درآمد گلخانه صنعتی در ایران سال 1402

درآمد گلخانه یکی از مهم ترین دلایلی است که افراد تصمیم می گیرند به کشت گلخانه ای روی بیاورند. افراد دوست دارند میزان درامد گلخانه را بدانند و قطعا درآمد گلخانه نتیجه‌ای است که پس از تلاش بسیار به دست می‌آورید و برای شما بسیار خوشایند خواهد بود. اما باید بدانید که رسیدن به حس دلپذیر کسب درآمد، نیاز به اقدامات و تلاش های متعددی دارد. در این مقاله شرکت گلخانه ساز نهال رویش، عوامل پیش از کاشت یا برداشت محصول، عوامل پس از کاشت یا برداشت محصول، هزینه های ثابت و جاری، مزایا و معایب کشت گلخانه ای و… ذکر می شوند. به شما نیز خواهیم گفت چگونه بدون داشتن گلخانه و تولید محصول، بتوانید با فروش محصولات دیگران به درآمد برسید. اگر می خواهید درباره هزینه ساخت گلخانه بدانید، به نوشته های قبلی سر بزنید😊

میزان دقیق درآمد ماهیانه گلخانه‌

درآمد ماهیانه گلخانه، از آن دسته سوالات پرتکرار است که توسط افراد پرسیده می شود و مشتاق هستند به طور کامل درباره آن بدانند. اول از همه باید بگوییم که گلخانه داری و کشت گلخانه ای، مانند بسیاری از کار های آزاد دیگر یا کارهایی که به اصطلاح کارمندی نیستند، میزان درامد گلخانه در هر ماه مشخص نیست و نمیتوان عدد کاملا قطعئ برای آن مشخص کرد. اما مطمئن باشید میزان درامد گلخانه سقف ندارد و به میزان محصولی که موجود دارید و میتوانید بفروشید، درآمد گلخانه خود را افزایش کنید سود گلخانه خود را افزایش دهید. رسیدن به سود بالا در گلخانه نیازمند رعایت اصول و قوانینی است که در طول این مقاله برای شما تمام آنها را شرح داده ایم.

برای کسب اطلاعات کامل درباره نحوه کسب درآمد از گلخانه و میزان درامد گلخانه، مقاله را تا انتها بخوانید.

 

چرا به گلخانه نیاز داریم؟‌

روش های معمول کشت در هوای آزاد بر اساس مساعد بودن شرایط محیطی صورت می گیرد.معمولا در اکثر مناطق کشور، کاشت در بهار و برداشت در اوخر تابستان انجام می شود و در صورت مساعد بودن هوا، تا اوایل پاییز به طول می انجامد. البته در مناطق جنوبی کشور امکان کشت برخی سبزی های فصل خنک در پاییز و زمستان وجود دارد. در روش های معمول و سنتی کشت، تمامی عملیات کاشت تا برداشت تابع شرایط محیطی است. اگر قصد دارید در خارج از فصل کشت کنید، باید توان آن را داشته باشید تا عوامل محیطی (دما، رطوبت نسبی و نور) را کنترل کنید. به دو روش می توانید عوامل محیطی را کنترل کنید:

استفاده از تونل پلاستیکی

در این روش پس از کشت بذر روی بستر بذر، پلاستیک کشیده می شود و به محض مساعد شدن شرایط محیطی، پوشش برداشته می شود. هدف از این روش زودرسی محصول است، مانند کشت گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، بادنجان و خیار که در منطقه جیرفت مورد استفاده می گیرد.

استفاده از تونل پلاستیکی

مطلب مرتبط: کشت ریحان در گلخانه 

 

مزایای استفاده از گلخانه برای پرورش محصولات

تفاوت کشت محصول در گلخانه با مزرعه، بسیار است و قطعا گلخانه مزایای بسیار زیادی نسبت به هوای آزاد یا روش پرورش محصول سنتی دارد.

