پرورش و نگه داری از رز هلندی در گلخانه

گل رز هلندی

گل رز هلندی نوعی گیاه است که به دلیل شرایط خاصی که دارد، بیشتر در گلخانه ها کشت می شود. این گل به دلیل زیبایی و تنوعی رنگی که دارد، دارای تقاضای زیادی در بازار های داخلی و بین المللی می باشد. می توانید با پرورش آن درآمد گلخانه خود را افزایش دهید و هزینه ساخت گلخانه را جبران کنید. رز هلندی گلی معروف و خوشبو است و کاشت و پرورش آن همواره در حال افزایش است. تولید گل شاخه بریده با رعایت قوانین علمی و مهندسی در ساخت گلخانه های مناسب کشت و مدیرت آن با روش های نوین می تواند به یکی از مشاغل سودآور تبدیل شود. گل رز در گلخانه بهتر از فضای آزاد رشد پیدا می کند و سه بار در سال گل می دهد. تنها یک عدد از این گیاه می تواند برای 10 سال شکوفه دهد و می توان آنها را در خاک پرورش داد یا از بستر کشت گلخانه استفاده کرد در ادامه ی این مقاله از شرکت نهال رویش، با ما همراه باشید.

گل رز هلندی

مشخصات رز هلندی

برخی از ویژگی‌هایی که در گل رز هلندی وجود دارد و در آن مشهود است را به صورت مختصر و خلاصه بیان می‌کنیم.

  • از خانواده های گل های دو رگه چای به شمار می آید.
  • قدرت عطر آن بسیار قوی است و دارای بوی شیرین و دل انگیزی است.
  • گل دهی آن به صورت تکرار بر شاخه است.
  • ارتفاع و عرض این گل به ابعاد 2 * 3 فوت ( 60 تا 91 سانتی متر) می رسد.
  • این گل برای نگهداری در باغ و باغچه و مکان های کوچک مناسب است.
  • آنها عادت دارند تا در کنار حصار یا دیوار به سادگی بالا روند.
  • شاید به همین خاطر است که کاشت آنها در دیواره ی جلوی خانه یا باغچه مناسب است.

انواع گل رز هلندی

برای پرورش گل رز در گلخانه باید ابتدا با نمونه‌های متفاوت آن آشنا باشید و آنهارا بشناسید. گل رز هلندی جزؤ دسته گلسرخیان به حساب می آید و در اکثر بخش های کره زمین پراکنده است. 150 نوع از این گل تابحا شناسایی شده که از مناطق سرد شمالی تا مناطق نیمه گرمسیری پراکنده شده اند. گل رز انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی های مختلفی دارند. متداول است در گلخانه نوع های هیبریدچای و فلوریباندا را پرورش دهند.

گل رز هیبریدچای

گل رز هیبرید چای دارای ساقه های بلند و تک گل درشت در انتهای ساقه می باشد. شکل گل آنها از انواع کم پَر تا پرهای مرکز بلند و خیلی پردار متداول است. هیبریدچای ها در رنگ های سفید، صورتی، قرمز، یا زرد موجود می باشند.

فلوریباندا

گل های رز فلوریباندا گل های فراوان تولید کرده که اندازه آنها کوچک بوده و به صورت خوشه ای هستند. جوانه های کناری را هرس می کنند تا از گلدهی آنها جلوگیری شود. این رزهای در تمام فصل گل داده و در رنگ های سفید، زرد، نارنجی، صورتی، بنفش و قرمز وجود دارند.

گل رز هلندی

روش کاشت رز هلندی

وقتی که تصمیم به پرورش گل رز در گلخانه می‌گیرید، قدم اول انتخاب گل‌ها و محصولات مرغوب است که می‌توانید از فروشندگان تهیه کنید. برای فهمیدن تفاوت رز هلندی و رز ایرانی می‌توانید بخش بعدی این محتوا را بخوانید. در این قسمت به نحوه کاشت گل رز هلندی و ایجاد گلخانهرز هلندی می‌پردازیم. برای این کار قدم‌های زیر را دنبال کنید.

  1. برای کاشت رز هلندی نیاز به حفره در زمین داریم. یک سوراخ بزرگ حفر کنید تا فضای مناسب برای ریشه‌دهی ایجاد شود.
  2. گل‌ها را بردارید و به طور یکسان در حفره‌هایی که ایجاد کرده‌اید قرار دهید و روی آن مقداری خاک بریزید.
  3. اگر گل هلندی را به میزان 5 سانتی متر در خاک قرار دهید کافی است. سپس با دست خود خاک اطراف آن را فشار دهید تا سفت شود و جایگاه آن در خاک تثبیت شود.

