بازاریابی تا فروش و کسب درآمد از کشت فلفل دلمه ای در گلخانه

فلفل دلمه ای گلخانه ای یکی از محبوب‌ترین صیفی جاتی است که گلخانه‌داران به کشت آن در گلخانه خود می‌پردازند. فلفل دلمه‌ای چند رنگ مختلف دارد و در خانواده‌های ایرانی به دلیل های مختلفی مثل سفره‌آرایی یا برای خواص بینظیری که دارد، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد که این موضوع یعنی کشت آن می تواند منافع اقتصادی خوبی را برای شما به ارمغان بی‌آورد. در ادامه‌ی این مقاله از شرکت گلخانه سازی نهال رویش، به طور کامل با شرایط نگهداری و مراقبت از فلفل دلمه گلخانه ای، آفت‌ها و منافع اقتصادی حاصل از فروش آن به طور کامل آشنا خواهید شد.

معرفی فلفل دلمه ای گلخانه ای

فلفل دلمه ای نوعی فلفل شیرین از خانواده سیب زمینی است که به رنگ‌های قرمز، سبز، زرد، نارنجی و بنفش وجود دارد و کشت می‌شود. بوم کشت این گیاه ابتدا در مکزیک، آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی بوده است؛ یعنی تقریبا حدود 900 سال پیش در این کشور ها پرورش داده می‌شدند و توسط استعمارگران اروپایی و آمریکای شمالی نام فلفل گرفتند. فلفل دلمه‌ای شیرین ترکیبی از مزه تند و بافت ترد است. فلفل‌های دلمه‌ای به طور علمی به عنوان Capsicum شناخته می‌شوند و متعلق به گروه خانواده بادمجانیان شامل فلفل چیلی، فلفل قرمز، سیب زمینی، گوجه‌فرنگی و بادمجان است. فلفل سبز و بنفش کمی طعم تلخ دارند، در حالی که مزه قرمز، زرد و نارنجی، طعم شیرین تر و میوه ای دارند.

مطلب مرتبط:  گرمایش گلخانه 

پرورش فلفل دلمه ای در گلخانه

فلفل دلمه ای گلخانه ای در تمام دنیا قابل کشت است و مبتنی بر چرخه تولید یک‌ساله است؛ به شرط آنکه شرایط اقلیمی مورد نیاز آن را فراهم سازید. کشت بذر در اواسط ماه اکتبر (مهر یا آبان) شروع می‌شود. معمولاٌ بین 6-12 هفته زمان می برد که بتوان در گلخانه فلفل دلمه نشاء تهیه کرد و شش هفته بعد از کشت بذر در ماه دسامبر (آذر یا دی)، باید آن‌هارا به گلخانه تولیدی منتقل کرد. برای مقاوم کردن نشاء باید آن هارا به مدت یک هفته در دمای 13-18 درجه سلسیوس پرورش دهید تا باعث کاهش آفتاب سوختگی و پژمردگی شود. برداشت از ماه مارس (اسفند یا فروردین) شروع می‌‌شود. از کاشت بذر تا برداشت اول فلفل دلمه گلخانه ای تقریبا 4 ماه طول می‌کشد.

نمودار زمانی فصل کشت فلفل دلمه ای گلخانه ای

نمودار زمانی فصل کشت فلفل دلمه ای گلخانه ای

ارقام فلفل دلمه‌ای

ارقام فلفل دلمه زیر برای کشت گلخانه‌ای مناسب است:

  • فلفل زنگوله‌ای(Bell pepper)
  • فلفل دلمه‌ای شیرین (Sweet pepper)
  • فلفل تند (Hot pepper)

فلفل دلمه‌ای گلخانه‌ای دارای واریته‌های زیادی با طیف گسترده‌ای از شکل‌های میوه (مخروطی، کشیده)، وزن میوه (50-200 گرم) و رنگ (سبز، زرد، نارنجی، قرمز) است. با توجه به نزدیکی و سلیقه بازار هدف، باید واریته موردنظر انتخاب شود، انتخاب ارقام با توجه به نیاز بازار حائز اهمیت است. همچنین کشت واریته‌های مقاوم به آفات و بیماری در گلخاه توصیه می‌شود.

