شما عزیزان

    • نهال رویش گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای مشاوره با شماره 09120461138 در ارتباط باشید.
      از اونجا که در استان تهران هستید، می‌تونید با تیم نهال رویش جلسه حضوری هم داشته باشید

  • دنیا گفت:

    عالی بود.ممنون از نکات مفیدی که بیان کردین

  • ناصر گفت:

    با سلام
    -هزینه احداث گلخانه ۱۰۰۰متری و اماده سازی ان برای کشت حدودا چقدر است؟
    -ایا کشت خیار در گلخانه ۱۰۰۰ متری مقرون بصرفه است؟ محصولات دیگر مثل گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و…. چطور؟
    ممنون میشوم راهنمایی کنید

    • نهال رویش گفت:

      سلام
      به طور کلی احداث گلخانه زیر سه هزار متر برای صیفی‌جات توجیه چندانی نداره
      هزینه های گلخانه هم وابسته به نوع سازه تجهیزات مکان و… متغییر هست
      برای اطلاعات بیشتر با مدیریت تماس بگیرید
      با تشکر🍀

  • سیروان گفت:

    لطفا از درآمد و سوددهی گلخانه ها هم بگید
    درآمد فصلی و غیر فصلی هر کشتی در هر متراژی رو لطف کنید .

  • علمدار راهپیما گفت:

    من زمینی دارم به مساحت ۵ هکتار با چاه پر اب شیرین در منطقه گرم وخشک لارستان ولی خودجرات
    تاسیس گلخانه را ندارم چون وقت مدیریت آنرا ندارم
    اگر کسی باشد که شریکی کار کند میتوانم کنار بیام

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شرکت گلخانه سازی نهال رویش

    ساخت گلخانه‌های صنعتی و مکانیزه در سراسر ایران