ساده‌ترین آموزش ساخت گلخانه خانگی

گلخانه خانگی

تصور کنید فضای سبز کوچک و زیبایی در خانه دارید که گیاهان آپارتمانی خود را در آن پرورش می دهید. ساخت گلخانه خانگی شما می تواند بسیار به زیبایی فضای منزل شما کمک بسیاری کند. گل و گیاه در روحیه انسان بسیار تأثیر می گذارد و فواید بسیاری برای زندگی دارد. گلخانه های خانگی با گلخانه های صنعتی تفاوت های بسیاری دارند، اما کلیت و وظیفه ی هردوی آنان به یک شکل است. افرادی که بسیار به نگهداری گل و گیاه در خانه علاقه مندند، تمایل به استفاده از گلخانه های خانگی دارند که گل و گیاهان خود را درون آن قرار دهند و مانند ویترینی آنرا در گوشه ای از منزل قرار دهند. در ادامه با آموزش ساخت گلخانه خانگی از وبسایت شرکت نهال رویش همراه باشید.

ساخت گلخانه خانگی

در ابتدا خوب است ویدیو زیر را درباره نحوه ساخت گلخانه خانگی تماشا کنید تا به صورت عملی آن را بیاموزید.

ساخت گلخانه خانگی به مراتب بسیار ساده تر از ساخت گلخانه‌های تجاری یا صنعتی می‌باشد. اغلب اوقات نیازی برای ساخت گلخانه های کوچک نیازی به فراخوانی یک متخصص یا مشاور گلخانه سازی نیست و خود شما می توانید تنها با جست و جوی چند ویدیو فنی و آموزشی در اینترنت، می توانید آنرا بسازید.

مطلب مرتبط: کشت ریحان در گلخانه
 

تجهیزات ساخت گلخانه خانگی

اسکلت سازه

با توجه به تعریف گلخانه نیاز به سازه یا اسکلتی داریم که پوشش را روی آن نصب کنیم. برای اینکار می توانید از چوب، آهن، آهن گالوانیزه، انواع لوله پلاستیکی یا اسکلتی از جنس دیگری استفاده کنید که قیمت ساخت آنها نیز براساس کیفیت و جنس آن مشهود است. با استفاده از دریل و پیچ و مهره اجزای اسکلت را به یکدیگر به خوبی متصل کنید تا گلخانه شما مستحکم شود.

پوشش سازه

به طور کلی برای پوشش گلخانه صنعتی از پوشش پلی کربنات، پلاستیک UV، شیشه یا پوشش های دیگر استفاده می‌شود که به طور کامل در مقاله پوشش گلخانه درباره آنها توضیح داده‌ایم. برای گلخانه خانگی که ابعادی کوچک دارد، می توانید از نایلون یا پلی کربنات نیز استفاده کنید تا محیط گلخانه را محدود کنید و شرایط داخل آنرا تحت کنترل قرار دهید.

انتخاب جهت ساخت گلخانه

جهت ساخت گلخانه خانگی تفاوتی با گلخانه های صنعتی ندارد. بهترین جهت برای ساخت گلخانه، جهت شمالی-جنوبی یا شمال غربی-جنوب شرقی می باشد. در این حالت گیاهان بیشترین میزان نور ممکن را دریافت میکند و در همان دقایق ابتدایی طلوع خورشید، نور آفتاب را دریافت خواهد کرد. از لحاظ علم کشاورزی، نور صبح مطلوب ترین نور برای فتوسنتز گیاه می باشد.

مطلب مرتبط: تهویه گلخانه 

محصولات

محصولات مختلفی می توانید در خانه‌ی خود پرورش دهید؛ تقریبا همه چیز! بحث اصلی درباره محصولات، قصد و نیت شما از ساخت گلخانه خانگی است. در واقع افرادی هستند که صرفا برای افزایش نشاط و انرژی محیط قصد دارند چند عدد گلدان در گلخانه قرار دهند و ازآنها مراقبت کنند. عده ای ممکن است در زمینه کشاورزی فعالیت داشته باشند و قصد دارند شرایط یا محصولاتی را در این گلخانه های کوچک، امتحان و سپس به مشتریان خود پیشنهاد دهند. عده ای قصد کسب درآمد از محصولات گلخانه ای خود را دارند و می خواهند کسب درامد از گلخانه را تجربه کنند. طبیعتا محصول انتخابی برای این افراد متفاوت خواهد بود؛ شاید بخواهند گلدان پرورش دهند و گل بفروشند، یا چند کلیوگرمی صیفی جات تولید کنند و به فروش برسانند. افرادی نیز دوست دارند برخی محصولاتی که مصرف می کنند را خودشان به صورت ارگانیک پرورش دهند  و نیاز های خانواده خود را تأمین کنند.

