کشت بلوبری در گلخانه و شناخت 10 نوع از آن

بلوبری یک گیاهیست که می‌تواند چندین سال برای شما محصول بدهد. فراموش نکنید که کشت بلوبری در گلخانه به صبر و حوصله نیاز دارد، زیرا رسیدن گیاه، چندین سال طول می‌کشد.

کشت بلوبری

رشد گیاه و کشت بلوبری

برای کشت بلوبری باید گیاه شما بتواند به خوبی در خاک تثبیت شود و میوه‌های زیادی تولید کند، شما باید در دو سال اول زندگی گیاه، شکوفه‌های آن را بچینید و از ایجاد میوه جلوگیری کنید. اگرچه گیاه بلوبری در سال اول و دوم می‌تواند میوه تولید کند ولی شما باید به عمد شکوفه‌ها را بچینید تا گیاه به جای تولید میوه، بتواند ریشه‌های خود را قوی کند و در سال های آینده رشد موفقی داشته باشد. اگر شما صبر داشته باشید و به گیاه بلوبری برای یک شروع قوی کمک کنید، این گیاه می‌تواند تا 50 سال زندگی کند.

کشت بلوبری

نگهداری بلوبری

از سال پنجم بهتر است گیاه را هرس کنید. بهترین میوه‌های بلوبری در شاخه‌های دو تا چهار سال رشد می‌کنند پس بهتر است شاخه‌های قدیمی را برای رشد بهتر گیاه قطع کنید. هرس سالانه باعث بیشتر شدن محصول و طول عمر بیشتر برای گیاه می‌شود.

کشت بلوبری

شرایط کشت گیاه بلوبری

کشت بلوبری در خاک‌های اسیدی مناسب است. pH  خاک باید بین 5-4 باشد. می‌توان  چند ماه قبل از کاشت خاک را با مخلوط کردن میزان کمی سولفور گرانوله اسیدی کرد. پیت ماس و همچنین پوست کاج هم می‌تواند به اسیدی شدن خاک کمک می‌کند. در کشت بلوبری باید در نظر داشت که بلوبری گیاهی با ریشه‌های کم عمق است در نتیجه نیاز به خاکی دارد که رطوبت را نگه دارد همچنین زهکشی خوبی داشته باشد. بوته‌ها بهتر است در صورت امکان در اوایل بهار کاشته شوند. گیاهان 3-1 ساله انتخاب خوبی هستند.حفره‌هایی با عمق 20 اینچ و عرض 18 اینچ ایجاد کنید (در حدود دو برابر عرض و عمق ریشه های گیاه).

فاصله بین بوته‌ها

فاصله بین بوته‌ها در ردیف 5 فیت و فاصله بین ردیف ها حداقل 8 فیت باشد. یک مخلوط کاشت از دو قسمت لوم و یک قسمت پیت ماس، خاک اره یا کمپوست تهیه کرده، یک لایه از آن در کف حفره ریخته شود.

بوته را داخل حفره قرار دهید در حالی که ریشه‌ها گسترش یافته‌اند. نباید بوته را عمیق تر از زمانی که در گلدان کاشته می‌شود کاشت. حفره را با خاک پر کنید.

یک ماه بعد از کشت بلوبری  از کود استفاده کنید. از ½ انس کود 10-10-10 در اطراف بوته به فاصله 6 تا 12 اینچ از تاج بوته استفاده کنید.

کشت بلوبری

خواص بلوبری

این میوه فیبر بالایی دارد، کلسترول بسیار کمی دارد و حاوی بیشترین میزان آنتی اکسیدان است، بنابراین تولید آن برای راه اندازی کافی شاپ یا یک آشپزخانه تجاری و سالن غذاخوری، ایده خوبی است. همچنین دارای مقدار زیادی آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فیبر، فسفر، پروتئین ،روی، سدیم، فولات، چربی، کربوهیدرات، قند و ویتامین‌های C،K‌ و B6 است.