نکات دیگر درباره کاشت گل رز هلندی

در کل روند کاشت گل رز هلندی بسیار ساده است و چیز پیچیده‌ای جز این ندارد. اما نکات دیگری وجود دارند که باید برای ایجاد گلخانه رز هلندی آن‌ها را مورد اهمیت و توجه قرار دهید.

  • بهتر است برای کاشت گل‌هایی را بخرید که به ندازه کافی ریشه داشته باشند.
  • زمان مناسب کاشت اواخر زمستان یا اوایل بهار است. اینگونه احتمال یخ‌زدگی گیاه کمتر می‌شود.
  • در پرورش رز هلندی کوشش کنید و آن را در برابر بادهای شدید و آسیب‌های فیزیکی دیگر محفاظت کنید.
  • از کودهای موردنیاز در فصل بهار و تابستان و کود مالچ در زمستان برای گل استفاده کنید. از کود هربان نیز می‌توان استفاده کرد.
  • گل هلندی مقاومت خوبی در برابر بیماری‌ها دارد؛ اما به هرحال حواستان به بیماری‌های احتمالی باشد تا گل از بین نرود.
  • فصل هرس رز هلندی زمستان است. در این فصل شاخه‌های مرده گیاه را قطع کنید.
  • قبل‌تر گل رز هلندی تنها به رنگ‌های زرد و طلایی موجود بود که رنگ اصلی خود این گل است. اما با گذشت زمان آن را با گل‌های دیگر ترکیب کردند و رنگ‌های گوناگون مانند صورتی، سفید مایل به سرخ، قرمز و… از این نوع گل را به دست آوردند.

تفاوت رز ایرانی و رز هلندی

حال که تصمیم به پرورش گل رز در گلخانه گرفته‌اید، خوب است تفاوت میان انواع گل رز را بدانید تا در آینده دچار مشکل نشوید. برای تشخیص رز های ایرانی از رزهای هلندی تنها کافیست به ویژگی های ظاهری آنها توجه کنیم تا متوجه تفاوت آنها شویم.

ساقه ها

گل های رز ایرانی معمولا خار های زیادی برروی ساقه خود دارند و به نوعی پوشیده از خار هستند. در حالی که رزهای هلندی یا روی ساقه ی خود هیچ خاری ندارند، یا اگر هم دارند، بسیار کم می باشد و به مراتب کمتر از رزهای ایرانی خار دارند.

گل رز هلندی

گل برگ ها

رز هلندی گل برگ های مخملی و به رنگ قرمز تیره دارند و به همین دلیل (زیبایی آنها) طرفداران بیشتری نسبت به گل های رز ایرانی دارند. گل برگ های رز ایرانی معمولی و به رنگ قرمز روشن هستند.

گل رز هلندی

تفاوت رنگ گلبرگ های گل رز هلندی و رز ایرانی

طول عمر و ماندگاری 

دلیل دیگری که سبب می‌شود کشاورزان یا گلخانه‌داران ترجیح بر پرورش گل رز هلندی در گلخانه دارند تا رز ایرانی، موضوع ماندگاری و طول عمر آنهاست. رزهای ایرانی تنها بین 3 تا 6 روز عمر مفید دارند. در حالی که رزهای هلندی می توانند بین 10 تا 20 روز دوام بیاورند (البته این موضوع به محیط اطراف گیاه نیز بستگی دارد).

گل رز هلندی

طول عمر و ماندگاری گل های رز هلندی و رز ایرانی

رنگ بندی 

پس از دو مورد بالایی که گفته شد، در این مورد نیز ظاهراً رزهای هلندی بهتر از رزهای ایرانی به نظر می رسند. گل های هلندی در 22 رنگ در بازار موجود می باشند و این درحالی است که گل های ایرانی تنها دارای 3 یا  رنگ مختلف است و این تمایل گلخانه‌داران به پرورش گل رز هلندی در گلخانه را افزایش می‌دهد. در مورد گل های رز ایرانی تنها رنگ قرمز آن در تمام فصول سال در بازار به صورت تازه و شاداب یافت می شود و در فصل های سرد سال به خصوص در زمستان، چون کیفیت آنها پایین است، عرضه نمی شوند. کسانی که از سازه گلخانه ای به علاوه تنوع و طیف رنگی گل های هلندی سبب می شود تا بیشتر برای مجالساتی مانند عروسی یا جشن ها به فروش برسند.

گل رز هلندی

تنوع رنگ بندی رز هلندی

قیمت رز هلندی و رز ایرانی

حتما تابحال متوجه شدید که برتری های گل هلندی نسبت به گل ایرانی، قطعا سبب تفاوت قیمت آنها هم خواهد شد. اگر مناسبت های مهم سال مانند روز های ولادت ائمه، روز پدر و مادر مناسبت های ملی و… را که به دلیل مازاد تقاضا، قیمت گل افزایش می یابد را در نظر نگیریم، این تفاوت ها سبب تمایز گل رز هلندی نسبت به گل رز ایرانی می شود.

