5 پروژه از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین گلخانه‌های جهان

ارزش گلخانه‌ها و کشاورزی صنعتی، در تمام دنیا درک شده است. کشورهایی که در حال حاضر گلخانه های بزرگ تأسیس کنند، می‌توانند در آینده چند قدم از دیگر کشورها جلوتر باشند. حتی در کشور ما هم اقداماتی انجام شده، تا جایی که یکی از بزرگترین گلخانه جهان، در کشور ما قرار دارد. گلخانه‌ها می‌توانند از لحاظ های مختلفی سودمند باشند. از لحاظ کسب درآمد از گلخانه، ایجاد اشتغال و کارآفرینی، تولید محصولات سودآور گلخانه ای، حداکثر میزا ن تولید در حداقل فضا، و بسیار کاربرد های دیگری که بسیار کارآمد و مفید می باشند. در ادامه این مقاله از شرکت گلخانه ساز نهال رویش، نام گلخانه را به شما معرفی خواهیم کرد و نام گلخانه های معروف را به شما خواهیم گفت. (صرفا رتبه بندی گلخانه‌ها براساس مساحت آنان نیست)

مطلب مرتبط: فلفل دلمه گلخانه ای 

 

 

1-گلخانه‌ استان ترکستان، قزاقستان

بر اساس گزارش خبرگزاری فارسی ، مبلغ 534 میلیارد تنگه در استان ترکستان کشور قزاقستان، توسط یک سرمایه گذار اهل کشور روسیه، برای ساخت بزرگترین گلخانه دنیا سرمایه گذاری شده است. طبق اعلامیه مرکز مطبوعاتی استان ترکستان، ساخت گلخانه در سال 2021 آغاز خواهد شد و تا سال 2024 پایان خواهد یافت. با پایان یافتن این پروژه و آغاز بهره برداری، با ساخت این گلخانه 10.000 فرصت شغلی جدید در استان ترکستان ایجاد خواهد شد. این مجموعه بزرگترین گلخانه در جهان خواهد بود و قرار است سبزیجاتی مانند بوته گوجه فرنگی، خیار، فلفل، توت فرنگی، بادمجان، کدو سبز و غیره در مجموع حدود 250-300 هزار تن در 500 هکتار زمین زیر یک سقف کشت شوند. در مرحله اول این گلخانه در مساحتی معادل 50 هکتار ساخته خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطلب مرتبط: ابیاری گلخانه 

 

2- باغ عِدِن کورنوال، انگلستان

 در ادامه معرفی نام گلخانه‌های معروف به یکی از گلخانه‌های گنبدی در انگلستان می‌رسیم. زمانی نام این گلخانه بزرگ به عنوان بزرگترین گلخانه جهان در کتاب ثبت رکورد گینس ثبت شد. باغ عدن در محوطه یک معدن 160 ساله قدیمی به شکل 3 سازه گلخانه ای حبابی شکل بزرگ در جنوب غربی کورنوالِ انگلستان ساخته شده است. در هریک از این سازه گلخانه، 3 گونه مختلف شرایط آب و هوایی شامل جنگل بارانی، مدیترانه‌ای و یکی از آنها بر اساس شرایط آب و هوایی همان محیط طراحی و شبیه سازی شده است.
معمار باغ عدن، آقای نیکولاس گریمشاو بوده و در ژانویه سال 1996 میلادی ساخت آن آغاز شد. جالب این است که با اینکه سقف این سازه ها بسیار بلند است، ولی هیچ ستونی برای ساخت آنها استفاده نشده و به نوعی یکی از عجایب معماری به شمار می رود. پوشش های گلخانه ها از جنس نوعی پلیمر به  نام ETFE است که در قابهای شش ضلعی و به قطر 9 متر قرار گرفته اند. خاصیت جالب این پلیمر، این است که در روز گرما را میگیرد و در شب آنرا پس میدهد. شفاف هستند و تا 30 سال عمر میکنند. تنها یک درصد شیشه وزن دارند اما مستحکم تر از آن هستند و هیچ گونه گرد و غباری را نیز، به خود جذب نمی کنند.
در خارج از سازه های گلخانه، دریاچه ای با مساحت 1231 متر مربع وجود دارد. گیاه های داخل باغ از قلمستان ها و ایستگاه های تحقیقات و باغهای گیاه شناسی سراسر جهان، به صورت دانه یا قلمه جمع آوری شده اند.
پروژه باغ عدن همچنان درحال توسعه است و ساخت آن ادامه خواهد داشت. هدف از ساخت آن تحقیقات و مکانی برای بازدید عموم است.

گلخانه های مدرن عِدِن در انگلستان

گلخانه های مدرن عِدِن در انگلستان

منبع: پارساسیتی

مطلب مرتبط: تهویه گلخانه
 

 

3- کشور گلخانه ای!