  • تولید در زمانی که کشت محصول در هوای آزاد غیر ممکن است
  • تولید محصول در زمان و فصلی که تولید نمی‌شود

امکان کشت محصولات در هر فصل
امکان کشت محصولات در هر فصل

  • افزایش تولید در سطح (حداقل 10 برابر هوای آزاد)، در مورد کشت خیار در گلخانه، تولید 20 کیلوگرم در متر مربع به جای 2 کیلوگرم در هوای آزاد

افزایش میزان تولید محصول در گلخانه نسبت به مزرعه و افزایش درآمد گلخانه

  • تولید بیش از یک محصول در سال (در مورد خیار 3 بار تولید در سال و در مورد گوجه فرنگی 2 بار تولید در سال)
  • افزایش کیفیت محصول تولیدی (کنترل بهتر آفات و بیماری ها با روش های کنترل بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم که باعث افزایش کیفیت محصول و افزایش صادرات و حفظ محیط زیست می شود)
  • صرفه جویی در مصرف آب (با آبیاری تحت فشار)

صرفه جویی در مصرف آب در گلخانه نسبت به مزرعه

  • استفاده از اراضی غیر قابل کشت با روش آبکشت (کشت هیدروپونیک)
  • عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی و امکان بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق نیاز بازار (مثلا تاریخ کاشت خیار طوری تنظیم شود که زمان برداشت اواخر اسفند ماه باشد)
  • تداوم کار و تولید محصول در تمام فصل های سال، با توجه به توان امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه (استفاده از اوقات بیکاری کشاورزان در تابستان و زمستان)

امکان کشت محصولات در هر فصل

  • آزادسازی زمین ها برای گیاهان استراتژیک (مانند گندم)

آزادسازی زمین ها برای گیاهان استراتژیک

  • کاهش جذب فلزات سنگین توسط گیاهان و حفظ سلامت جامعه با روش هیدروپونیک که امکان جذب بیشتر این عناصر را فراهم نمی سازد.
  • جلوگیری از تغییر کاربری زمین برای ساخت و ساز و ساختمان سازی (به علت سودمند بودن تولید گلخانه ای)
  • جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر، با احداث با احداث گلخانه و کشت در محیط های کنترل شده.
  • آموزش فرصت های شغلی برای جوانان، زنان روستایی (یا شهری) و دانش آموختگان شهری

آموزش فرصت های شغلی برای جوانان

مطلب مرتبط: گلخانه صنعتی 

 

درآمد گلخانه 500 متری

با توجه به شرایط اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، اکنون مجوز ساخت گلخانه حتی به گلخانه‌های کوچک مقیاس داده می‌شود. اما توجه داشته باشید که درآمد گلخانه 500 متری نمی‌تواند خیلی زیاد باشد در حدی که بتوان به چشم یک منبع درآمد جدی به آن نگاه کرد. محصول زیادی نمی‌توان از این مساحت برداشت کرد و شاید تنها برای فروش در بازار محلی مناسب باشد. اما اگر قصد ورود به زمینه کشت گلخانه‌ای را دارید و برای شروع گلخانه‌ای 500 متری احداث کردید، راه‌حل مناسبی را پیش گرفته‌اید. درآمد گلخانه 500 متری شروع حرفه شما در صنعت کشت گلخانه‌ای است و بعد از مدتی می‌‌‌توانید گلخانه و کسب وکار خود را گسترش دهید و دریافتی ماهانه خود را افزایش دهید.

درآمد گلخانه 1000 متری

درامد گلخانه 1000 متری با توجه به موراد مختلف متفاوت است. در گلخانه 1000 متری نسبت هزینه‌ها به درآمد، نسبت متوسطی است. یعنی هر چه از این متراژ بالاتر بروید درآمد گلخانه 1000 متری بیشتر می‌شود و هرچه پایین‌تر بیایید، از میزان سود ماهانه گلخانه کاسته می‌شود. در ضمن گلخانه 1000 متری تقریبا نصف میزان تولید محصول در هر مترمربع را نسبت به یک گلخانه یک هکتاری دارید. به عنوان مثال مقدار برداشت گوجه گلخانه ای ازهر 1000 متر گلخانه حدود 20 تن بوده ولی مقدار برداشت گوجه از هر 10000 متر گلخانه حدود 40 تن است.