انواع گیاه بلوبری:

کشت بلوبری

بلوری (Blueray)

این گونه (blueberry) از نوع پایه بلند شمالی به رنگ آبی روشن است و با طعم شیرین در ماه تیر شروع به رشد می‌کند این نوع از بلوبری به عنوان یک نوع عالی برای کشت بلوبری در گلخانه می باشد البته نیازمند به گرده افشانی متقابل شناخته شده است. شاخ و برگ‌های سبز در فصل پاییز به رنگ قرمز مایل به قرمز می‌شوند و حداکثر ارتفاع 150 تا 180 سانتی متر و گسترش بوته در دامنه ای به وسعت 120 تا 150 سانتی متر است. “Blueray” در اواسط فصل تابستان به دلیل داشتن مقاومت در برابر ترک، دارای طعم و عطر و بوی قوی شبیه به زغال اخته و گوشتی محکم, باردهی زیاد در هر شاخه گونه ای مناسب برای تولید انبوه می‌باشد. این نوع بلوبری به مراقبت و رسیدگی زیادی احتیاج دارد.

کشت بلوبری

لگسی (Legacy)

به گفته ایستگاه آزمایشگاهی کشاورزی نیوجرسی، این گونه بلوبری (Legacy) از گونه های پایه بلند شمالی است و به دلیل شیرینی و طعم عالی در زمره بلوبری‌های پرطرفدار قرار می‌گیرد. برگ‌ها در پاییز به رنگ زرشکی تغییر می‌کنند. گیاهانی مقاوم به بیماری با بوته بزرگ هستند البته یاداور می‌شویم که این نوع بلوبری باردهی بسیاری خوبی دارد به طوری که می‌توان آن را در اواسط فصل برداشت کرد و تا ماه‌ها برای فروش ذخیر کرد.

کشت بلوبری

کشت بلوبری چشم خرگوش (Rabbit eye)

بلوبری Rabbit eye جنوبی بومی جنوب ایالات متحده است و می‌تواند تا 6 متر هم بلند شود. بلوبری Rabbit eye در برابر گرما و خشکسالی مقاوم است و با طیف وسیعی از خاک ها سازگار می‌باشد و مقاومت آن از بلوبری بوته بلند شمالی بیشتر است و می‌تواند دمای زیر 12- درجه سانتی گراد را تحمل کند. عمر این بلوبری طولانی است و مقاومت زیادی در برابر بیماری‌ها دارد. این گونه از بلوبری زودتر از بلوبری بوته بلند شمالی شکوفه می‌زند و میوه‌ها حدوداً یک ماه بعد می‌رسند.

کشت بلوبری

بلوبری پودر آبی(powder blue)

این گونه با قدی بالغ بر 180 سانتی متر تا 3 متر رشد می‌کند.گل‌های سفید در اواخر بهار تا اوایل تابستان شکوفه می‌دهند که باعث افزایش محافظت در برابر یخ‌های دیررس می‌شود، و شاخ و برگ سبز در پاییز به قرمز و زرد تغییر می‌کند.این نوع بلوبری که زیر مجموعه‌ای از گونه چشم خرگوش است نسبت به سایر رقم‌ها شیرین‌تر است و می‌توان نسبت به سایر بلوبری‌ها دیرتر آن‌ها را برداشت کرد. میوه این بلوبری بزرگ و آبی روشن به تعداد تقریبی 50 توت بر روی هر شاخه، مناسب برای کنسرو باشد. آن‌ها همچنین به خوبی برای ذخیره سازی در فریزر نگه می‌دارند.

کشت بلوبری

بلوبری درخشان (Bright well)

این نوع بلوبری از گونه‌های پایه بلند و بزرگ است به طوری که برای کشت بلوبری درخشان به محیط نسبتا زیادی احتایج دارید. تقریبا می‌توان گفت یک نوع بلوبری زیرمجموعه نوع چشم خرگوش است به این معنا که با بالغ شدن در سایه از صورتی به آبی تغییر رنگ می‌دهد. لازم به توضیح است که به علت بزرگی بوته، جزو گونه‌های پر میوه با بازدهی بالا است. پس اگر در منزل اقدام به کشت بلوبری درخشان می‌کنید به یاد داشته باشید که یک بوته از آن کافی است. “Bright well” به نور مستقیم خورشید نیاز ندارد، مقدار کمی نور هم برای آن مناسب است. گل‌های صورتی جذاب و شاخ و برگ سبز ایجاد می‌کند که سایه‌های قرمز و نارنجی را در پاییز تبدیل می‌کند.

