مزایا گلخانه| اگر گلخانه اختراع نمی‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟

گلخانه یکی از سودمندترین و بهترین ابداعات یا بهتر بگوییم اختراعات بشر  است. مزایا گلخانه نه تنها تحول بزرگی در زمینه کشاورزی و پرورش محصول ایجاد کردند، بلکه تحول بسیار مهمی در زندگی انسان و صنعت تولید غذا ایجاد کرد. تحولاتی که گلخانه در زندگی ما ایجاد کرد، انکار کردنی نیست و باعث سهولت در امر تولید غذا و محصولات کشاورزی شد. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم اگر گلخانه‌ها ساخته نمی‌شدند، چه بلایی سر کره زمین و تمدن بشریت می‌آمد و چه اتفاقات ناگواری رقم می‌خورد.

مطلب مرتبط:  Net house  

 

معضلات دنیای امروز

قبل از اینکه بخواهیم درباره نقش و فواید گلخانه توضیح دهیم، بهتر باشد مشکلاتی که دنیای ما گریبان‌گیر آن است و به‌وسیله گلخانه حل می‌شود را بشناسید.

افزایش جمعیت

افزایش جمعیت روزافزون کره زمین و کمبود منابع برای تغذیه این جمعیت، تبدیل به یکی از نگرانی‌های دولت‌ها شده است. در حال حاضر 7.9 میلیارد نفر روی کره زمین زندگی می‌کنند و مشخصا برای تغذیه این جمعیت به مساحت زیادی زمین زراعی برای تولید محصول نیاز داریم؛ گلخانه این مشکل را برطرف کرده است.

افزایش جمعیت جهان
افزایش جمعیت جهان

کمبود زمین زراعی برای تولید محصول

طبق بند قبلی، برای تهیه مقدار مناسب غذا برای این جمعیت تقریبا 8 میلیاردی، استفاده از زمین‌های زراعی برای کشاورزی به روش سنتی و قدیمی، نمی‌تواند جوابگو باشد. از مزایای گلخانه متکی نبود به وجود خاک حاصلخیز در محل احداث گلخانه است.

کمبود زمین زراعی برای پرورش محصول کشاورزی
کمبود زمین زراعی برای پرورش محصول کشاورزی

خالی شدن خاک از املاح مدنی

فعالیت‌های صنعتی و کشت‌های پِی در پِی، سبب از بین رفتن املاح خاک شده و آن‌را خالی از خواص کرده است. البته خاک همه‌ی مناطق هنوز به چنین وضعیتی دچار نشده است اما در نقاطی از دنیا همچین اتفاقی رخ داده و مشکلاتی ایجاد کرده است. می‌توان قبل از اینکه تمام خاک‌ها خواص خود را از دست بدهند، با استفاده از بستر کشت و گلخانه، جلوی این اتفاق را گرفت.

مطلب مرتبط:  net house  

 

مشکل بی‌آبی

مشکل بی‌آبی یکی از اساسی‌ترین مشکلات بشر است که حتی ممکن است تمدن بشریت را نیز در خطر انقراض قرار می‌دهد. این مشکل به حدی جدی است که پیش‌بینی می‌شود کشورها در آینده بر سر به‌دست آوردن آب و کنترل آن با یکدیگر وارد جنگ شوند.

مشکل بی‌آبی در جهان
مشکل بی‌آبی در جهان

تولید محصول

زمین زراعی به خودی خود محدود است و برای ایجاد خاک حاصلخیز جدید نیز باید چند هزار سال صبر کرد. باید بیشترین میزان تولید محصول را در این میزان محدود زمین داشته باشیم به علاوه باید از زمین‌هایی که خاک حاصلخیز  ندارند نیز بهره‌برداری کنیم.

همان گونه که می‌بینید، مشکلات بشر امروز با مسئله تولید غذا و رابطه آن با جمعیت زمین یکی دوتا نیست، اما گلخانه این مشکلات را حل کرده است. حال به بررسی مزایا گلخانه خواهیم پرداخت.

پس از آشنایی با مزایا گلخانه، برای مخترع آن فاتحه خواهید خواند و از خداوند برای او طلب آمرزش خواهید کرد!

مزایا گلخانه

ممکن است در صفحه اصلی وبسایت نهال رویش، با بخش مزایای گلخانه روبه‌رو شده باشید.

بخش مزایا شگلخانه در صفحه اصلی نهال رویش
بخش مزایا گلخانه در صفحه اصلی سایت نهال رویش

اما در این مقاله این مزایا را به‌علاوه چند مورد دیگر به‌صورت گسترده شرح داده شده‌اند تا به‌طور کامل به گلخانه علاقه‌مند شوید.

