معرفی 16 گل تزئینی برای نگهداری در گلخانه و آپارتمان

 

اگر می‌خواخید برای نگهداری در گلخانه گل‌ های تزئینی انتخاب کنید این مطالب را تا انتها بخوانید. گستره گل‌هایی که در گلخانه یا گلخانه رشد می‌کنند بسیار زیاد است. این گل‌های گلخانه‌ای رایج، انواع گل‌ تزئینی داودی، گل سرخ، میخک، ایمپاتیانس، فوشیا، بگونیا، سینراریا، پریمولا، استرپتوکارپوس و کالانکوئه هستند. دلیل اصلی اینکه اغلب اوقات انتخاب به این گل‌ها محدود می‌شود، فضای محدود است. اگر صاحب یک گلخانه کوچک هستید، نمی خواهید آن گلخانه بیش از حد شلوغ شود این گل‌های زیبا به شما پیشنهاد می‌شود.

بهترین گل‌ها برای رشد در گلخانه:

 

آبوتیلون (افرا گلدار):گل تزئینی افرا گلدار

گل‌ تزئینی ابوتیلون تیره بزرگی از گیاهان گلدار در خانواده گل خطمی است. ابوتیلون‌ها درختچه‌های همیشه سبز مقاومی هستند که رشد آن‌ها سخت نیست. این درختچه‌ها دارای برگ‌های افرا مانند هستند، از این رو با نام رایج افرای گلدار شناخته می‌شوند. علاوه بر این، آن‌ها در تمام تابستان با گل های زنگوله مانند که شبیه خطمی هستند شکوفا می‌شوند.

 

 

 

 

 

گل‌ تزئینی آکالیفا:گل تزئینی Acalypha

گل‌ تزئینی آکالیفا نوعی از گیاهان گلدار است که متعلق به خانواده افوربیا می باشد. رایج‌ترین گونه‌ها برای کشت گلخانه‌ای و گلخانه‌ای عبارتند از آکالیفا هیسپیدا و آکالیفا ویلکزیانا هستند. آكالیفا در تمام مدت سال گل می‌كند، منتهی در بهار و تابستان گل آن بیشتر است. در شرایط کشور ما بعنوان یک گیاه آپارتمانی داخل منزل قابل نگهداری است. طول این گیاه بین ۲۰ سانتیمتر تا ۳ متر متغیر می باشد.

 

 

 

 

 

گل‌ تزئینی آشینانتوس یا اسکینانتوس:گل تزئینی اسکینانتوس

گل‌ تزئینی یک نوع از گیاهان نیمه گرمسیری و گرمسیری همیشه سبز از خانواده جسنریان است. این گیاه آویزان چشم نواز با ساقه‌های دنباله دار بلند، برگ‌های مومی شکل و گل‌های قرمز است.

  • گل اشیانتوس جز گیاهانی زیبا با شاخه‌های آویز مانند است که برگ‌هایی نوک تیز، براق و چرمی دارد.
  • زیستگاه اصلی این گیاهان در جنوب شرق آسیا است.
  • این گیاه جز گیاهان همیشه سبز محسوب می‌شود.
  • ارتفاع این گیاهان در طبیعت ۲ متر و یا بیشتر است اما در محیط آپارتمانی به ۶۰ سانتی متر می‌رسد.
  • گیاه آشیانتوس گیاهی با تقریبا ۱۸۵ گونه‌ی مختلف است.

 

 

 

گل‌ تزئینی سوسن آفریقایی(آگاپانتوس):گل تزئینی آگاپانتوس

این گل‌ تزئینی زیبا نسبت به میوه‌ها حساس بوده و اگر در کنار آن‌ها باشد ، پژمرده می‌شود. گاز های اتلین میوه‌ها برای این گیاه مضرر است و به همین خاطر پژمرده می‌شود. عمر گل سوسن آفریقایی در گلدان زیاد نمی‌باشد ؛ البته که بسته به نگهداری شما نیز دارد. بهتر است که گل سوسن آفریقایی را در باغچه خود بکارید و سالیان سال از آن لذت ببرید. گل‌ها را از وسایل گرمایشی و سرمایشی منزلتان دور کنید. همچنین آن را در معرض باد قرار ندهید.گل‌های سوسن آفریقایی باید در مکان‌هایی که رطوبت دارد قرار بگیرد و همچنین نور خورشید به آن‌ها بتابد. نباید نور خورشید مستقیم باشد زیرا برگ‌های آن را می‌سوزاند.