کشت بلوبری

بلوبری اونیل (O’Neal)

بلوبری O’Neal از انواع بوته بلند جنوبی و زینتی است که خیلی زود میوه های کوچک می‌دهد. این گونه برای مناطق ساحلی و معتدل بسیار مناسب است. این گونه تا ارتفاع 180 سانتی متر بزرگ می‌شود و دارای ساقه قرمز و شاخ و برگ سبز یا خاکستری است. میوه‌ها نیز طعم شیرین و ملایمی دارند و از طریق بذر تکثیر می‌شود. کشت بلوبری اونیل قابلیت رشد در گلدان خانه را دارد زیرا به صورت درختچه‌ای کوچک رشد می‌کند. اونیل یکی از بهترین طعم‌ها را در میان ارقام مختلف بلوبری دارد.

کشت بلوبری

بلوبری بیلوکسی (blueberry Biloxi)

این نوع بلوبری از خانواده بوته بلند جنوبی و یک نوع نسبتاً جدید است که در دانشگاه ایالتی می سی سی پی توسعه یافته است. کشت بلوبری بیلوکسی در محیط‌های گرم با آفتاب کامل و خاک اسیدی اصلاح شده است و با مالچ کاج و ذغال سنگ نارس بسیار عالی است.

کشت بلوبری

بلوبری یخ صورتی (Icing Pink)

این گونه از انواع بلوبری کوتوله بعد از زمستان در فصل بهار مجدد می‌روید با ارتفاع و پهنایی بالغ بر 120 سانتی متر به رنگ آبی با عطر و طعم بسیار قوی. با برگ‌هایی در سایه‌های مختلف صورتی، مخلوط با آبی و سبز تیره و رنگ آبی فیروزه‌ای جذاب در زمستان. برای کشت بلوبری “Icing Pink” به آفتاب کامل نیاز دارد، اما می‌تواند سایه را تحمل کند. نسبتاً کم نیاز به مراقبت و نگهداری و هرس، در صورت مرافبت صحیح بوته آن تا 20 سال عمر می‌کند.

کشت بلوبری

کشت بلوبری آفتاب آبی (Sunshine Blue)

این نوع از نظر ارزش تزئینی، گل‌های صورتی در بهار، و شاخ و برگ‌های جذاب آبی – سبز است که در پاییز به رنگ قرمز تیره ایجاد می‌شود. میوه‌های شیرین و خوشمزه متوسط ​​که برای برداشت در فصل تابستان آماده است. یک نوع کوتوله جنوبی، “Sunshine Blue ” تا حداکثر ارتفاع رشد می کند و 90 تا 120 سانتی متر گسترش می‌یابد. هرس کردن آن آسان است، و حتی می‌توان کشت بلوبری آفتاب آبی را در ظروف انجام داد، بنابراین برای گلخانه‌داران فضای کوچک مناسب است. “Sunshine Blue” می‌تواند انواع خاک‌ها را تحمل کند (تا زمانی که به خوبی زهکشی شود) و حتی برخی از سایه‌ها، اگرچه خورشید کامل برای عملکرد حداکثری آن ارجعیت دارد. این گونه بلوبری نسبت به دیگر انواع بلوبری خاک‌های با pH بیشتر را بهتر تحمل می‌کند، و به دلیل رشد شدید و سریع خود، آب و هوای گرم را ترجیح می‌دهد.

کشت بلوبری

SKU 99487

 

کشت بلوبری کلاه بالا (Top Hat)

این گونه بلوبری که در دانشگاه ایالتی میشیگان توسعه یافته است از گونه‌های کوتوله با گل‌های سفید در بهار، برگ‌های چرمی سبز با سایه‌ای به رنگ برنز در پاییز است.کشت بلوبری کلاه بالا برای پرورش در فضای کوچک و گلدان بسیار عالی هستند، حتی برخی از گلخانه‌داران برای پیرایش این رقم در یک بونسای تزئینی مرتب آزمایش کرده اند “کلاه بالا” همچنین به عنوان یک گیاه مرزی قابل رشد است.

آ‌ن‌ها آفتاب کامل را ترجیح می‌دهند، اما می‌توانند سایه جزئی را تحمل کند و در یک خاک خوب زهکشی شده با سرعت متوسط ​​رشد کند. این گیاه به تنهایی رشد، و علی رغم اندازه کمی که دارد، انواع میوه‌ها با اندازه کامل تولید می‌کند که در تابستان قابل تهیه هستند.

منابع سایت www.wikipedia.org

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرکت گلخانه سازی نهال رویش

ساخت گلخانه‌های صنعتی و مکانیزه در سراسر ایران