تریپس چیست و در گلخانه چگونه باید آن را از بین ببریم؟

هرجایی که گیاهان وجود داشته باشند، آفات و حشرات مزاحم نیز وجود دارند. یکی از این حشرات موذی در گلخانه «تریپس‌ها» هستند که باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی می‌شوند. در ادامه این مقاله از سایت شرکت گلخانه سازی نهال رویش با تریپس‌ها آشنا خواهید شد.

 

 

مطلب مرتبط: گوجه گلخانه ای

تریپس چیست

تریپس آفتی است که کنترل آن در گلخانه مشکل است. تریپس‌ها حشرات بسیار ریزی هستند که قدرت زاد و ولد بسیار سریعی دارند و طول آن‌ها بین 5/0 تا 5 میلی‌متر متغیر است. این حشره موذی ناقل بیماری‌های ویروسی زیادی از جمله ویروس لکه‌ای گوجه فرنگی (TSMV) و یا ویروس لکه نکروز گل حنا (INSV) می‌باشد. از شیره گیاهی تغذیه می‌کنند به همین دلیل موجب کندی رشد و تغییر رنگ در گیاهان می‌باشد و این حشرات ممکن است بال‌دار یا بدون بال باشند. عموما چند نسلی هستند و در مناطق سردسیر به صورت لارو، شفیره و یا جانور کامل می‌گذرانند. تریپس‌ها اغلب گیاه خوارند و آفت گل، برگ، جوانه و سرشاخه‌های جوان می‌باشند. در قسمت زیرین برگ دیده می‌شوند و آثار تغذیه این حشرات به خصوص روی برگ‌ها با ایجاد لکه‌های نقره‌ای رنگ مشهود است. عده‌ای از تریپس‌ها ناقل بیماری ویروسی هستند. عده‌ای از تریپس‌ها از اسپور قارچ‌ها تغذیه می‌کنند و بعضی پرداتور کنه‌های گیاهی هستند.

آفت تریپس

آفت تریپس

انواع گونه‌های تریپس

تریپس‌ها دارای گونه‌های متفاوتی هستند مثل تریپس گلایول (Simplex taevio thrips) که روی آماریلس زندگی می‌کند و نوع دیگر تریپس هلیو (Helio thrips)  که با قطعات دهانی روی ساقه را زخم و شیره آن را می‌مکند و گاهی برگ‌ها ضخیم نوک برگ بر می‌گردند. تریپس در گیاهانی مثل کروتون و بگونیا باعث خورده شدن سندینه برگ و باقی گذاشتن شبکه سفیدی روی برگ و لکه‌دار شدن گل‌برگ‌ها می‌شود.

مطلب مرتبط: سرمایش گلخانه
 

 چگونه تریپس‌ها را در گلخانه از بین ببریم؟

برای مبارزه با تریپس‌ها در گلخانه از کارت‌های تله چسبناک با رنگ صورتی گرم در اطراف محصول راهی برای به دام انداختن آن‌ها است. برای تریپس روش‌های کنترل بیولوژیکی نیز وجود دارد. وجود شکارگرهایی چون کفشدوزک و کنه‌های خاکزی باعث کنترل این آفت می‌شوند. برای مبارزه با تریپس‌ها از سموم فسفره نظیر مالاتیون، گوزاتیون، دریس و روتنون به مقدار یک تا دو در هزار استفاده کرد و در مادری نیز، در محل پوشیده از حشره‌کش‌های دودزا می‌توان استفاده کرد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرکت گلخانه سازی نهال رویش

ساخت گلخانه‌های صنعتی و مکانیزه در سراسر ایران