برای راه اندازی گلخانه به چه مهارتهایی نیاز است

حال که مقداری بیشتر از زوایای مختلف گلخانه را شناختید و مشتاق هستید درباره نحوه مدیریت گلخانه بیشتر بدانید، ادامه این مقاله را بخوانید. قطعا عده‌ای از مخاطبین قصد دارند در گلخانه بسازند و می‌خواهند  بدانند برای گلخانه‌دار شدن به چه چیزهایی نیاز دارند. اگر قصد دارید گلخانه‌دار شوید، حتما باید با مبانی باغبانی، کشاورزی، نحوه مراقبت از محصولات کشاورزی مانند گل و گیاهان و همچنین شرایط بازار آشنایی داشته باشید. سعی کنید با شرکت در کلاس‌ها یا تهیه دوره های اینترنتی این مطالب را فرا بگیرید. اگر در رشته‌ی کشاورزی تحصیل کنید، گلخانه‌داری برای شما به مراتب راحت‌تر خواهد بود. با این حال بهتر است یک مهندس کشاورزی در کنار خود داشته باشید تا به شما در امور گلخانه راهنمایی کند و از مشاوره او بهره‌مند شوید.

در صورت تصمیم به اشتغال در کشت گلخانه ای چه باید کرد؟

پس از آن که به انجام کشت گلخانه‌ای مصمم شُدید، نکاتی هست که حتی باید قبل از شروع به کشت به آن بپردازید؛ زیرا می‌توانند به طور محسوسی بر میزان درآمد گلخانه شما تأثیر بگذارند.

  • مشخص کردن بازار فروش قبل از شروع به کاشت. باید تعیین کنید که محصول تولیدی کجا به فروش خواهد رسید
  • مشخص کردن زمان‌های مختلف سال از نظر میزان فروش، زمان‌های کسادی و اشباع بازار و زمان‌های خلا و نیاز شدید بازار
  • تعیین نوع و ویژگی‌های محصول موردنیاز بازار (مثلا گوجه فرنگی درشت یا ریز، گیلاسی یا گلابی شکل)
  • جمع‌آوری اطلاعات هواشناسی منطقه مورد نظر کشت (میانگین ده ساله حداقل دما در سردترین شب سال، دما در گرم‌ترین روز سال، میانگین ده ساله بارندگی، میانگین تعداد روزهای آفتابی، میانگین روزهای ابری، میانگین تعداد روزهای یخبندان)
  • تعیین چهار جهت گلخانه، جهت وزش باد غالب و باد خسارت‌زا
  • تعیین ویژگی‌های خاک
  • مشخص کردن وضعیت آب منطقه از نظر مقدار و کیفیت (برای هر متر مربع بستر خاکی گلخانه باید حدود یک متر مکعب آب در دسترس باشد)
  • مسافت گلخانه تا بازار مصرف مشخص شود
  • مشخص نمودن دستمزد کارگر در منطقه‌ای که قرار است گلخانه احداث شود
  • جمع آوری اطلاعات علمی درباره کاشت، داشت، برداشت، آفات، بیماری‌ها و انبارداری گیاه مورد نظر
  • بازدید از گلخانه‌های پرورش سبزی و جمع‌آوری اطلاعات عملی و تجربی (از تجربیات دیگران استفاده کنید تا از وقوع برخی مشکلات جلوگیری کنید)
  • بررسی اقتصادی و تعیین هزینه‌های تولید

هزینه های ثابت و جاری احداث گلخانه

پیشتر در مقاله هزینه احداث گلخانه، درباره ی هزینه ی سازه و تجهیزات برای احداث گلخانه نوشته بودیم. در این مقاله، درباره ی هزینه های دیگری که برای راه اندازی کشت گلخانه ای نیاز دارید نوشته ایم.

هزینه های ثابت

  • هزینه احداث گلخانه
  • هزینه گرمایش گلخانه
  • هزینه سرمایش گلخانه
  • هزینه تأسیسات آبیاری
  • خرید سمپاش
  • خرید زمین
  • خرید دماسنج، رطوبت سنج، PHمتر، ECمتر، تانسیومتر، نورسنج
  • خرید گلدان

هزینه های جاری

  • هزینه آب، برق، گاز، گازوئیل، تلفن و…
  • خرید بذر
  • خرید کود
  • خرید سم
  • هزینه کارگر

بدست آوردن درآمد از گلخانه و روش‌های افزایش درآمد

هزینه‌های جاری+ هزینه‌های ثابت= کل هزینه‌ها

سود= فروش کل (عملکرد کلxقیمت)- کل هزینه‌ها

به‌طور کل نمی‌توان به طور دقیق گفت درآمد دقیق شما از گلخانه چقدر می‌تواند باشد. مواردی وجود دارند که اگر برای آن‌ها هزینه کنید، در نهایت می‌توانید قیمت محصول نهایی را افزایش دهید.

مطلب مرتبط: گلخانه خانگی
 

 

فرآوری محصول

می‌توانید خودتان اینکار را انجام دهید، یا به دیگران واگذار کنید. طبیعتا فرآوری محصول برای شما سود بیشتری نسبت به خام فروشی محصول خواهد داشت. به عنوان مثال اگر شما سیب کشت می‌کنید، می‌توانید در کنار گلخانه خود صنایعی برای تولید آبمیوه سیب تأسیس کنید یا آنرا به دیگران بسپارید (البته بسیار بهتر است که اینکار را خود انجام دهید). بدین گونه برای افراد بیشتری نیز شغل ایجاد کرده‌اید.

صنایع بسته بندی

نحوه‌ی عرضه محصول به بازار بسیار اهمیت دارد. به‌دلیل تمایز محصولات گلخانه ای نسبت به مزرعه، قیمت آن‌ها باید بیشتر از محصولات مزرعه‌ای باشد؛ اما اگر تفاوتی برای آن قائل نشوید و به جای ارائه آن در بسته‌های زیبا و شکیل، آنها را در نایلون‌های پلاستیکی عرضه کنید، بدین معنی است که یا ارزش محصول خود را نمی‌دانید، یا آنقدر با ارزش نیست که برای آن هزینه کنید.
با عرضه محصول در بسته‌بندیِ مناسب، می‌توانید با قیمتی بالاتر آن‌را عرضه کنید و سود بیشتری کسب کنید.

کیفیت محصول

شاید اصلی‌ترین موردی است که باید روی آن تمرکز کنید. کیفیت چیزی است که مشتریان به دنبال آن هستند و اگر بتوانید آن را به آنها هدیه دهید، قطعا از تولیدات شما استقبال خواهند کرد. موارد زیادی هستند که واپایش (کنترل) آنها (مانند سرمایش و گرمایش گلخانه، بستر کشت گلخانه،شرایط کشت و…)  سبب افزایش کیفیت محصول خواهد شد. اگر کیفیت قابل قبول برسید و بسته‌بندی مناسبی نیز در نظر بگیرید، شاید بتوانید به صادرات تولیدات خود و درآمد دلاری نیز فکر کنید.

شکل میوه

شکل و ظاهر میوه می‌تواند بر میزان خواسته شدن آن توسط مشتریان در بازار تأثیر مثبت بگذارد. طبیعتا مشتری دوست دارد محصولی را مصرف کند که هم خوشمزه و هم خوش‌شکل باشد. بدین گونه می‌توانید قیمت محصول را افزایش دهید و مقدار بیشتری نیز بفروشید.

مقدار تولیدات

هر چه بیشتر تولید کنید، بیشتر خواهید فروخت و پول بیشتری به دست خواهید آورد! روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید تولیدات خود را افزایش دهید (مانند استفاده از بستر کشت گلخانه هیدروپونیک)

محصول شما

قطعا می‌دانید که ارزش تمام محصولاتی که داخل گلخانه تولید می‌شود یکی نیست و تفاوت دارند. هزینه‌ی تولید آنها، مقدار موجود آنها در بازار و عوامل دیگری روی ارزش محصول تأثیر می‌گذارند و می‌توانند باعث کاهش یا افزایش قیمت آن شوند. پس اینکه چه محصولی تولید می‌کنید هم بر درآمد گلخانه شما تأثیر گذار است.