هلند کشوری کوچک در اروپای غربی با مساحتی بالغ بر 41 هزار کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 17 میلیوم نفر می‌باشد. یعنی جمعیت آن کمتر از جمعیت پایتخت کشور ما و مساحت آن تنها به اندازه سه استان شمالی کشور ماست؛ اما جالب است بدانید پس از ایالات متحده آمریکا، هلند بیشترین میزان صادرات محصولات باغی و کشاورزی را دارد. به نسبت جمعیت و مساحت این کشور، میتوان هلند را کشور پیشرو در عرصه صادرات محصولات گلخانه‌ای دانست که نشانگر پیشرفته بودن صنعت کشاورزی در این کشور است. این کشور با گلخانه‌ های مدرن برای تولید محصول گلخانه‌ای پر شده است. مقدار صادرات محصولات گلخانه ای هلند در سال، چیزی نزدیک به 65 میلیارد یورو میباشد که 20 درصد از کل صادرات این کشور را تشکیل می دهد. چهارم کل صادرات هلند به بزرگترین شریک تجاری این کشور یعنی آلمان صورت می‌گیرد. جدا از دیگر موارد مرتبط با کشاورزی، این مقدار صادرات، ۱۰ درصد اشتغال و اقتصاد هلند را به خود اختصاص داده است.
هلند بزرگترین گلخانه های جهان را در خود جای داده است. بر اساس آمارِ سال 2000، مساحتی معادل 10.5 هزار هکتار گلخانه در هلند ساخته شده است  که 0.25 درصد از مساحت کل این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. به نوعی می‌توان کل کشور هلند را به یک گلخانه بزرگ تشبیه کرد. کشور هلند آنقدری در صنعت گلخانه سازی پیشرفت کرد که نام گلخانه های معروف به شیشه‌ای امروز در برخی نقاط، با عنوان گلخانه هلندی شناخته می‌شود.

کشور-گلخانه-ای-هلند-نهال-رویش

 

4- بزرگترین گلخانه شیشه ای کشور با کشت هیدروپونیک

در سال 1393 با سرمایه گذاری شرکت نارس تارلا امین، پروژه ساخت بزرگترین گلخانه ایران به همراه پوشش شیشه با کشت هیدروپونیک کلید خورد. سرمایه گذاری برای ساخت کامل این معروفی ایرانی که بزرگترین گلخانه ایران با پوشش شیشه است، حدود 160 میلیارد تومان بوده که نیمی از هزینه ساخت این گلخانه از طریق بانک کشاورزی، و نیمه دیگر آن توسط سرمایه گذاران تأمین شده است. ساخت این گلخانه جدای از کسانی که برای ساخت آن تلاش کردند، برای 230 نفر در امر کشت و پرورش محصولات اشتغال‌زایی کرده است. با بهره‌گیری از کشت هیدروپونیک برای تولید، در سطح 11 هکتار حدود 4500 تن گوجه فرنگی سالم تولید می‌شود که 85 درصد آن به خارج از کشور صادر می‌شود و 15 درصد باقی مانده نیز در بازار داخلی عرضه می‌شود. در 350 هکتار از بزرگترین گلخانه هیدروپونیک ایران هم قرار است بذرهای F1 با هدف کاهش وابستگی به کشور های خارجی تولید شود. مزایای احداث چنین گلخانه ای با چنین سیستم کشتی در ازای هر هکتار یک دهم کاهش مصرف آب، افزایش تولید 10 برابری، کاهش 20 درصدی مصرف برق و کاهش مصرف 15 درصدی گاز، کاهش آلاینده های زیست محیطی و تغذیه بهتر گیاه و کاهش مصرف کود و در نهایت کاهش ضایعات را نسبت به گلخانه های معمولی و سایر مزایا را به همراه خواهد داشت. بزرگترین گلخانه ایران و خاورمیانه، توانست تعداد زیادی شغل ایجاد کند و همچنین برای اقتصاد استان سودآوری زیادی داشته باشد.

برای ساخت بزرگترین گلخانه ایران از شیشه‌های VENLO به همراه سامانه اتوماسیون و کنترل هوشمند بوده و نوع سازه گلخانه، دریچه‌های تهویه، ناودان‌های جمع آوری آب باران و آب تغلیظ، ساختمان گلخانه، استخر های تأمین آب و تأسیسات جانبی، واحد های سورتینگ و بسته بندی سامانه های تهویه، سیستم گرمایش، آبیاری و تغذیه مبتنی برفناوری های نوین جهان و برای نخستین بار در کشور و در غرب آسیا اجرا شده است.

بزرگترین گلخانه ایران با کشت هیدروپونیک

بزرگترین گلخانه ایران با کشت هیدروپونیک

منبع: خبرگزاری ایرنا

5- بزرگترین گلخانه پشت بامی جهان در مونترال کانادا

بزرگترین گلخانه پشت بامی جهان به مساحت 15 هزار متر مربع در مونترال کانادا شروع به کار کرد. این گلخانه بزرگ که وسعت آن به اندازه حدود 3 زمین فوتبال است حدود 100 محصول متنوع کشاورزی تولید می شود.

منبع: مشرق نیوز

بزرگترین گلخانه جهان در کجا ساخته شده است؟

بزرگترین گلخانه جهان در استان ترکستانِ کشور قزاقستان ساخته شده است

رکورد کدام گلخانه در کتاب گینس ثبت شده بود؟

زمانی باغ عِدِن به عنوان بزرگترین گلخانه جهان در کتاب گینس ثبت شده بود

بزرگترین صادرکننده محصولات گلخانه‌ای کدام کشور است؟

به نسبت جمعیت و مساحت، کشور هلند بزرگترین صادر کننده محصولات کشاورزی در جهان است

بزرگترین گلخانه شیشه ای ایران در کجا ساخته شده است؟

در استان تبریز، منطقه آزاد ارس

بزرگترین گلخانه بامی جهان در کجا ساخته شده است؟

مونترالِ کانادا

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

‫4 نظر

  • یکی گفت:

    عااالی

  • محمد گفت:

    معروفترین گلخانه های جهان

  • Maryam Riyazi گفت:

    لذت بردم از مطالب جالبتان👌🏻👌🏻

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شرکت گلخانه سازی نهال رویش

    ساخت گلخانه‌های صنعتی و مکانیزه در سراسر ایران