شرایط مناسب پرورش و کاشت سبزی گلخانه‌ای

سبزی گلخانه ای محصولی است که کشت آن به خصوص در فصل‌های سرد سال بسیار برای کسب سود از کشت گلخانه‌ای مناسب است. به این دلیل که امکان کشت سبزی‌ها اعم از ریشه‌ای، دانه‌ای و برگی در هوای آزاد  در فصل‌های پاییز و زمستان وجود ندارد. بنابراین کاشت سبزی در گلخانه می‌تواند خلای بازار را پر کرده و کشت آن‌ها را در گلخانه سودمند می‌سازد. کوتاه بودن فاصله زمانی بین کاشت تا برداشت برخی از سبزی‌های گلخانه‌ای و پتانسیل تولید بالا در واحد سطح، می‌تواند سود قابل توجهی عاید گلخانه‌دار نماید. بنابراین با فراهم کردن شرایط محیطی در گلخانه می‌توان اقدام به تولید سبزی گلخانه نمود. برای اطلاع کامل از شرایط محیطی مورد نیاز برای کشت سبزی در گلخانه تا انتها با گلخانه سازی نهال رویش همراه باشید. می‌توانید سوالات خود درباره این موضوع را در پایین همین صفحه از نهال رویش بپرسید.

کاشت سبزی گلخانه ای

کاشت سبزی گلخانه ای

مطلب مرتبط: کشت گوجه در گلخانه 

نکات مهم برای عرضه سبزی گلخانه ای به بازار و مصرف‌کننده

نیمی از مسیر کسب و کار گلخانه‌ای تولید و پرورش محصول در گلخانه است و نمیه دیگری از آن، بازاریابی و فروش محصول است. این نکته برای تمامی محصولات صدق می‌کند؛ هر چقدر هم که محصولات باکیفیت و عالی تولید کنید، اما اگر آن را به بازار و مشتری درست نفروشید نمی‌توانید درآمد مناسب و مورد انتظار را کسب کنید.

از نکات مهم در تولید و کاشت سبزی در گلخانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازاریابی، بازاریابی، بازاریابی، بازاریابی و بازاریابی!
  • کشت رقم‌های توصیه شده
  • حتی‌الامکان در گلخانه سبزی از کود و سم استفاده نکنید
  • دوری از روش‌های گران و تخصصی برای تولید انواع سبزی‌های گلخانه‌ای
  • تولید سبزی گلخانه در سطح بسیار کم
  • افزایش سطح زیر کشت با افزایش تقاضا
  • تلاش در جهت تولید این سبزی‌ها با بالاترین کیفیت
  • بسته‌بندی مناسب سبزی در اندازه‌های مختلف
  • برنامه‌ریزی صحیح بر اساس نیاز بازار
  • تبلیغات مناسب جهت معرفی سبزی‌های تولید شده

رقم‌های توصیه شده سبزیجات گلخانه ای

از جمله سبزی‌هایی که در گلخانه سبزیجات می‌توانند بهترین بازدهی را داشته باشند می‌توان به تربچه، جعفری، گشنیز، نعناع، شوید، مرزه، شاهی و… اشاره کرد که در این فصل به عنوان نمونه کشت و پرورش تربچه در گلخانه شرح داده می‌شود.

کاشت تربچه گلخانه‌ای

تربچه با نام علمی Rhaphanus sativus گیاهی ریشه‌ای از تیره کلم‌ها می‌باشد. این گیاه بومی چین و آسیای میانه می‌باشد. تربچه یکی از سبزی‌های گلخانه‌ای فصل خشک است.

شرایط محیطی مطلوب

تربچه گیاهی یک‌ساله با دوره رشد کوتاه می‌باشد. طول دوره رشد این گیاه از کاشت تا برداشت 60-30 روز طول می‌کشد و در صورت فراهم کردن عوامل محیطی مورد نیاز در گلخانه مدت 20 روز قابل برداشت است. دمای مطلوب رشد این گیاه 18-10 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. این سبزی گلخانه ای روز بلند است، بنابراین زمان کاشت آن باید طوری تنظیم گردد تا به طول روز بلند برخورد نکند. در صورت مواجه شدن گیاه با طول روز بلند گلدهی صورت می‌گیرد. از تظر تشکیل اندام خوراکی گیاهی بی‌تفاوت است. در نتیجه در فصل‌های پاییز و زمستان می‌توان آن را کشت نمود. در صورتی که دوره کشت گیاه به طول بی‌انجامد، قسمت خوراکی تلخ خواهد شد.
بهترین شرایط  برای تولید اندام خوراکی هوای خنک با دمای 15/5-10 سانتی‌گراد و روزهای کوتاه است. با افزایش دما و طول روز (10-8 ساعت)، گیاه به گل خواهد رفت.

عوامل مؤثر در کیفیت تربچه

عواملی وجود دارند به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم روی کیفیت تربچه تأثیر می‌گذارند و برای پرورش سبزی در گلخانه باید این نکات را رعایت نمود.

مطلب مرتبط: کشت خیار گلخانه ای 

 تغذیه مواد معدنی و آلی

تربچه گیاهی است که نیاز خیلی زیاد به تغذیه ندارد و گاهی مصرف زیاد کودهای شیمیایی باعث تبدیل شدن برگ‌ها به یک عنصر مصرف‌کننده شده و در نتیجه باعث تأخیر در برداشت می‌شود.