تکثیر 

از دو روش برای تکثیر و ازدیاد رز گلخانه ای می توان استفاده کرد.

استفاده از تکنیک استرینگ

به تکنیکی گفته می‌شود که یک برگ را به یک چوب نرم پیوند می‌دهند آن ‌را به عنوان پایه قرار می‎دهند. تا زمانی‌که گیاه ریشه بزند آن چوب را پابرجا نگه می‌دارند.

استفاده از تکنیک کش بافت

استفاده از این روش گران قیمت برای بیشتر افرادی که گل هلندی را پرورش می دهند، مقرون به صرفه نیست. در این روش قطر شاخه اصلی کم بوده و شاخه قد کوتاه می‌شود.

قلمه و پیوند

تکثیر گل رز از طریق پیوند و قلمه نیز امکان پذیر می باشد. گیاهان مادری که قلمه از آنان تهیه می شود، باید در محیطی مناسب پرورش داده شده باشند. پس از بالغ شدن شاخه ها و رسیدن اندازه برگ ها به بزرگترین اندازه ممکن، می توانید قلمه را از گیاه تهیه کنید. گیاهان مادری دائما در طول سال رشد می کنند و می توانید در هر زمان از سال از آنها قلمه تهیه نمود.

گل رز هلندی

گلخانه مناسب برای پرورش رز هلندی

افراد به دو صورت برای مشخصات گلخانه خود تصمیم می گیرند. یا اول گلخانه خود را بدون توجه به محصولی که قرار است پرورش دهند می سازند و بعد نسبت به امکانات و فضایی که دارند تصمیم به کشت می گیرند، یا از قبل تصمیم به کشت محصولی می گیرند و سپس متناسب با شرایط مورد نیاز محصول، گلخانه خود را می سازند.
برای کشت رز گلخانه ای، به گلخانه ای با اسکلت گالوانیزه و با لوله 5 و 6 می باشد. ارتفاع سازه اگر بین 5.5 تا 9 متر باشد مناسب می باشد. در برخی مناطق اگر ارتفاع تا 8 متر افزایش یابد، امکان افزایش تهویه و میزان کربن دی اکسید فراهم می شود که در کیفیت بهتر محصول مؤثر است. هرچه فضای بیشتری از گلخانه را برای کشت رز اختصاص دهید، فتوسنتز بهتر انجام می شود.

تجهیزات مورد نیاز برای

اگر دوست دارید گلخانه ای مجهز و پیشرفته برای پرورش گل رز گلخانه ای اختصاص دهید، پیشنهاد می شود تجهیزات زیر را تهیه کنید.

  • سیستم های سرمایش و گرمایش گلخانه
  • سیستم تهویه مناسب
  • بستر کشت گلخانه مناسب
  • سیستم کنترل اقلیم
  • پرده انرژی سیوینگ (ذخیره انرژی)
  • سیستم فوگر (مه پاش)
  • سیستم تغذیه و آبیاری
  • سردخانه و سورتینگ (دسته بندی)

خاک

انواع خاک های شنی رسی، لومی و یا خاکی که کمی رسی بوده، و دارای 10 درصد مواد آلی می باشد، برای رشد و پرورش گل رز هلندی مناسب است. خاک شنی برای آن مناسب نمی باشد و همچنین نباید در خاک های آهکی رشد پیدا کنند.

PH

PH مناسب این گل حدود 6.5 است و می تواند بین بازه 5.5 تا 7.5 هم باشد.

میزان شوری

EC مناسب برای سیستم کشت خاکی 8.1 است، اما میزان EC آن در سیستم کشت هیدروپونیک بسته 7 است.

آبیاری و رطوبت

برای اینکه به خوبی رشد کند، به رطوبت کافی نیاز دارد. این میزان رطوبت در شرایط ایده آل، در روز باید 50 و در شب باید 60 درصد باشد. می توانید رطوبت را توسط رطوبت سنج اندازه بگیرید.

دما

دمای مناسب برای پرورش گل رز در روز می تواند بین 20 تا 28 درجه سانتی گراد باشد. در شب نیز اگر دما حدود 16 درجه سانتی گراد باشد، برای گیاه مناسب است.

نور

رز هلندی گلخانه ای به نور با شدت های بالا احتیاج دارد. به علت عبور حداکثری نور از شیشه، بهترین پوشش گلخانه برای این گیاه، پوشش شیشه می باشد. حداقل روزی 6 ساعت باید نور به گیاه برسد تا به خوبی رشد کند.

