مشخصات فنی و ویژگی‌های گلخانه گاتیک اسپانیایی

گلخانه‌ها با توجه به شرایط جوی و آب و هوایی فرم‌های مختلفی دارند.  یکی از مقاوم‌ترین سازه‌های گلخانه، سازه گلخانه گاتیک است که نهال رویش در ساخت آن تخصص و تبهر دارد. سازه گاتیک به دلیل خاصیت‌های متفاوتی که دارد، یکی از مناسب‌ترین سازه‌ها با توجه به اقلیم مناطق مختلف کشور عزیزمان ایران است. این گلخانه در کشور ما به عنوان «گلخانه سقف کمانی» نیز شناخته می‌شود. طرح گلخانه‌های گاتیک ترکیبی از گلخانه‌های قله‌ای و سیرکولار می‌باشد؛ از این جهت که اضلاع سقف آن مانند گلخانه‌ سیرکولار به صورت کمان شکل (دایره‌ای شکل) می‌باشد و مانند گلخانه‌های قله‌ای نوک سقف آن به صورت زاویه‌دار است و مانند فرم سیرکولار به صورت گرد و پیوسته نیست. از لحاظ مهندسی نیز فرم سازه گاتیک یکی از محکم‌ترین انواع سازه‌ای است که تا بحال طراحی شده است. اگر قصد احداث گلخانه گاتیک را دارید و نیاز به مشاوره حرفه‌ای دارید، می‌توانید با پشتیبانی نهال رویش ارتباط برقرار کنید. اگر مایل هستید دیگر ویژگی‌های سازه گاتیک را بدانید، تا انتها این مقاله را مطالعه کنید و با شرکت گلخانه ساز نهال رویش همراه باشید.

گلخانه گاتیک

گلخانه گاتیک

مطلب مرتبط: نت هاوس
 

خلاصه مقاله

اگر زمان یا حوصله خواندن متن را ندارید، می‌توانید خلاصه نوشته زیر را در این صوت یک دقیقه‌ای بشنوید🎧

ویژگی‌های سازه گاتیک

این گلخانه اسپانیایی دارای سقف‌های کمانی و دیواره‌های عمودی هستند. چهارچوب این گلخانه‌ها از لوله‌های گالوانیزه بوده و شکل سقف آن‌ها بصورت کمان کامل یا زاویه‌دار می‌باشد که نوع کمان زاویه‌دار، با نام گلخانه‌های طرح اسپانیایی یا گاتیک شناخته می‌شوند. تا بحال آن‌ها در عملیات و پروژه‌های بی‌شماری مورد استفاده قرار گرفته‌اند که نتیجه‌ی همه‌ی آن‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.  تا زمانی که پرورش گلخانه‌ای و کنترل اقلیم وجود خواهد داشت، استفاده از گلخانه‌های گاتیک یک انتخاب ایده آل برای تمامی پرورش دهندگان محصولات گلخانه ای در سرتاسر دنیا و در هر منطقه‌ای خواهد بود؛ زیرا هم نسبت به کارایی آن مقرون به صرفه است و هم باعث افزایش کیفیت گیاهان خواهد شد. همچنین امکان استفاده از سیستم مکانیکی و پیشرفته برای کسانی که قصد دارند به طور حرفه‌ای به کار پرورش و کشت گیاهان بپردازند به سادگی محیا است.
گلخانه‌های با سقف کمان کامل نیز بر اساس شکل کمان به دو دسته کمان مسطح و گنبدی تقسیم‌بندی می‌شوند. نوع گنبدی برای سازه‌های با عرض دهانه کمتر مناسب بوده و با توجه به افزایش ارتفاع نسبت به نوع مسطح، گردش و تهویه هوا در گلخانه بهتر انجام می‌گیرد.

مقاومت در برابر باد

سقف گلخانه اسپانیایی گاتیک کمان کامل است. گلخانه‌های با سقف کمان کامل، مقاوم‌ترین نوع گلخانه در برابر فشار باد بوده و از نظر مقاومت مکانیکی در برابر بارهای استاتیکی، نسبت به سازه‌های دیگر مقاوم‌تر هستند. طراحی گلخانه‌های گاتیک باعث برطرف شدن بعضی از معایب گلخانه‌های با سقف کمان کامل شده است.