کاشت بذر

کاشت مستقیم بذر فلفل دلمه‌ای به علت جوانه‌زنی نامناسب توصیه نمی‌‍‌شود. از طرف دیگر این گیاه مانند سایر گیاهان خانواده بادمجانیان به نشاء کاری جواب می‌دهد. عمق کاشت بذر در خزانه در لیوان یا سینی نشاء بین 1/5 تا 2 سانتی‌متر است. مدت رشد نشاءها در سینی نشاء کاری بین 6 تا 8 هفته است. خزانه نشاء یا محل تکثیر باید به‌وسیله محلول 10 درصد آب‌اکسیژنه یا دیگر مواد ضدعفونی‌کننده، تمیز و انگل زدایی شود. از سالم و تازه بون بذرها اطمینان حاصل یابید، زیرا بذرهایی که طول عمر آنها بیش از یکسال است سرعت جوانه زدن و رشد نسبتاً پایینی دارند.

زمان کاشت بذر فلفل دلمه ای گلخانه ای

کاشت بذر بسته به شرایط اقلیمی گلخانه فلفل دلمه می‌تواند از آبان یا اردیبهشت ماه انجام شود، اما زمان آن می‌تواند به‌دلخواه تولید کننده انتخاب شود. بذرها را در میان پیت موس یا پشم شیشه که به‌وسیله محلول غذایی با EC حدود 0/5 mmhos آبیاری می‌شود و در دمای 25 تا 26 درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند. از محلول غذایی استاندارد و با حداکثر PH=5/7 که EC آن از 2.5 mmhos می‌باشد می‌توان استفاده کرد.

تراکم کاشت

تراکم استاندارد برای کاشت بوته به طور میانگین 3 تا 5 بوته در هر متر مربع می باشد. مقدار آب مورد نیاز گیاه فلفل حدود 30 تا 40 لیتر بر متر مربع است. فلفل دلمه در تابستان حدود 3.5 تا 4 لیتر آب در خود ذخیره می‌کند.

تراکم کاشت بوته فلفل دلمه ای گلخانه در هر متر مربع

تراکم کاشت بوته فلفل دلمه ای گلخانه در هر متر مربع

میزان شوری آب و نمک

میزا شوری آب(EC آب) برای کشت فلفل حدود یک و میزان شوری خاک(EC خاک) حدود 1.5 تا 2 می باشد و دمای مورد نیاز آن در روز بین 28-32 و در شب بین 17-19 درجه سانتی گراد می باشد. چنین میزان رطوبت استاندارد برای گیاه فلفل در روز بین 65-70 درصد و در روز حدود 80 درصد است. فلفل به عنصر سدیم بسیار حساس می باشد؛ زیرا کاهش آن باعث کم شدن وزن و تغییر رنگ محصول می شود. PH استاندارد برای فلفل حدود 17 می باشد و اگر کمتر از 5 شود، در گیاه علائم مسمومیت مگنزی پیدا می شود. برای تغذیه، عناصر غذایی به آب افزوده شده و توسط آبیاری به گیاه می رسند. هر چقدر که رشد گیاه افزایش می یابد، غلظت محلول غذایی نیز باید افزایش یابد. فلفل دلمه ای گیاهی «گیاهی خود گرده افشان» می باشد و نیازی ندارد و نیازی به گرده افشانی ندارد؛ مگر در مواقعی خاص.

نور، دما و رطوبت گلخانه فلفل دلمه

میزان دما و رطوبت برروی گیاه فلفل تأثیر بسزایی دارد و خیلی باید به آن توجه کنید. فلفل دلمه ای گلخانه باید در روز حداقل بین 4 تا 7 ساعت در معرض نور آفتاب باشد تا بتواند به خوبی رشد کند.

