کشت عمودی

کشت عمودی

کشت عمودی علم محصولات بدون خاک است. سیستم کشت عمودی در حقیقت یک روش بسترساز برای کشت هیدروپونیک است که با افزایش تراکم کشت گیاه سبب افزایش بهره‌وری از یک مساحت ثابت تحت کشت می‌شود.
با استفاده از روش کشت عمودی و با توجه به هزینه اولیه آن که معادل سایر روش‌های بسترسازی معمول است، می‌توان راندمان تولید محصول در گلخانه یا زمین مورد نظر را تا 30 درصد افزایش داد و با توجه به ثابت ماندن هزینه‌های مربوط به گرمایش و سرمایش و همچنین هزینه‌های بسترسازی، میزان تولید خالص نیز افزایش می‌یابد. در ادامه با شرکت گلخانه ساز نهال رویش همراه باشید.

با کشت عمودی میتوانید در فضای کم چندین برابر معمول محصول کشت کنید و در بسیاری از موارد برای شما به صرفه خواهد بود.

 تورب ساخته‌شده از خزه‌ی پوسیده یا پوست نارگیل و بسترهای کشت مشابه غیرخاکی در کشت عمودی بسیار رایج است. سرانجام، روش کشت عمودی از ویژگی‌های مختلف پایداری برای جبران هزینه انرژی کشاورزی استفاده می‌کند. در حقیقت، کشت عمودی ۹۵٪ کمتر آب مصرف می‌کند.

کشت عمودی

کشت عمودی دارای استند سبک و قابل حمل است که در ابعاد مختلف ساخته می شود. در صورتی که نور محیط کم باشد می توان سیستم نور مصنوعی را نیز به آن اضافه کرد. کشت عمودی در کنار زیبایی از انعظاف پذیری و کارآیی مناسبی برای پرورش گیاهان برخوردار است.

کشت عمودی
کشت عمودی

مزایای کشت عمودی

اشغال کمترین فضا و استفاده از فضاهای بدون استفاده در محیط کار و زندگی، قابلیت استفاده از نور طبیعی یا مصنوعی، طراحی زیبا با استفاده از مواد طبیعی، طراحی سیستمی قابل توسعه (ماژولار) برای فضاهای متفاوت، آبیاری به روش قطره‌ای، استفاده از روش هیدروپونیک.

کاهش هزینه ها، افزایش مقیاس پذیری و ارتقای پایداری صنعت کشاورزی، از مزایای کشت عمودی است؛ با این حال، بسیاری از عملیات‌ها تنها قادر به رشد سودآور تعداد محدودی از محصولات، از جمله سبزیجات، و گیاهان کوچک هستند.

کشت عمودی

دشواری‌های گرده‌افشانی: گردافشانی در گلخانه ایروپونیک

کشت عمودی در یک محیط کنترل‌شده و بدون حضور حشرات انجام می‌شود. به همین ترتیب، فرآیند گرده‌افشانی باید به‌صورت دستی انجام شود که این کار بسیار پرزحمت و هزینه‌بر است.

اما راه‌حل چیست؟

برای برطرف کردن مشکل گرده‌افشانی در گلخانه از راه‌های مختلفی می‌اوان استفاده کرد، این موارد عبارت‌اند از:

  1. گرده افشانی به کمک پارچه یا پاشیدن دستی گرده ها

در این روش تعدادی شاخه سالم گل نر که هنوز گرده خود را آزاد نکرده اند را از درخت جدا می کنند؛

این گل های جمع آوری شده را در دمای 25-27 درجه خشک می کنند و سپس به روش های مختلف مثل تکاندن و… گرده آن ها را جمع آوری می کنند.

و یا اینکه همان ابتدا قبل از خشک کردن شاخه ها را می تکانند و گرده را جدا می کنند و گرده های جدا شده را در یک محل خشک و خنک نگهداری می کنند تا گل های ماده آماده ی عمل گرده افشانی شوند.

  1. گرده افشانی به کمک قلمو

این نوع گرده‌افشانی در کلیپ زیر به‌صورت کاملا ساده روی کدو انجام می‌شود:

گرده افشانی مصنوعی به صورت مکانیکی (دستگاه الکتروستاتیکی گرده پاش)

یکی از بهترین روش های گرده افشانی مصنوعی این روش است. در این روش گرده ها را پس از جداسازی درون دستگاه گرده پاش می‌ریزند.

این دستگاه ها نازل های الکتریکی دارند که باعث می شوند گرده ها هنگام خروج از دستگاه از نظر التریکی بار الکتریکی مثبت بگیرند که این با بار گل های ماده متضاد است. به همین دلیل گل های ماده گرده ها را به خوبی جذب می‌کنند و تلقیح کامل انجام می‌شود.

کشت طبقاتی همراه لامپ رشد گیاه

هزینه‌‌‌‌ی بالای برق مصرفی برای روشن نگاه‌‌داشتن تعداد زیادی LED، بیشتر برای کشت گیاهان پرارزش و با سرعت فسادپذیری بالا، توجیه اقتصادی خواهد داشت؛ نظیر گیاهان سالادی و گونه‌‌های دارویی. از این رو می‌‌توان گفت، این نوع کشت عمودی برای پرورش بخش بزرگی از سبد محصولات غذایی هزینه‌بر خواهد بود.

یکی از راهکارهای موجود برای کاهش هزینه‌‌ی برق، استفاده از LEDهایی است که به‌‌جای تولید طیف کامل نور سفید، تنها طیف نور رنگی موردنیاز گیاهان را تولید می‌‌کنند.

کشت عمودی
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرکت گلخانه سازی نهال رویش

ساخت گلخانه‌های صنعتی و مکانیزه در سراسر ایران