کشت سنتی و گلخانه | تفاوت ها، مزایا و معایب

شاید تا بحال برای شما پیش آمده که به دلیل علاقه یا رشته‌ی  تحصیلی خود یا به هر دلیل دیگری، تصمیم به اشتغال در حوزه ی کشاورزی گرفته‌اید. اما پس از کمی تحقیقات متوجه شده‌اید که هم می‌توانید به سمت کشت گلخانه‌ای روی بیاورید و هم کشت سنتی. شاید در نگاه اول مانند یکدیگر باشند، اما اگر کشت گلخانه ای را با کشت طبیعی مقایسه کنید، متوجه تفاوت‌ها خواهید شد و برای اینکه در مسیر مناسب قدم بگذارید،  مطمئن باشید تفاوت‌های کشت گلخانه‌ای و سنتی آنقدر هستند که باعث ایجاد تمایز میان آن دو شود. در ادامه‌ی این مقاله از شرکت گلخانه سازی نهال رویش، تفاوت کشت سنتی و گلخانه را بیان شما توضیح می‌دهیم. تا انتها همراه باشید.

کشت گلخانه ای چیست؟

گلخانه به فضای محدودی اطلاق می شود که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب برای رشد گیاهان در نواحی مختلف را در سرتاسر سال فراهم می‌کند. طبق این تعریف، جمله عملکرد گلخانه فراهم کردن شرایط لازم و موردنیاز محصولی معین است. منظور از کشت گلخانه ای پرورش محصولات مختلف مانند گل و گیاه، صیفی‌جات، میوه‌ها و… در گلخانه است.

کشاورزی سنتی چیست؟

کشاورزی سنتی، روشی از کشت و کار است که از دوران خیلی قدیم رواج داشته است. درواقع اولین نوع کشاورزی است که انسان دریافت چگونه می تواند محصولات مختلف پرورش دهد و چگونه از آنها استفاده کند. در کشت سنتی محصولاتی را که می توانید پرورش دهید، محدود به شرایط و آب و هوای آن منطقه ای است که در آنجا قصد کشت دارید. بدین معنی که نمی توانید در سرتاسر سال محصول پرورش دهید.

مطلب مرتبط:   باغ های سرپوشیده

حالا که با تعریف کشاورزی گلخانه‌ای و کشاورزی سنتی آشنا شدید، کشت گلخانه ای را با کشت طبیعی مقایسه کنید

پرورش محصول

اولین تفاوتی که پس از تعاریف بالا به ذهن خطور می‌کند، محدودیت پرورش محصول است. کشاورزی سنتی متکی به آب و هوای محیط خود است و تنها محصولاتی توان پرورش را دارند که با آب و هوای آن منطقه سازگار باشند. اما در کشت گلخانه ای با توجه به استفاده از محیطی محصور شده به وسیله سازه و استفاده از تجهیزات گرمایشی گلخانه و سیستم های دیگر، این امکان وجود دارد تا در هر زمان از سال، محصول دلخواه را با توجه به نیاز بازار پرورش دهیم. در مقایسه کشت گلخانه ای با کشت طبیعی امکان کنترل عوامل محیطی در کشت طبیعی و در هوای ازاد وجود ندارد؛ در حالی که در کشت گلخانه‌ای به راحتی این کار صورت می‌گیرد.

ازدیاد توت فرنگی گلخانه ای-nahalrouyesh

کنترل و تنظیم رشد گیاه

با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و تجهیزات مدرن، این امکان وجود دارد تا از شرایط گیاه خود باخبر باشید و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهید. به عنوان مثال اگر گیاه شما دچار کمبود ماده‌ای مهم باشد و در صورت نبود آن از بین برود، می‌توانید خیلی سریع بفهمید و از این اتفاق جلوگیری کنید. گفتنی است که به دلیل اینکه شرایط گلخانه با استفاده از تجهیزات گلخانه کاملا مطابق چیزی است که برای محصول مناسب است، رشد و تکامل گیاه سریعتر صورت می‌گیرد.