دما، رطوبت، نقطه شبنم و سطح دی اکسید کربن در فلفل دلمه ای گلخانه ای

دما، رطوبت، نقطه شبنم و سطح دی اکسید کربن در فلفل دلمه ای گلخانه‌ای

عکس:floraldaily

مطلب مرتبط: سازه گلخانه 

زمان کاشت فلفل دلمه ای گلخانه ای

از زمانی که نشاء را می‌کاریم حدوداٌ 120 تا 140 روز زمان می‌برد تا بتوانید اولین محصول خود را کشت کنید؛ فلفل گیاهی یکساله می‌باشد. برای تغذیه‌ی خاک ترجیحا از کودهای کمپوست استفائه کنید در دو بازه‌ی زمانی چند ماهه می‌توانید به کشت فلفل دلمه‌ای گلخانه‌ای بپردازید.

مرحله اول

اگر در بهمن یا اسفند شروع به کاشت نشاء های فلفل دلمه ای کنید، می توانید آبان یا آذر ماه سال بعد محصول خود را کشت کنید. در این فصل کشت مصرف سوخت و هزینه های نگهداری دیگر کاهش می یابد، به علاوه به علت فراوانی فلفل در بازار، قیمت آن ارزان تر از زمان های دیگر است؛ پس سود شما هم طبیعتا کمتر خواهد بود.

مرحله دوم

از تیر یا مرداد شروع به کاشت محصول کنید تا در دی یا بهمن ماه به میوه دست یابید. پس از برداشت محصول، به علت برودت هوا و افزایش هزینه هایی مثل هزینه گرمایش گلخانه و هزینه های جانبی افزایش می یابد. متناسباٌ سود بیشتری هم از فروش محصولات به دست خواهید آورد.

نحوه کوددهی به محصول

میزان و مقدار مناسب کوددهی برای گیاه یکی از مهم‌ترین عوامل است. برای بدست آوردن میزان مناسب کود برای گیاه، باید به طور دقیق محاسبه کنیم فلفل دلمه گلخانه ما به چه مقدار مواد معدنی نیاز دارد. برای انجام این کار باید موارد زیر را لحاظ کنید:

  1. ارقام برداشت مواد معدنی
  2. کودی که قبلا در همان محل کشت محصول استفاده شده است
  3. نوع خاک
  4. بررسی شرایط خاک
  5. میزان اسیدی بودن خاک (PH)
  6. کیفیت اب
  7. میکروالمان‌ها

راهنمای کود مناسب برای کشت فلفل دلمه گلخانه ای

خاک ایده‌آل برای تولید فلفل دلمه ای در گلخانه باید دارای PH بین 5.6 تا 6.8 باشد.

  • فسفر بین 30 تا 60 میلی‌گرم
  • پتاسیم بین 100 تا 250 میلی‌گرم
  • کلسیم بین 300 تا 2000 میلی‌گرم
  • منیزیم بین 120 تا 300 میلی‌گرم
  • سدیم بین 10 تا 50 میلی‌گرم

ما به شما استفاده از کود گیاهی را پیشنهاد می‌دهیم؛ زیرا دارای تمامی مواد معدنی است که گفته شد. در کنار استفاده از کود تجاری، ایده بسیار خوبی است تا به بستر کشت فلفل دلمه خود مقدار زیادی کامپوست طبیعی فاسد اضافه کنید. به علاوه آن، استفاده از باکتری‌های مفید می‌تواند کیفیت خاک را به خوبی افزایش دهد.

(قبل از استفاده با مهندس کشت خود مشورت کنید)

شرایط عمومی رشد فلفل دلمه در گلخانه

رویه کشت

امکان کشت در زمین باز (مزرعه)، گلخانه، گلخانه خانگی یا تونل پلاستیکی وجود دارد.

نوع خاک

کشت گیاه در خاک سک مانند لومی شنی یا لوم با زهکشی خوب، غنی از مواد آلی، نتایج خوبی را ایجاد خواهد کرد، PH خاک ترجیحاً باید بین 6/5 تا 7/5 باشد.