مطلب مرتبط: تهویه گلخانه
 

 

 

درآمد گلخانه هیدروپونیک

افرادی هستند که مشتاقند به روش های نوین و با استفاده از تکنولوژی به کشت گلخانه ای بپردازند. اگر شما هم از همین دست افراد هستید، احتمالا به کشت هیدروپونیک روی بیاورید و به استفاده از آن بپردازید. یکی از مزایایی که کشت هیدروپونیک دارد، امکان افزایش میزان تولید در هر متر مربع گلخانه است. میتوان مقدار بسیاری زیادی محصول با استفاده از روش های مختلف هیدروپونیک تولید کرد. به عنوان مثال در کشور هلند، به توان تولید 100 کیلوگرم گوجه فرنگی در هر متر مربع با استفاده از آبکشت رسیده اند. همچنین کشور عزیز خودمان و در استان مشهد، گلخانه ای هیدروپونیک توانسته به میزان تولید 75 کیلوگرم در متر مربع برسد. این شواهد نشان می دهد میتوان با استفاده از کشت هیدروپونیک حتی میزان تولید و پرورش محصول در گلخانه را افزایش داد و در نتیجه، درامد گلخانه هیدروپونیک شما نیز افزایش می یابد.

کسب درآمد از محصولات گلخانه‌ای بدون داشتن گلخانه و محصول

شاید شما توانایی، امکانات و تخصص لازم برای احداث گلخانه و تولید محصول را ندارید، ولی همچنان علاقه دارید در همین صنعت فعالیت کنید و کسب درآمد کنید. راهی وجود دارد تا بتواند بدون آن‌که نیاز باشد محصولی تولید کنید.

بازاریابی محصولات گلخانه‌ای و کشاورزی

شما می‌توانید با ارتباط برقرار کردن با گلخانه‌داران و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، محصولات آن‌هارا به فروش برسانید و درصدی نیز به عنوان پورسانت دریافت کنید. با صحبت و همنشینی با تولیدکنندگان، متوجه خواهید شد که اکثر آن‌ها را محصولاتشان آن‌طور که باید به فروش نمی‌رود؛ یعنی یا تعداد فروش آن‌ها به قدری نیست که سود قابل توجهی دریافت کنند یا نمی‌توانند محصول خود را با آن قیمتی که مناسب است بفروشند. می‌توانید از این خلع بازاریابی استفاده کنید و بخش فروش چندین گلخانه را بدست بگیرید. با روشی که در ادامه شرح می‌دهیم، می‌توانید به سود خوبی برسید.

ارتباط با چند گلخانه‌دار و فروش محصولات متفاوت

بیشتر شما باید با روش معمول این‌کار آشنا باشید؛ مراجعه به گلخانه‌داران، تحویل یا خرید محصول آن‌ها و فروش به بازارهای مورد نظر. این روش سنتی کار است که از قدیم فروشنده‌ها محصولات باغداران را به فروش می‌رساندند. امّا با پیشرفت اینترنت و دنیای آنلاین، بهترین روش استفاده از شبکه‌های مجازی یا وبسایت است. می‌توانید با چند گلخانه‌دار که چند محصول متفاوت تولید می‌کنند برای فروش محصولاتشان صحبت کنید (برای پرکردن سبد محصولاتی که می‌فروشید، بهتر است این کار را انجام دهید) سپس با استفاده از اینترنت یا برقراری تماس، شروع به فروش محصولات کنید. همچنین می‌توانید بصورت حضوری محصولات را با بازارهای هدف یا مصرف‌کنندگان عرضه کنید، ولی اگر در کنار آن از امکانات آنلاین استفاده کنید، بسیار خوب پیشرفت خواهید کرد و روند رشد شما تسریع خواهد یافت.

