کشت ایروپونیک (هواکشت): هرآنچه باید بدانید!

کشت ایروپونیک یا هواکشت، در واقع مانند کشت هیدروپونیک یک سیستم کشت بدون خاک است. هزینه ساخت گلخانه ایروپونیک نیز به دلیل تجهیزات و سیستم ها و اجرا و نصب، در شروع کار بالا است. با این تفاوت که در کشت ایروپونیک ریشه گیاه در هیچ ظرفی قرار نمی گیرد و همواره در هوا معلق است. ریشه‌ی واژه‌ی ایروپونیک از دو کلمه‌ی aero=هوا و فعالیت=ponos گرفته شده است که هردو ریشه ی یونانی دارند. ریشه گیاه در معرض اسپری آب و مواد غذایی قرار میگیرد و از این طریق تغذیه می شود تا دیگر نیازی به خاک یا هر گونه بستر کشت نداشته باشد. هواکشت بسیار برای فضاهای بسته و سرپوشیده مناسب است؛ بخصوص برای کسانی که می خواهند در استفاده از فضای موجود صرفه جویی کنند و دیگر نیازی به استفاده از گلدان یا ظروف نگه دارنده نداشته باشند. همچنین نیاز نیست ظروف نگه‌داری برای دسترسی گیاه به فضای بیشتر و رشد بهتر جابه جا شوند و گیاه همواره در جای خود به صورت ثابت رشد می‌کند.

هواکشت-نهال رویش

هواکشت

ریشه گیاهان در هوا قرار می‌گیرد و محلول غذایی به صورت قطرات بسیار ریز روی ریشه پاشیده می‌شود. در سال 1976 هوا کشت این گونه تعریف شد که ریشه گیاه به طور مداوم یا غیر مداوم در محیطی که اشباع از قطرات ریز محلول غذایی است قرار می‌گیرد. این روش با فاز مایع مداوم سر و کار ندارد و در تحقیقات تغذیه گیاهی به خصوص میوه‌های جوان استفاده می‌شود.
در این روش گیاهان داخل حفره‌هایی که روی قالب‌های ساخته شده از پلی استیرن منبسط شونده قرار دارند، کاشته می‌شوند. اما ریشه گیاهان صرفا در محیط هوایی در زیر قالب ها معلق بوده و درون جعبه پاشش قرار دارند که به منظور جلوگیری از نفوذ نور و رشد جلبک‌ها، جعبه‌ها پوشانده می شوند. گلخانه ایروپونیک از سیستم‌ها و تجهیزات جدیدی استفاده می‌کند.

کشت ایروپونیک-هواکشت

عکس: coma group

شاید فکر کنید حالا که گیاه درون ظرفی قرار ندارد و تنها از طریق اسپری مواد مغذی و کود شیمیایی تغذیه می‌شود، حتما روند رشد آن کندتر از کشت معمول خواهد بود. اما نتایج یک سری تحقیقات توسط ناسا نشان می‌دهد که گیاه می‌تواند به خوبی در محیط کشت ایروپونیک رشد کند. در سیستم هواکشت، گیاهان را درون محفظه های محصوری قرار می‌دهند تا گیاه به سمت اطراف حرکت نکند. در واقع این محافظ به ریشه گیاه تنها امکان حرکت به سمت پایین، و به ساقه آن تنها امکان حرکت به سمت بالا را می‌دهد. گیاه در جای خود ثابت است و ریشه آن معلق در هوا. از آنجایی که مواد موردنیاز گیاه برای رشد و نمو به ریشه آن اسپری می شود، در نتیجه میزان آب کمتری مصرف می‌شود.

تفاوت کشت ایروپونیک با کشت سنتی

تا بحال برخی از تفاوت‌های گلخانه ایروپونیک با سایر سیستم‌های پرورش محصول را دریافتید. بستر کشت ریشه گیاه را در فضای معینی محصور و محدود می‌کند و ریشه تنها می‌تواند درون فضای بستر گسترش پیدا کند. در کشت ایروپونیک، ریشه در هوا معلق خواهد بود و به سمت پایین حرکت خواهد کرد.