تغذیه

نباید در زمان کاشت گیاه به آن کود دهید. در گلخانه ها معمولا کود به صورت محصول در آب در اختیار گیاه قرار می گیرد.عناصر آهن، ازت، پتاسیم و منیزیم به طور منظم به محلول کودی اضافه می شوند و عناصر ریز مغذی مانند منگنز، مولیبدن و مس به صورت دوره ای به محلول کودی اضافه می شود.

هرس و تربیت

به طور معمول از روش بندیگ برای هرس رز گلخانه ای استفاده می کنند که از لحاظ فیزیولوژیکی برای رز بسیار مفید است و باعث تولید گل دهنده و بزرگتر می شود و باعث بهبود 20 درصدی عملکرد گیاه می شود. در بندینگ شاخه حذف می شود و غنچه گیری صورت می گیرد. هرس سالانه‌ی رز هلندی گلخانه ای در اوایل، اواسط و اوخر بهار، اوایل و اواسط تابستان و اواسط تابستان انجام می شود.

آفت‌های گلخانه گل رز

مثل همه گیاهان و محصولات دیگر، گل رز هلندی نیز دچار آفت‌هایی می‌شود. دو نوع آفت در گلخانه گل رز بسیار رایج است.

شته زرد

این آفت به رنگ سبز، صورتی و قهوه ای مایل به قرمز دیده می‌شود و از بشره گیاهی تغذیه می‌نماید. سمپاشی با سموم سیستمیک در مبارزه با این آفت بسیار موثر است.

کنه دو نقطه‌ای (تار عنکبوتی)

 این کنه به رنگ زرد تا سبز دیده می‌شود و یکی از مهمترین آفات در گلخانه محسوب می‌شود. برگ‌های بوته رز مورد حمله واقع شده و زرد رنگ می‌گردد و با تشکیل تارهای زیاد توسط کنه گرد آلود به نظر می‌رسند این آفت در طول سال دارای نسل های زیادی و در دو هفته یک نسل کامل می‌شود. جهت کنترل آفت باید از کنه کش هایی که برگ سوزی ایجاد نمی‌کنند استفاده نمود.

صادرات گل رز هلندی

فروش و صادرات شاخه گل‌های بریده تجارتی پر سود است. یکی از معروف‌ترین انواع گل‌ها، گل رز است. به دلیل طرفداران زیاد گل رز، بازاریابی و پیدا کردن بازار مناسب برای فروش این محصول کار سختی نیست. انواع مختلفی از این گل وجود دارد که باعث تنوع بالای این محصول و وجود گل‌های زیبا و رنگارنگ در بازار شده است. گل رز هلندی بیشتر در کشور‌های هلند، اسپانیا، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، کلمبیا، اکوادور، کنیا،آفریقای جنوبی، هندوستان و … تولید می‌شود. عمده کشورهای وارد کننده گل رز هنلدی کشورهای اروپایی، آمریکا، کشورهای آسیای میانه و ژاپن می‌باشند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

‫12 نظر

  • ناشناس گفت:

    سلام وام هم برای ساخت گلخانه میدن؟؟

  • سلام من گل خانه زدم ۸۰ مترهست ایا برای پرورش گل روز مناسب هست

  • سعید گفت:

    بسیار مفید و کاربردی
    سوالم اینه که در وسعت خانگی حدود ۳۰ متر فضا آیا توجیه اقتصادی میتونه داشته باشه؟؟

    • نهال رویش گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای صیفی‌جات خیر
      برای بعضی گل و گیاهان خاص ممکنه داشته باشه

  • ناشناس گفت:

    هزینه تجهیزات برای 3000 متر زمین تقریبا چقدر میشه

  • سعید گودرزی گفت:

    بسیار عالی بود . و از دوستان مرتبط به گلخانه گل رز هلندی سوال دارم
    دوستان من در حال ساخت یک گلخانه ۲.۵هکتاری هستم. .و چند روز دیگه به مرحله میکس کوکوپیت و پرلیت میرسیم ، حالا برای میکس نظرات مختلفی هست که یه عده میگن ترکیب به صورت 70/30 و بعضی میگن 60/40 حالا از دوستان خواهش میکنم راهنمایی کنن که چند درصد کوکوپیت و چند درصد پرلیت رو ترکیب کنم و در بستر قرار بدم ممنون

  • محمد رضا گفت:

    بسیار عالی🔥🔥👍

    • محمدرضا گفت:

      خوشحالیم که دوست داشیتد🙏❤

    • ابراهیم دولّو گفت:

      سلام بابت اطلاعاتی که دادید ممنون.گلخانه که می‌خواهیم پرورش گل رز رو انجام بدیم چگونه باید باشه .امکانش هست گلخانه سنتی یا نه

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شرکت گلخانه سازی نهال رویش

    ساخت گلخانه‌های صنعتی و مکانیزه در سراسر ایران