گلخانه های تحقیقاتی-nahalrouyesh

امکان کنترل از راه دور

از دیگر تفاوت‌های کشت سنتی و گلخانه، بهره بردن از تکنولوژی مدرن است.   امروزه تجهیزات مدرن و تکنولوژی های جدیدی وجود دارند که به شما این امکان را می دهند، از راه دور و با اتصال به اینترنت، عملکرد دستگاه ها و تجهیزات را نظارت و واپایش کنید. این گونه دیگر نیاز نیست در تمام زمان کشت برای هرگونه اقدامی نزدیک به محل کشت خود باقی بمانید؛ می توانید به مسافرت نیز بروید و رشد گیاهان را کنترل کنید.

افزایش میزان تولید

شاید کمی غیر منطقی بنظر برسد، اما با استفاده از کشت گلخانه ای بجای کشت سنتی، میزان تولید محصول خود در هر مترمربع را افزایش دهید. با استفاده از روش هایی مثل کشت طبقه ای، کشت هیدروپونیک یا… میزان تولید محصول را افزایش دهید و استفاده ی بهینه تری از فضای موجود، نسبت به کشاورزی سنتی داشته باشید. این گونه درآمد کشت شما نیز افزایش خواهد یافت و میتوانید پول بیشتری به دست بیاورید.

کیفیت محصولات

یکی دیگر از تفاوت های کشت گلخانه ای  و سنتی، کیفیت محصولات تولید شده است. همانطور که در بخش قبلی گفته شد، در گلخانه تمام شرایط محیط و نیاز های گیاه کنترل و نظارت می شود. این بدین معنی است که همه چیز بر وفق مراد محصول است و در بهترین شرایط در حال رشد است. در نتیجه کیفیت آن بالاتر و بهتر از میوه هایی خواهد بود که در هوای آزاد و از طریق کشت سنتی پرورش داده شده اند. به علاوه همین عوامل سبب این شده اند که میوه های گلخانه ای ظاهر بهتری نیز داشته باشند.

کاهش مصرف آب

میزان هدر رفت آب در کشت گلخانه ای بسیار کمتر از کشت سنتی می باشد. مخصوصا با استفاده از سیستم های کشت مانند هیدروپونیک و ایروپونیک، میزان مصرف آب تا 90% هم میتواند کاهش پیدا کند. به این وسیله میتوانید با کاهش مصرف آب و افزایش تولید محصول، کشت و کار بسیار عالی و مفیدی را داشته باشید.

کلام آخر

اگر کشت گلخانه ای را با کشت طبیعی مقایسه کنید، خواهید یافت که در بلند مدت احداث گلخانه بسیار به صرفه‌تر برای شما خواهد بود. بهره بردن از فواید گلخانه برای صنعت کشاورزی ایران و منابع کشاورزی مانند آب و خاک بهتر و سودمندتر است. هزینه ساخت گلخانه در ایران گران است، اما امکاناتی که در اختیار شما می‌گذارد و منافع آن بهتر است از گلخانه استفاده کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

‫5 نظر

  • سلام با عرض خسته نباشید و ظهر شما هم بخیر. اسم من فرهاد غفارزاده است. من ساکن شهرک اندیشه تبریز هستم. من می خواهم از شما اموزش کشت گلخانه ای ببینم. مجازی و یا حضوری. و شما الان اموزش دارید یا نه. و من ایمیل ندارم.

    • نهال رویش گفت:

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه در حال حاضر واحد آموزشی در شرکت دایر نیست.

  • فاطی گفت:

    گشت گل خانه ای یعنی چه ?؟?؟?؟

    • نهال رویش گفت:

      سلام وقت بخیر با احداث گلخانه شما میتوانید محصول بیشتری نسبت به کشاورزی سنتی داشته باشید همچنین کیفیت محصول خیلی بیشتر خواهد بود و مصرف آب بسیار کاهش خواهد یافت

    • ناشناس گفت:

      یعنی با ایجاد گلخانه می توانیم هر محصول را در هر منطقه ی آب و هوایی و در همه فصول سال کشت کنیم زیرا آب و هوای گلخانه و گرما و نور و رطوبت را می توانیم با دستگاه‌های مختلف متناسب با نوع محصول تنظیم نمایید گلخانه ای در مقایسه با سایر کشت ها از نظر صرفه جویی در مصرف آب بسیار بهتر است در گلخانه ها و میوه ها و محصولات جالیزی سبزیجات و قاره ها را کشف کنند و یا گل و گیاهان زینتی پرورش می دهند

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شرکت گلخانه سازی نهال رویش

    ساخت گلخانه‌های صنعتی و مکانیزه در سراسر ایران