 

 

 

گل‌ تزئینی آلاماندا:گل تزئینی Golden Trumpet

آلاماندا یک گل‌ تزئینی همیشه سبز و گرمسیری است که بومی آمریکاست. نوعی از گیاهان گلدار از خانواده خرزهره است.این گیاهان انواع نسبتا رونده و پیچنده هستند برای تزیین گلخانه‌های گرم به کار میروند و به خاطر داشتن گل‌های زیبا و برگ‌های براق بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

 

 

 

 

گل‌ تزئینی آلیوژین:گل تزئینی آلیوژین

Alyogyne یک نوع از گل‌ تزئینی گلدار از خانواده پنیرک است و منشأ آن از استان گیاه شناسی جنوب غربی استرالیای غربی است. این گیاه دارای گل آزاد است و شکوفه‌هایی شبیه گل خطمی به عرض هفتو نیم سانت دارد.

 

 

 

 

 

گل‌ تزئینی Kangaroo Paw:گل تزئینی آنیگوزانتوس

گل‌ تزئینی آنیگوزانتوس که به آن پنجه کانگورو نیز می‌گویند، درختچه‌ای همیشه سبز است که دارای برگ‌هایی شبیه زنبق و گل‌های غیرعادی است. هر گل یک شاخه بلند دارد که در انتها به 6 قسمت تقسیم می‌شود که شبیه یک پنجه کانگورو است، از این رو به این نام شناخته می‌شود. گیاهی پایا و گلدار مناسب برای داخل آپارتمان، گلخانه و اتاق آفتاب گیر و یا خارج از آپارتمان از بهار تا پاییز. از گونه‌های کمیاب می‌باشد

 

 

 

مطلب مرتبط: پرورش گل ژربرا 

 

گل‌ تزئینی Anthurium:گل تزئینی Anthurium

گل‌ تزئینی آنتوریوم بزرگترین تیره از خانواده شیپوری است. این یک گیاه بسیار محبوب برای گلخانه‌های گرم یا باغ است. این گیاه در تابستان گل می‌دهد و گل‌های پالت مانند ظاهری عجیب دارند. ساده ترین گونه برای رشد، Anthurium scherzerianum است که منشا آن آمریکایی است و معمولاً به نام فلامینگو فلور شناخته می‌شود.

 

 

 

 

گل‌ تزئینی آردیسیا:گل تزئینی Christmas berry

گل‌ تزئینی ردیسیا تیره ای از درختچه‌ها از خانواده گل پامچال است. این درخت دارای برگ‌های براق و گل‌های سفید یا صورتی کم‌رنگ معطر است که سپس به توت‌های قرمز تبدیل می‌شود. نام دیگر این گیاه  Christmas berry   ( توت کریسمس ) می‌باشد که به علت داشتن میوه‌هایی قرمز و البالویی شکل می‌باشد.

 

 

 

 

 

 

 

گل‌ تزئینی  پیپ هلندی:گل تزئینی Dutchman’s Pipe

گل‌ تزئینی یک نوع از خانواده زرآوند است که در بسیاری از مناطق آب و هوایی هستند. گیاهان بوته ای یا چند ساله روندست معمولا با برگ های قلبی شکل یا تخم مرغی هستند. علاوه بر این گل ها پیپ شکل هستند، از این رو به آنها پیپ هلندی می‌گویند. گل‎دهی از تابستان تا پاییز  می‌باشد و در مناطقی که دمای هوا در زمستان 10- تا 12 درجه سانتی‎گراد است قابل کاشت می‌باشد.

 

 

 

 

گل‌ تزئینی استبرق:گل تزئینی Asclepias

گل علف پروانه یا استبرق ( Butterfly Weed یا Asclepias) گل‌ تزئینی استبرق یک گیاه چندساله است و جذب کننده پروانه‌ها و دیگر حشرات مفید می‌باشد. به دلیل رنگ روشنی که گل علف پروانه دارد و شهدی که تولید می‌کند، بسیاری از پروانه‌ها جذب شکوفه‌های این گل می‌شوند. گل علف پروانه به رنگ نارنجی است و از اوایل تابستان تا اوایل پاییز گل می‌دهد. گل علف پروانه بومی شمال شرق آمریکاست. این گیاه تا حدود 1 متر رشد می‌کند. در تابستان و پاییز با سرهای گرد با شاخه‌هایی پر از گل شکوفا می‌شود. علاوه بر این، هر شکوفه دارای گلبرگ‌های نارنجی روشن و یک تاج زرد داخلی است. پس از گل‌ها نیز میوه می‌آید. شما به راحتی می توانید استبرق را از بذر پرورش دهید

 

 

 

مطلب مرتبط: پرورش رز هلندی
 

 

 

 

گل‌ تزئینی بانكسیا:گل تزئینی بانكسیا

گل‌ تزئینی Banksia یک نوع از خانواده گیاهان شکرپاره است. اگرچه بومی استرالیا است و رشد آن چالش برانگیز است، اما انتخاب رایجی از گیاهان باغی است. بانكسیا به خاطر گل‌های دیدنی‌اش – شکوفه‌های رنگارنگ ریز که سنبله‌ها و سر گل‌ها را تشکیل می‌دهند، شناخته شده است. برای رشد بانكسیا در گلخانه باید از تهویه خوب، هوای خشک و نور روشن اطمینان حاصل کنید. در زمستان به مقدار کم آن را آبیاری کنید. در صورت ایجاد شرایط عالی، رسیدن به مرحله گلدهی می تواند تا 3 سال طول بکشد. هنگام انتخاب گونه‌ها برای کشت گلخانه‌ای، ارتفاع گیاه را در نظر بگیرید. برخی از گونه‌ها می‌توانند تا ارتفاع 183 سانتی متر رشد کنند.

 

 

 

  بلپرون یا میگویی:گل تزئینی میگویی

گل‌ تزئینی بلپرون این گیاه غیر معمول و عجیب و غریب با ساقه و برگ های پرزدار است. سر گل های منحنی به طول 4 اینچ از شاخه های نارنجی و گل های سفید کوچکی تشکیل شده است که بین آنها رشد می کنند. گل ها شبیه میگو هستند، از این رو نام رایج آن گیاه میگویی است. اگر چه این گیاه آپارتمانی بسیار محبوب است، ولی ترجیح می دهد در گلخانه یا باغ با نور روشن تر رشد کند. این گیاه تقریباً در تمام طول سال با آبیاری صحیح شکوفا می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 بواردیا:گل تزئینی بواردیا

گل‌ تزئینی بواردیا نوعی از گیاهان گلدار از خانواده روناسیان است. این شامل حدود 50 گونه است. بواردیا در محیط گرم، آفتابی و مرطوب گلخانه ای رشد می‌کند. گل‌های لوله‌ای شکل حدود 61 تا 152 سانتی متر بلند می‌شوند و خوشه‌هایی در بالای برگ‌ها به رنگ‌های سفید، صورتی و قرمز تولید می‌کنند. گل‌ها می‌توانند تک یا دو شکوفه باشند. در تابستان و پاییز گل می‌دهد. همچنین برخی از گل‌ها بسیار خوشبو هستند.

 

 

 

 

 

بروملیادها:گل تزئینی بروملیادها

گل‌ تزئینی بروملیادها گیاهانی گلدار هستند که منشأ آن از جنوب ایالات متحده است و روی درختان، کنده‌ها و شاخه‌های پوسیده در طبیعت رشد می‌کنند. آن‌ها گیاهان ایده آلی برای رشد در گلخانه یا باغ هستند زیرا اگر خوب بهشون رسیدگی کنید، شاخه های رنگارنگ آن‌ها چندین ماه دوام خواهند آورد. جنس‌ها و گونه‌های زیادی وجود دارد، اما محبوب‌ترین آنها عبارتند از: Aechmea، Ananas، Billbergia، Guzmania، Tillandsia، Cryptanthus، Neoregelia، Nidularium و Vriesea. گل هایش از برگ‌های چرمی و سر گل متشکل از گلبرگ‌های رنگارنگ است

 

 

 

Chorizema:گل تزئینی Chorizema

گل‌ تزئینی Chorizema معروف به نخود فرنگی شعله پوستی، یک نوع درختچه کوچک و همیشه سبز از خانواده باقلائیان است. آن‌ها از استرالیا منشا می‌گیرند و به خاطر گل‌های نخودی مانند خود معروف هستند. هر گل حدود 1.27 سانتی متر عرض دارد. رنگ شکوفه می‌تواند مخلوطی از نارنجی، زرد، صورتی و بنفش کم رنگ باشد. ساقه آن‌ها بسیار ضعیف است، بنابراین شما باید مراقبت‌های زیادی از آن‌ها انجام دهید.

 برای دیدن مقالات دیگر به سایت نهال رویش مراجعه کنید.

منبع

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

‫3 نظر

  • سایت خوب با مقالاتی بسیار بی نظیری دارین

  • نهال رویش گفت:

    خوشحالیم از اینکه برایتان مفید بود

  • Ali گفت:

    مرسی از مطالب خوبتون

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شرکت گلخانه سازی نهال رویش

    ساخت گلخانه‌های صنعتی و مکانیزه در سراسر ایران