مطلب مرتبط:  پوشش گلخانه 

نحوه هرس کردن فلفل دلمه‌ای

هرس کردن یکی از مهم ترین و تأثیر گذار ترین مراحل داشت و نگهداری از فلفل دلمه‌ای گلخانه‌ای می‌باشد. باید با توجه به شکل و موقعیت بوته آن را هرس کنیم. اندازه بوته فلفل حداقل باید 30cm برسد و دو شاخه تشکیل داده شود. آن موقع ما باید دو شاخه اصلی انتخاب کنیم و با توجه به شرایط گیاه، شاخه های فرعی را هرس کنیم. هنگامی که گل وسط دو شاخه رویید، اگر بوته و ریشه قوی باشد گل نیازی به هرس ندارد. ولی اگر ریشه قوی نباشد، باید گلی که وسط دو شاخه روییده است را هم هرس کنیم.
لازم به ذکر است که دوشاخه ای که به عنوان دو شاخه اصلی انتخاب می کنید، باید حتما به حالت V شکل باشد تا نور کافی جذب گیاه شود.
*نکته: برداشت محصول در فلفل دلمه ای به صورت سینوسی است. یعنی مدتی میوه می دهد، بعد از چند روزی ریزش گل داریم و بعد شروع به میوه دهی می کند و سپس به همین ترتیب…*

هرس کردن فلفل دلمه ای گلخانه ای

درآمد گلخانه فلفل دلمه ای

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و گوناگونی قیمت در استان‌های مختلف، ممکن است متفاوت باشد و درامد گلخانه فلفل دلمه ای برای هر گلخانه می‌تواند متفاوت باشد. شما می‌توانید با محاسبه متوسط برداشت فلفل دلمه در هر مترمربع، می‌توانید میزان متوسط درامد گلخانه فلفل دلمه و سود کاشت فلفل دلمه ای را برای خودتان محاسبه کنید. میزان متوسط برداشت از گلخانه فلفل دلمه در مترمربع 15 تا 20 کیلوگرم است. حال شما می‌توانید میانگین میزان درامد شما از کاشت فلفل دلمه ای در گلخانه را حساب کنید.

هر بوته فلفل چقدر بار میدهد

تراکم کاشت بوته در گلخانه فلفل دلمه در هر متر مربع، بین 3 تا 5 عدد است. میزان برداشت فلفل دلمه گلخانه ای از هر بوته نیز بین 3 تا 4 کیلوگرم می‌باشد. میزان برداشت فلفل دلمه ای در هکتار نیز با همین روش قابل محاسبه است. البته بستگی به روش کشت نیز دارد. در کشت هیدروپونیک فلفل دلمه می‌توان میزان بیشتری محصول تولید کرد. همچنین  در کشت خاکی هم این امکان وجود دارد که چند برابر کشت معمولی و مرزعه محصول برداشت کنیم.

ناهنجاری های فلفل دلمه ای

در ادامه این قسمت مقاله، درباره‌ی رایج ترین ناهنجاری ها و نواقص فلفل دلمه ای گلخانه ای که برای خود میوه یا برای برگ آن به وجود می آید صحبت می کنیم و علت به وجود آمدن آنهارا نیز برای شما می گوییم تا از به وجود آمدن انها جلوگیری کنید.

سقط میوه‎

علت: رشد رویشی بیش از حد گیاه

میوه بد شکل و بدون دم

علت: شرایط نامطلوب دمایی در مدت گلدهی فلفل دلمه ای (هنگامی که دما به کمتر از 14 درجه سلسیوس برسد) و لارو حشرات

ایجاد شکاف و تَرَک در میوه‌ها

علت: رطوبت گلخانه به بالای 85% برسد

عدم تشکیل رنگ میوه

علت: پایین بودن میانگین دما در طول 24 ساعت

مطلب مرتبط: نت هاوس
 

ریزش میوه های نابالغ

علت: کم بودن مقدار بریلیم در محلول غذایی

پوسیدگی گلگاه

علت: کمبود کلسیم یا کاهش انتقال کلسیم

ناهنجاری های برگ

کوچک شدن برگ

علت: رشد زایشی بوته

ناهنجاری های فیزیولوژی

آفتاب سوختگی

علت: قرار گرفتن مستقیم میوه در معرض نور

آفتاب سوختگی فلفل دلمه ای

صدمه ناشی از علف کشت

علت: ایجاد لکه های سفید شکل غیر طبیعی روی برگ ها که در فاصله زمانی کوتاهی پس از سم پاشی ایجاد می شود، ناشی از سمپاشی با علف کُش است.

