تکنیک جریان مواد غذایی (NFT) در سیستم کشت هیدروپونیک

در مقاله کشت هیدروپونیک با تکنیک جریان مواد غذایی (Nutrient Film Technique-NFT) آشنا شدید. از آنجایی که این تکنیک بسیار گسترده و کارآمد است، شرکت گلخانه سازی نهال رویش تصمیم گرفت، مقاله‌ای جدا درباره روش NFT منتشر کند تا بیشتر با آن آشنا شوید. با ما تا انتها همراه باشید.

کشت هیدروپونیک
کشت هیدروپونیک

تکنیک جریان مواد غذایی

روش تکنیک جریان مواد غذایی یا Nutrient Film Technique (NFT) یک تکنیک کاشت در آب است که در آن گیاهان در حالی رشد می‌کنند که ریشه‌هایشان در یک ظرف پلاستیکی حاوی محلول غذایی در حال چرخش قرار می‌گیرند.
آلن کوپر در انستیتوی تحقیقات محصولات گلخانه‌ای در منطقه Littlehampton انگلستان در سال 1965 میلادی برروی تولید محصولات به روش NFT تحقیق کرد. ابداع اصطلاح Nutrient Film Technique در محصولات گلخانه‌ای بر این نکته تأکید دارد که مایعی که از قسمت ریشه‌ها عبور می‌نماید عمق بسیار کمی دارد که این عمق کم سبب می‌شود که اکسیژن کافی برای ریشه‌ها فراهم گردد. افراد زیادی بر روی این موضوع کار کرده‌اند و شیپرز (Schippers) در سال 1977 میلادی این سیستم را بخاطر آن‌که محلول مرتباً در حال چرخش است “تکنیک جریان مواد غذایی” نامید.

سیستم‌های تجاری NFT

در اواخر دهه 1970 محصولات تولید شده با روش NFT در حال آزمایش و یا استفاده تجاری در بیش از 68 کشور بود. در سال 1991، 40 هکتار گوجه‌فرنگی در انگلستان با روش NFT تولید شد. در دهه گذشته روش کاشت در پشم سنگ جهت تولید محصولات رونده مانند گوجه‌فرنگی، خیار و فلفل متداول‌تر بو اما امروزه این روش تا حد زیادی با روش NFT جایگزین شده است. روش NFT ابتدا برای پرورش محصولات کوتاه قد مانند کاهو و گیاهان برگی استفاده شد و دلیلش این است که محصولات رونده از کمبود اکسیژن در روش NFT و عمدتاً در هنگام میوه‌دهی خسارت می‌بینند و علاوه بر این مشکل مرگ ریشه سبب می‌شود که در صورت تولید محصولات رونده با روش NFT، مدیریت آن بسیار سخت شود. در این حالت از بسترهای کشت پشم سنگ و پرلیت استفاده می‌شود زیرا این مواد از ریشه حمایت کرده، اکسیژن‌دهی را افزایش می‌دهند و در نتیجه پرورش را تسهیل می‌نمایند.

مطلب مرتبط:  درآمد گلخانه  

 

تکنیک جریان مواد غذایی: لوله‌های عمودی، سیستم‌های A شکل یا آبشاری

پس از سال 1987 پیشرفت سریعی در گسترش تجاری تکنیک جریان مواد غذایی صورت گرفته است. با افزایش هزینه‌های گرم کردن گلخانه‌ها در شمال آمریکا دکتر شیپرز با استراتژی مطالعه خود به دنبال تغییراتی در سیستم NFT بود که بتواند در فضای گلخانه صرفه‌جویی نماید زیرا با افزایش تعداد گیاهانی که در یک مساحت مشخص از گلخانه می‌توانند پرورش یابند، هزینه هر گیاه را می‌توان کاهش داد. کارهای تحقیقاتی زیادی بر روی پرورش کاهو در لوله‌های عمودی که در آن محلول غذایی بصورت قطره‌ای در اختیار گیاه قرار می‌گیرد انجام شد. محلول غذایی در لوله‌]ای عمودی که از روی سیستم هدایتگر عبور می‌کنند اسپری می‌شود. همانگونه که لوله‌های حامل گیاهان از نقطه‌ای که مواد غذایی بر روی ریشه آن‌ها اسپری می‌شود عبور می‌کنند به قسمتی که به عنوان منبع جمع کننده مواد غذایی شناخته می‌شود می‌رسند که در آن‌جا بلافاصله مواد غذایی اضافی زهکشی شده و دوباره به سیستم باز می‌گردد.

NFT متحرک

شیپرز سیستمی را با استفاده از آبراهه‌های قابل حرکت برای کاهو ابداع کرد. معمولا کاهوها در گلخانه در بسترهای ثابت و با فاصله کافی برای رشد کاشته می‌شود. این به معنای آن است که در مراحل اولیه رشد و پس از انتقال مساحت بیشتری به هدر رفته و این نقاط به تدریج و هنگامی که گیاهان به بلوغ می‌رسند پر می‌شوند. در NFT یک جایگزین ارائه می‌شود زیرا در این حالت نیازی به ثابت بودن بسترها نمی‌باشد. با تنظیم کردن آبگذرها با توجه به فضای مورد نیاز گیاهان در مراحل رشد می‌توان جمعیت گیاه را تا 50 درصد افزایش داد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

یک نظر

  • مصطفی گفت:

    سلام خسته نباشید برای ساخت یک گلخانه به مساحت 3500 متر به روش هیدروپونیک NFT صفر تا صد چقدر سرمایه نیاز دارد

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *