ضرورت احداث و استفاده از گلخانه های صنعتی

با توجه به تغییرات دنیای امروز، گلخانه های صنعتی از ضرورت های صنعت کشاورزی هر کشور می باشند. در بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص کشور هایی کوچک، دولت ها با مشکل کمبود زمین مناسب برای کشاورزی مواجه هستند. ساخت گلخانه یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از مشکل کمبود و قحطی غذا می باشد. همچنین گلخانه دیگر محدودیت های کشت در فضای باز یا همان کشت سنتی را ندارد و می شود انواع محصولات مانند انواع میوه ها، انواع صیفی جات و سبزی ها، انواع گل های زینتی و … را پرورش داد. اما احداث گلخانه های معمولی مانند گلخانه های خانگی نمی تواند دردی از اقتصاد یا کشاورزی کشور دوا کند. به طور قطع نیاز است گلخانه صنعتی جایگزین گلخانه های متراژ پایین را بگیرد و از سیستم های نوین کشت مانند کشت ایروپونیک یا هیدروپونیک استفاده کرد تا بیشترین محصول را در هر متر مربع تولید کرد. نهال رویش در این مقاله به سراغ گلخانه های صنعتی رفته است تا شمارا با آنها به خوبی آشنا کند تا اهمیت آنهارا درک کنید.

گلخانه صنعتی

گلخانه چیست؟

قبل از اینکه بفهمیم چه نوع گلخانه ای صنعتی و چه نوع گلخانه ای غیر صنعتی است، باید اول بدانیم به چه سازه ای گلخانه میگویند.
گلخانه به فضای محدودی اطلاق می شود که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب را برای رشد گیاهان در نواحی مختلف را در سرتاسر سال فراهم می کند. طبق این تعریف، جمله عملکرد گلخانه ایجاد کردن شرایط لازم و موردنیاز برای رشد و پرورش محصولی معین است. گلخانه ها را میتوان از لحاظ کاربرد به دسته های مختلفی تقسیم کرد. پیش تر در مقاله انواع گلخانه به دسته بندی های مختلف گلخانه ها پرداختیم و به طور کامل شح داده ایم.

مطلب مرتبط: سیستم گرمایش گلخانه 

 

گلخانه صنعتی چیست؟

طرح کلی این گلخانه ها با گلخانه های معمولی شبیه هستند. گلخانه صنعتی نیز فضای بسته و محدودی است که به شما اجازه ی کشت و پرورش محصولات را می دهد و حتی امکانات و ابزارهای بیشتری برای کنترل کیفیت محصول را می دهد. در واقع عنوان “گلخانه صنعتی” به گلخانه ای گفته می شود که تمامی قابلیت های یک گلخانه معمولی یا خانگی را دارد و به علاوه آن، تجهیزات و امکاناتی در این گلخانه ها استفاده می شود تا سطح کیفیت گیاه به بالاترین حد ممکن برسد، بیشترین میزان محصول تولید شود و همچنین محصولاتی مناسب برای صادرات و کسب درآمد از گلخانه تولید شوند. گلخانه های صنعتی با سرمایه های عظیم ساخته می شوند و برای سالهای سال مورد استفاده و بهره وری قرار می گیرند تا بخشی از نیاز غذایی بازار داخل و خارج از کشور خود را تأمین کنند. گلخانه های صنعتی نیز انواع و شکل های مختلفی دارند تا بهترین شرایط متناسب با محصول مورد نظر خود را که قصد کشت آنرا دارند داشته باشند.

گلخانه صنعتی

چرا باید از گلخانه صنعتی استفاده کنیم؟

اقتصاد

گلخانه های صنعتی با مقاصد اقتصادی و در متراژ های بزرگ ساخته می شوند تا علاوه بر تأمین بخشی از موادغذایی بازارهایی داخلی، مقداری از محصولات خود را به بازارهای خارجی صادر کنند و برای کشور ارزآوری داشته باشند. بسیار عالی میشود اگر بتوانیم محصولات موردنیاز خود را خود تولید کنیم و از خروج ارز برای تهیه محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم.