آبیاری گیاه

از مهم ترین دلایل ایجاد اختلال در گیاه است که باید به میزان آن دقت شود

آفات فلفل دلمه ای

مانند سایر محصولات و گیاهان در گلخانه، بوته ی فلفل نیز دچار آفاتی می شود که ممکن است گیاه را از بین ببرند.

ساقه خوار ذرت اروپایی

سر و کله این آفت به ویژه زمانی پیدا می شود که فلفل دلمه ای در کنار ذرت کشت شود. برای جلوگیری از آن می توانید از زنبور پارازیتوییر تریکوگراما استفاده کنید تا این آفات را از بین ببرند.

شب پره فلفل

افت شب پره سبب آلوده شدن میوه و پوسیده شدن انها می شود.

شته ها

خمیدگی در حاشیه برگ ها، ایجاد لکه های زرد رنگ و تغییر شکل برگ ها فلفل دلمه، از نشانه های وجود این آفت است. شته ها عامل انتقال ویروس به شمار می روند و می توانند با مدفوع خود میوه را آلوده کنند.

کنه

هنگامی که محیط گلخانه حشک باشد و یا گرد و غبار در گلخانه وجود داشته باشد، کنه ها پدیدار می شوند.

مطلب مرتبط: ساخت گلخانه
 

 بیماری های قارچی

آنتراکنوز

به صورت لکه های تیره، دایره ای و فرورفته روی میوه های رسیده و سبز نارس ظاهر می شود. برای جلوگیری از این مشکل میتوانید از سموم مناسب استفاده کنید.

کپک سیاه

برروی ساقه و برگ ها به صورت توده ای سفید رنگ دیده می شود. برای کنترل این بیماری فلفل دلمه باید رطوبت هوارا با گرم کردن و تهویه به ویژه در شب و اوایل صبح کاهش داد.

گیاهپه میری

عامل این بیماری قارچ های خاکزی هستند وسبب پوسیده شدن ریشه ها و قاعده ساقه می شود

پوسیدگی اسکلر و تینیایی یا کپک سفید

بر اثر این بیماری شاخه های فلفل دلمه ای گلخانه ای قهوه ای می شوند. برای از بین بردن این بیماری، مواد گیاهی آلوده باید حذف گردند و در صورتی که آلودگی شدید باشد، خاک و یا بستر کشت باید ضد عفونی شود.

مطلب مرتبط:   کشت توت فرنگی در گلخانه 

کله برگی

کله های گرد روی برگ ها تشکیل می شود که بخش مرکزی آنها خاکستری رنگ است و حتی ممکن است این کله ها روی ساقه ها نیز پدیدار شوند.

سود و درآمد فلفل دلمه ای گلخانه ای

فلفل دلمه ای گلخانه ای گیاهی بسیار حساس است و باید علم کافی برای نگهداری و پرورش آن را داشته باشید. با تغییر گلخانه خود از کشت معمولی به گلخانه هیدروپونیک می توانید این مقدار را به 27 کیلوگرم در متر مربع برسانید. برای فلفل دلمه ای، زمان و نحوه حرس کردن بسیار بر شکل میوه تأثیر گذار است و باید به نحوه درستی صورت بگیرد. برای اطلاعات دقیق می توانید از مشاورین کشاورزی کمک بگیرید. برای اطلاعات کامل درباره درآمد محصولات گلخانه ای مقاله سودآوترین محصول گلخانه ای را بخوانید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

یک نظر

  • زهره گفت:

    سلام لطفا از سامانه فلفل زار دیدن فرمایید

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شرکت گلخانه سازی نهال رویش

    ساخت گلخانه‌های صنعتی و مکانیزه در سراسر ایران