افزایش تولید غذا در هر مترمربع

اختراع گلخانه هماهنگ شد با پیدایش صنعت کشاورزی مدرن و کشت کنترل شده. اگر حتی از کشت ساده گلخانه استفاده کنید و به استفاده از بستر کشت محصول یا سیستم هیدروپونیک یا ایروپونیک روی نیاورید، می‌توانید بیشتر از کشاورزی سنتی محصول در هر متر مربع پرورش دهید. به عنوان مثال در گلخانه‌ای در استان خراسان، محققین موفق به کشت 75 کیلوگرم گوجه‌فرنگی در هر مترمربع شده‌اند که واقعا خارق‌العاده است. شاید باور نکنید اما در کشور هلند به مقداری حتی بیش از این در مترمربع دست یافته‌اند. در نتیجه کشت محصول در گلخانه یکی از راه حل‌های دانشمندان برای رهایی از مشکل تأمین غذا است.

تولید بیشتر محصول در گلخانه نسبت به کشاورزی سنتی در هر متر مربع
تولید بیشتر محصول در گلخانه نسبت به کشاورزی سنتی در هر متر مربع

کشت محصول در گلخانه بدون استفاده از خاک حاصلخیز

همان‌طور که گفته شد، یکی از مزایای گلخانه وابسته نبودن به خاک برای پرورش محصول است. جمعیت در حال افزایش است و روزی زمین‌های محدود دیگر برای تولید محصول کافی نخواهند بود. با استفاده از گلخانه علاوه بر اینکه وابستگی به خاک حاصلخیز  از بین می‌رود، می‌شود تقریبا در تمامی زمین‌ها گلخانه ساخت، به شرط آنکه آب مناسب در آن زمین وجود داشته باشد.  شرایط یک زمین مناسب برای گلخانه را قبلا در یکی از مقالات بررسی کردیم که می‌توانید آن را مطالعه بفرمایید.

کاهش میزان مصرف آب

به احتمال زیاد پس از خواندن “افزایش تولید محصول در هر مترمربع” تصور کردید به همان نسبت موادی که برای پرورش محصول نیاز است مثل آب، کود و… افزایش خواهند داشت، اما به هیچ وجه چنین نیست. یکی از بزرگترین و بهترین مزایای گلخانه، کاهش میزان مصرف آب برای پرورش محصول است. شاید در ابتدا غیر منطقی به نظر برسد، اما در واقع چنین است. اگر از سیستم‌های کشت محصول نوین مانند هیدروپونیک، ایروپونیک، آکواپونیک و… استفاده کنید، میزان مصرف آب تا 90 درصد کاهش می‌یابد. ساخت گلخانه در ابتدا کار پر هزینه‌ای می‌باشد، اما در بلندمدت استفاده از آن بسیار به صرفه و اقتصادی است.

فضای کشت محصول کنترل شده

گلخونه فضای محصوری است که پوششی شفاف دارد و فضای داخلی آن کاملا قابل کنترل است. کشت گلخانه‌ای ارتباطی با فصل و هوای آزاد ندارد و می‌‌توانید آب و هوای دلخواه متناسب با محصول خود را در گلخانه به وجود بیاورید.

تولید بدون محدودیت در هر زمان از سال

این مزیت گلخانه بسیار جالب است؛ حتما پیش آمده است که در فصل زمستان هوس یک میوه تابستانی را کنید و بلعکس در تابستان این اتفاق بیوفتد. در گلخانه، می‌توان هر محصولی را در هر زمان از سال کشت کرد و پرورش داد. با توجه به این قابلیت، می‌توانید تنوع محصول در بازار ایجاد کنید یا میوه‌های محبوب را در خارج از فصل خودشان به قیمت منصفانه‌ای بالاتر بفروشید درآمد گلخانه را افزایش دهید.

نتیجه‌گیری

ساخت گلخانه در شروع کار به سرمایه بالایی نیاز دارد و به عنوان کسب و کار با دید کوتاه مدت نمی‌تواند ایده مناسبی باشد، اما در بلند مدت هم برای کشور و هم برای شما سود هنگفتی خواهد داشت و امکان کشت محصولات گلخانه ای صادراتی نیز وجود دارد و راه‌های زیادی پیش پای شما برای کسب درآمد وجود خواهد داشت.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرکت گلخانه سازی نهال رویش

ساخت گلخانه‌های صنعتی و مکانیزه در سراسر ایران