تراکم کاشت در گلخانه سبزی

با توجه به نیاز نوری گیاه جهت انجام فتوسنتز، بنابراین تأمین نیاز نوری گیاه جهت با رعایت تراکم مناسب کاشت سبزیجات در گلخانه ضروری است.

علل پوکی اندام خوراکی

اگر در اندام خوراکی سبزی در گلخانه پوکی و سستی مشاهده کردید می‌تواند دلایل متفاوت و مختلفی داشته باشد. این دلایل عبارتند از:

  • دمای بالا محیط
  • خاک خشک
  • به گل رفتن گیاه
  • تابش زیاد آفتاب
  • تأخیر در برداشت محصول

کاشت، داشت، برداشت و انبارمانی

در این بخش از مقاله، شرایط مناسب پرورش سبزی گلخانه‌ای را بیان می‌کنیم.

پرورش سبزی در گلخانه

پرورش سبزی در گلخانه

خاک مناسب

خاک موردنیاز سبزی گلخانه ای مثل تربچه، خاکی شنی تا شنی لومی است. خاک باید عاری از سنگ و کلوخ باشد، وگرنه ریشه دو شاخه یا بدشکل خواهد شد.

PH مناسب محصول

PH مطلوب خاک تربچه 7-5/5 است.

عمق کشت و فاصله گیاهان و ردیف کشت

عمق کشت حدود 1 سانتی‌متر و فاصله بین گیاهان حدود 5-2 سانتی‌متر است. فاصله بین ردیف‌های کشت 20-10 سانتی‌متر است.

تراکم کشت و بذر لازم

معمولا تراکم 55-40 گیاه در مترمربع در نظر گرفته می‌شود. کشت بذر به صورت مسلسل انجام می‌شود و پس از تشکیل دو برگ حقیقی تُنُک کردن بوته‌ها صورت می‌گیرد. مقدار بذر مصرفی 1/2-1 گرم در مترمربع و هر گرم بذر شامل 100 عدد بذر می‌باشد. در صورت کاشت بسیار سطحی، عدم تنک کردن، وجود سایه بیش از حد، طول روز بلند و دمای بیش از 45 درجه سانتی‌گراد ممکن است قسمت خوراکی تربچه تشکیل نشود.

مطلب مرتبط: گلخانه فلفل دلمه
 

 زمان کشت سبزی گلخانه ای

معمولا تربچه را هر 10-8 روز یک‌بار کشت می‌کنند تا بتوان در زمان‌های مختلف آن را برداشت نموده و به بازار عرضه نمود. همچنین رشد کند گیاه، دمای بالا و گلدهی باعث چوبی شدن اندام خوراکی می‌شود.

چگونه کشت کنیم؟

در صورتی که در گلخانه سبزیجات تغذیه ضعیف، رطوبت کم و در نتیجه رشد تربچه کند باشد، تربچه تند تا تلخ خواهد شد. حدود 1/5 کیلوگرم کود دامی تازه باعث دو شاخه شدن یا منشعب شدن ریشه می‌شود. با توجه به این که اندام خوراکی زیرزمینی است، بنابراین اهمیت تغذیه خاک و گیاه با نیتروژن و پتاسیم بیش از پیش مشخص می‌شود.

مواد معدنی و نگهداری

برای تولید 20 تن تربچه 120 کیلوگرم نیتروژن، 65 کیلوگرم فسفر و 100 کیلوگرم پتاسیم در هر هکتار مورد نیاز است. معمولا کل فسفر و پتاسیم و نصف نیتروژن در زمان کاشت و نصف بقیه نیتروژن در زمانی که گیاهان به خوبی مستفر شدند، مصرف می‌شود. تربچه می‌تواند با بادمجان گلخانه ای، کلم‌گل و کلم‌پیچ به صورت توام کشت شود.

دمای تربچه پس از برداشت باید به سرعت به 5 درجه سانتی‌گراد یا کمتر رسانده شود. گرفتن حرارت مزرعه‌ای از سبزی تربچه با استفاده از آب سرد (Hydrocooling) صورت می‌گیرد. بهتر است برگ‌های تربچه را پس از برداشت قطع نمود و تربچه در کیسه‌های پلی‌اتیلنی شفاف بسته‌بندی و به بازار عرضه شود. تربچه در دمای صفر درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی 90 درصد به مدا 4-3 هفته قابل نگهداری است. تربچه به یخبندان حساس است و انجماد و گرم شدن باعث آبکی شدن قسمت خوراکی می‌شود.

مطلب مرتبط: گلخانه توت فرنگی
 

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

‫2 نظر

  • سعید نشوی گفت:

    سلام من گلخانه هیدروپونیک دارم … ولی متاسفانه درامد خوبی از خیار و گوجه ندارم …و نیازمند مشاوره هستم …

  • وجیهه گفت:

    سلام پاورپوینت کامل از پرورش سبزی میخوام

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شرکت گلخانه سازی نهال رویش

    ساخت گلخانه‌های صنعتی و مکانیزه در سراسر ایران