مقاومت گلخانه گاتیک در برابر برف و باران

از ویژگی‌های سازه گلخانه گاتیک می‌توان به مقاومت نسبتا خوب این نوع سازه در  برابر وزش باد شدید و بارش برف سنگین اشاره نمود. شکل خاص سقف این امکان را می‌دهد تا برف و باران به راحتی از روی پوشش گلخانه به سمت پایین هدایت شده و از خسارت جلوگیری کند. علاوه بر این، قطرات آب جمع شده در سقف گلخانه‌های با کمان زاویه‌دار به راحتی روی پوشش جریان پیدا کرده و روی گیاهان چکه نمی‌کند. همچنین در این طرح، قوس گاتیک باعث ارتفاع بیشتر در خط‌الراس مرکزی گلخانه شده، که باعث می‌شود فضای مناسب برای پرورش محصولاتی که رشد ارتفاعی دارند (مانند گوجه فرنگی و خیار) و همچنین بسیاری از درختان گرمسیری ایجاد کند.

مشخصات فنی گلخانه گاتیک

در این قسمت از مقاله، به سراغ بررسی تخصصی‌تر گلخانه اسپانیایی گاتیک می‌رویم و مشخصات فنی آن را شرح خواهیم داد.

زاویه کمان

یکی از مزیت‌های گلخانه اسپانیایی گاتیک یا همان سازه کمان کامل زاویه‌دار نسبت به کمان کامل، همین زاویه‌ای است که در سقف آن وجود دارد. به دلیل وجود این زاویه قطرات باران به اطراف سقف هدایت می‌شوند و هرگز برروی گیاهان نمی‌چکند. زاویه کمان سقف باید 165 درجه باشد تا به درستی قطرات باید را هدایت کند و از ورود آن به گلخانه جلوگیری کند.

زاویه کمان سقف گلخانه گاتیک

زاویه کمان سقف گلخانه گاتیکه

 

 

ارتفاع از زمین تا تاج

ارتفاع این سازه از کف زمین تا بالاترین نقطه خود (تاج سازه) در حالت معمولی 6 متر از ولی می‌توانید سازه‌هایی تا ارتفاع 12 متر را با این سازه احداث کنید.

ارتفاع گلخانه گاتیک

ارتفاع گلخانه گاتیک

عرض دهنه

عرض دهنه‌ی سازه‌های گاتیک در حالت عادی با فاصله 8 متر از یکدیگر ساخته می‌شوند؛ اما مانند مورد بالا می‌توان آن را تا 12/8 متر نیز افزایش داد و سازه‌ای با عرض دهنه‌ای به این ابعاد ساخت.

فاصله ستون داخلی

فاصله ستون‌های داخلی گاتیک از یکدیگر 5 متر و ستون‌های بیرونی حدود 3 متر از یکدیگر فاصله دارند..

مقاومت در برابر باد

میزان مقاومت در برابر باد محدودیت یا سقف معینی ندارد و با قوی‌‌تر کردن اجزای سازه و استفاده از تجهیزات و قطعاتی قرتمندتر، می‌توان سازه‌ای ساخت که تا بی‌نهایت در برابر باد مقاوم باشد. منتها مطلب اصلی که باید به آن توجه کرد میانگین سرعت باد در منطقه مورد نظر است. قوی‌تر کردن بی‌مورد قطعات و اجزای سازه چیزی جز اضافه کردن بر هزینه گلخانه و سنگین کردن سازه ندارد. با توجه به میانگین سرعت وزش باد در کشور ایران، سازه‌ای که مقاومت بادی برابر با 110 کیلومتر بر ساعت را دارد باشد، برای این کشور مناسب و برای کسی که قصد احداث گلخانه گاتیک را دارد به‌صرفه است.

مقاومت برف

توضیحات بالا در مورد وزش باد را می‌توان در برابر بارش برف نیز گفت. سازه‌های گاتیک با مقاومت برف 70 کیلوگرم بر مترمربع، می‌توانند پاسخگوی نیاز شما باشند.

پنجره‌ی سقفی

پنجره سقفی گلخانه گاتیک با مکانیزم بال کبوتری عمل می‌کند و باز و بسته می‌شود.

چه محصولاتی می‌توان در گلخانه گاتیک پرورش داد

نگرانی از این بابت وجود ندارد. سازه گلخانه گوتیک مناسب برای کشت انواع محصولات در گلخانه است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

‫2 نظر

  • محمد شوقي بدر گفت:

    محمد شوقي بدر هستم
    مسئول واحد هاي گلخانه اي و قارچ خوراكي سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان تهران
    واقعا مطالب مفيد،كوتاه و پر مفهوم بود
    تشكر از تيم خوبتون🌹

    • نهال رویش گفت:

      سلام آقای بدر
      خوشحالیم که مطلبی که ما منتشر کردیم مورد توجه و رضایتتون بوده. لطف دارید🙏

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شرکت گلخانه سازی نهال رویش

    ساخت گلخانه‌های صنعتی و مکانیزه در سراسر ایران