محل قرارگیری گلخانه

با توجه به ابعاد گلخانه  می‌توان آن را در مکان‌های مختلفی قرار داد. گلخانه‌های قفسه‌ای یا ایستاده کوچکی وجود دارند که میتوان آن‌ها را در گوشه‌ای از اتاق گذاشت و از وجود گل‌ها لذت برد( البته این مدل‌ها بیشتر به قفسه گل شباهت دارند تا گلخانه). گلخانه‌های دیگری در ابعاد چند در چند متر وجود دارند که اغلب آنها را می توان در حیاط، پشت بام یا محیطی آزاد قرار می دهند و از آن استفاده می کنند. اگر قصد دارید میوه پرورش دهید یا انواع گلدان ها را در آن قرار دهید، بهتر است گلخانه های بزرگتری برای خود بسازید.

مطلب مرتبط:  
جلوگیری از سرمازدگی باغ 

انواع گلخانه خانگی

قله‌ای

ساخت گلخانه خانگی به دلیل اضلاع راست و صاف به نسبت دگیر گلخانه‌ها مقداری آسان‌تر است. نوک این نوع گلخانه ها همان طور که از اسم آنها پیداست، مانند یک قله روبه بالا و مثلثی شکل است.

"<yoastmark

گنبدی

این نوع گلخانه، به نوعی خاص‌ترین و شیک‌ترین مدل گلخانه خانگی می‌باشد. ساخت گلخانه خانگی گنبدی شکل پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نیازمند محاسباتی برای ساخت است. گلخانه گنبدی زیبایی های بصری خاص خود را نیز دارد.

گلخانه گنبدی خانگی

گاتیک

اگر گلخانه در خانه قوس داشته باشد، نام آن گاتیک است. گلخانه گاتیک خانگی شباهت به گلخانه های قله‌ای دارد؛ با این تفاوت که قسمت بالایی آن دارای کمی قوس است و حالت حلالی دارد.

"<yoastmark

گلخانه یکطرفه

گلخانه‌های یک‌طرفه از سمتی به دیوار تکیه داده‌اند و مماس با آن هستند و از طرف دیگر نیز حالت عادی خود را دارند که می‌تواند به سبک‌های مختلف ساخته شود.

مطلب مرتبط: توت فرنگی
 

اموزش ساخت گلخانه خانگی

برای ساخت گلخانه خانگی کوچک خود، می توانید این روش را پیش بگیرید و برای خود گلخانه بسازید. نحوه ساخت گلخانه در خانه کار سختی نیست؛ تنها نیاز به کمی حوصله و صبر دارد. اگر تنهایی از پس آن بر نمی‌آیید، می‌توانید از شخص دیگری کمک بگیرید و گلخانه را بسازید.

  • برای اولین تجربه ساخت گلخانه در خانه می‌توانید از لوله‌های آب پلاستیکی استفاده کنید.

س

  • اول چهارچوب اولیه را بسازید تا پایه گلخانه شما کامل شود و بتوانید قسمت بالایی و پوشش را روی آن نصب کنید (ابعاد سازه به انتخاب خودتان)

"ساخت

پس از ساخت پایه اولیه، اکنون نوبت آن است که قسمت بالایی را ساخته و به آن متصل کنید.

ساخت بدنه ی گلخانه خانگی

در آخرین مرحله بعد از سرهم کردن سازه و اضافه کردن پوشش، می توانید از این سازه به عنوان گلخانه استفاده کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

‫14 نظر

  • سیدمنصور عثمانی افغانستان گفت:

    ممنون از توضیحات علمی تان واقعآ عالی بود، اما در خصوص معیارهای علمی یک گلخانه با وضاحت وسایل ساخت، سایز، پستی و بلندی ستندرد تهویه هوا و… کمی معلومات بدهید ممنون تان میشویم

    • نهال رویش گفت:

      سلام وقت بخیر
      این اطلاعات تخصصی هستن و باید بسته به موقعیت محاسبه بشن.

  • سلام از تجهیزات داخل گلخانه مانند تهویه . کولر . دما . رطوبت . سیستم گرمایشی هم توضیح دهید متشکرم از زحمات شما

  • ناشناس گفت:

    دمتون گرم

  • علی گفت:

    ممنون از زحمات عزیزان در ارئه توضیحات مفید.موفق باشید

    • نهال رویش گفت:

      تشکر 🤝

    • ناشناس گفت:

      سلام خسته نباشید من فضای به طول ۱۴ متروعرض ۱۰متر دارم دوران دیوار است چقدر هزینه دارد وبرای چکاری مناسب است بیشتر دوست دارم خیار کشت کنم ممنون میشم راهنمای کنید درشمال درامل هستم

  • رضا گفت:

    بسیار عالی

  • علی عزیزی گفت:

    ااموزنده وااموزش خیلی عالی برای من هم جذاب وسلیس وروان بودمن خیلی چیزهاراتجربه کردم وازعوامل دست اندرکارتشکرخالصانه میکنم ممنون وسپاسگذارم

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شرکت گلخانه سازی نهال رویش

    ساخت گلخانه‌های صنعتی و مکانیزه در سراسر ایران