کسب درآمد و اقتصاد گلخانه

گلخانه های بزرگ برای تولید و نگهداری از محصولات، به افراد زیادی نیاز دارند. اگر از از اول روند تولید تا رسیدن به بازار مصرف را در نظر بگیرید، خواهی دید که غیر از افرادی که به طور مستقیم در گلخانه کار میکنند، افراد زیادی در کنار محصول تولید شده به درآمد می رسند. به عنوان مثال انبار دارانی که محصولات را ذخیره می کنند، کارخانه هایی که محصولات تولید شده در گلخانه را فراوری می کنند و محصول جدیدی از آن تولید می کنند، ناوگان حمل و نقل محصولات از گلخانه تا انبار یا بازار مصرف، صنایع بسته بندی و عرضه محصول و… تعداد زیاد دیگری از مشاغل به گلخانه صنعتی و محصولاتی که تولید میکند متصل هستند و در کنار آن درآمد دارند.

بسته بندی محصولات گلخانه

بسته بندی محصولات گلخانه منبع عکس:iribnews.ir

تولید محصول با بهترین کیفیت

پیش تر گفتیم که با توجه به امکانات و ابزار هایی که در گلخانه های صنعتی استفاده می شود، محصولی با بالاترین کیفیت ممکن تولید می شود. این محصول با کیفیت و با ارزش، میتواند با قیمت بسیار عالی و مناسب به کشورهایی که به آن نیاز دارند صادر شود. همین صادر کردن علاو بر ارزآوری نیز تعدادی شغل جدید به وجود می آورد.

گلخانه صنعتی هیدروپونیک

در مقاله کشت هیدروپونیک گفتیم که با استفاده از کشت هیدروپونیک می توان میزان استفاده از آب برای کشاورزی را تا مقدار 90% کاهش داد. همچنین با استفاده از گلخانه هیدروپونیک طبقاتی میتوان حداکثر میزان محصول را در هر متر مربع کشت کرد. با دانستن این دو نکته در نظر بگیرید، اگر قصد داشته باشید در یک زمین چند هکتاری به کشاورزی بپردازید بهتر است گلخانه بسازید یا از طریق کشت سنتی این کار را انجام دهید؟

گلخانه هیدروپونیک صنعتی

مزایای گلخانه های صنعتی

  • تولید محصول در تمام طول سال
  • اشتغال زایی
  • کاهش مصرف آب
  • افزایش میزان تولید محصول
  • افزایش میزان صادرات کشور
  • جلوگیری از آسیب رساندن حوادث طبیعی به بخش کشاورزی
  • تولید محصولات با کیفیت عالی

معایب گلخانه های صنعتی

  • هزینه راه اندازی بالا
  • نیاز داشتن به تخصص و مهارت برای مدیریت و نگهداری از آن

تجهیزات گلخانه صنعتی

در زیر تجهیزاتی که برای احداث گلخانه صنعتی مورد نیاز است لیست شده اند:

  • سیستم گرمایش مرکزی
  • سیستم گرمایش موضعی
  • سیستم خنک کننده تابستانه
  • سیستم خنک کننده زمستانه
  • ژنراتور
  • اتصال برق و سیستم برق اضطراری
  • ترموستات
  • سیستم آبیاری تحت فشار
  • پایه های فلزی برای ساخت طبقات و قرار دادن گلدان برروی آنها

(در آینده مقاله ای کامل و تخصصی درباره تجهیزات گلخانه توسط وبسایت نهال رویش منتشر خواهد شد)

پوشش گلخانه صنعتی

پوشش گلخانه های صنعتی چندان تفاوت زیادی با پوشش های گلخانه معمولی ندارد. می توانید در مقاله «پوشش گلخانه» راجع به انواع پوشش گلخانه، کاربرد آنها و هدف از استفاده از آنها بیشتر بخوانید.

احداث گلخانه های صنعتی

شرکت گلخانه سازی نهال رویش به عنوان یکی از شرکت های گلخانه سازی کشور با کادری مجرب و چندین سال سابقه کار، توانایی دارد انواع گلخانه های صنعتی را در استان های مختلف کشور بسازد. نهال رویش از جدیدترین روش های مهندسی برای محاسبه و ساخت سازه گلخانه استفاده می کند تا گلخانه شما را بدون هیچ گونه نقصی بسازد. قبل از شروع به ساخت میتوانید روی مشاوره رایگان ما حساب کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرکت گلخانه سازی نهال رویش

ساخت گلخانه‌های صنعتی و مکانیزه در سراسر ایران