گفته های فرد موفق درباره کارآفرینی در حوضه کشت گلخانه ای

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک جوان 25 ساله رامسری توانسته با یک میلیون تومان حرفه پرورش محصولات گلخانه ای آغاز کرده است. بخشی از این گزارش را در این مقاله قرار می دهیم تا کمی با راهی که در پیش دارید آشنا شوید.

نظر «مصطفی رجب سعیدی» درباره پرورش محصول در گلخانه

در این روزها بازار فروش گل ها داغ داغ است. اکثر مردم ما عاشق گل و گیاه هستند و این را از شلوغی گل فروشی ها و بازار داغ دوره گردهای گل فروش متوجه می شویم.غیر ممکن است عابری از کنار گلدان های زیبا عبور کند و دل به این گلدان ها نسپرد و به انها توجه نکند. حتی غالبا این توجه ها به خرید ختم می شود. گل های تزیینی و آپارتمانی در حال حاضر جزو پرطرفدارترین ها هستند. پرورش گل اگر با برنامه ریزی صورت بگیرد و دقت شود سود خوبی دارد. شما می‌توانید میانگین ماهانه 5 میلیون تومان درآمد داشته باشید.

ماهیانه میانگین 30 میلیون تومان درآمد داریم/ سود اصلی به جیب دلالان می رود

گلخانه اصولاً با ابتکار و نوآوری همراه است. روش قلمه‌زدن و استفاده از کودهای مناسب در کار گلخانه بسیار مهم است و باید رعایت شود. 10 گونه را به صورت دائمی و چند گونه را به صورت فصلی تولید می کنیم و در ماه بالای 5000 گل تولید داریم.  اکثر فروش ما به گلفروشی ها است. گل ها در داخل استان به فروش می رسد. سود اصلی نصیب دلالان می شود. شهرداری به جای قرارداد بستن با تولیدکننده با دلالان قرارداد می بندد. دلال‌ها با قیمت پایین تر یکجا گل‌ها را از تولید کننده می‌خرند و به شهرداری‌ها و هتل‌ها می‌فروشند. تولیدکننده با بی‌تدبیری در حاشیه قرار می‌گیرد. اما اگر شهرداری‌ها از تولیدکنندگان گل حمایت کنند و مستقیم از ما خرید کنند هم برای آنها سود بیشتری دارد و هم تولید کننده با اطمینان بیشتری نیرو جذب خواهد کرد. در نتیجه اشتغالزایی بیشتری نیز صورت می‌گیرد.

اگر میخواهید درآمد خود را به حداکثر برسانید، باید خودتان محصولات را به بازار هدف و به دست مصرف کننده برسانید و از سپردن آن به دلالان خودداری کنید. این مسئله ای است که بارها درباره آن به شما گوشزد کردیم

در ادامه این جوان رامسری اشاره کرد که سعی کنید قبل از شروع کار اصول و روش های درست آن را فرا بگیرید. می توانید در در دوره های آموزش کاربردی «طراحی فضای سبز» سازمان فنی حرفه ای که به مدت 130 ساعت و شش ماه برگزار می شود شرکت کنید. 
شروع کار

برای شروع کار خود می توانید از پرورش گل و گیاهان زینتی شروع کنید. برای شروع کار گل های اطلسی، جعفری، مریم گلی، مارگریت، گازانیا، داوودی، کلم های زینتی، انواع رزها، ساناز، هفت رنگ، رز نارنجی، انواع درختچه ها و … گل هایی هستند که به عنوان گل تزئینی و باغچه ای به خوبی به فروش می رسند و می توانید با کاشتن و پرورش آنها به سود خوبی برسید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

‫28 نظر

  • ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر
    مطالب بسیار مفیدی بود، تشکر

  • حبیب حسنی گفت:

    سلام .من زنجان هستم .سردسیر هست .آیا توجیه اقتصادی دارد ؟زمین و آب و برق گاز آماده دارم . لطفاً راهنمایی کنید ممنون

  • مختاری گفت:

    سلام
    ممنون از مطالب ارائه شده.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شرکت گلخانه سازی نهال رویش

    ساخت گلخانه‌های صنعتی و مکانیزه در سراسر ایران