در کشت سنتی، گیاه مواد مغذی موردنیاز خود را از خاک دریافت می‌کند و توسط آب نیز تغذیه خواهد شد. در کشت ایروپونیک روش تغذیه گیاه، اسپری مواد مغذی مورد نیاز آن برروی ریشه است. هواکشت فضای کمتری نسبت به روش‌های کشت سنتی نیاز دارد. این توان وجود دارد تا با استفاده از سیستم کشت هیدروپونیک در مقدار فضای معینی، به توانید حتی تا چند برابر روش سنتی محصول تولید کنید. فضای کشت ایروپونیک، یک فضای کنترل شده است. بدین معنی که شما می‌توانید میزان رشد گیاه خود را کاملا تحت نظر بگیرید و آنرا کنترل کنید.

تفاوت کشت سنتی و کشت ایروپونیک-نهال رویش
تفاوت کشت سنتی و کشت ایروپونیک

طریقه اسپری کردن

بسته به نوع سیستم کشت، به دو طریقه دستی و اتوماتیک، مواد به ریشه اسپری می شوند.  روش دستی به این صورت است که در طول شب و روز، شخصی باید به صورت دستی به ریشه ها برسد (که کمتر اینگونه است). معمولا هر گلخانه ایروپونیک دارای چند پمپ هستند که به صورت اتوماتیک ریشه گیاهان را تغذیه می کنند و نیاز به نظارت و سرپرستی ممتد و مستمر ندارند.

انواع کشت ایروپونیک

کشت ایروپونیک معمولا به دو صورت انجام می شود:

 ایروپونیک کمفشار (LPA)

یکی از دو روش کشت ایروپونیک می‌باشد. در این روش که یکی از شیوه‌های متداول هواکشت می‌باشد، گلخانه‌داران شخصا می‌توانند سیستم LPA خود را به سادگی و با هزینه‌ای کم طراحی و راه‌اندازی کنند. اکثر این سیستم‌ها، ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هفت‌روز هفته، دائما به مرطوب کردن ریشه‌های گیاهان مشغول هستند. به هر حال این روش به اندازه کشت ایروپونیک  فشاربالا که مِهی رقیق با ذرات ریز تولید می‌کند کارایی ندارند.

کشت ایروپونیک فشاربالا (HPA)

توسط ناسا توسعه یافته‌ است. ناسا در گزارشی اعلام کرده که این متد کشت، کارآمدترین راه برای پرورش گیاهان درفضا محسوب می‌شود. به‌هرحال مطالعات زیادی مزایای کشت ایروپونیک HPA را بر روی زمین نیز اثبات کرده‌اند. لازم به ذکر است که همه سیستم‌های HPA، ایروپونیک هستند اما همه کشت‌های ایروپونیک، HPA نیستند. سیستم HPA برای اینکه کارآمد باشد باید با فشاری بالا کار کند. این فشار برای اتمیزه کردن آب و ایجاد قطراتی به اندازه ۵۰ میکرون یا کوچک‌تر به کار می‌رود. گیاهان بیشتر مایل به جذب مواد غذایی محلول در آب هستند. آنچنان که گفته شد سیستم فشار بالا روشی کارآمدتر است. و با وجود نیاز به تجهیزات تخصصی‌تر می‌تواند هزینه‌های موثر را کاهش دهد.

وسایل مورد نیاز برای اجرا هواکشت

یک مخزن برای نگه‌داری محلول غذایی

پمپ شناور

لوله برای توزیع آب از پمپ داخل مخزن به محفظه‌های گیاهان

نازل‌های آبپاش

قالب‌های نگه‌دارنده ریشه گیاه

محفظه‌هایی محصور، کیپ و ضد آب، برای جمع شدن محلول بعد از اسپری

لوله برای برگرداندن محلول اضافی به مخزن

تایمر، برای روشن و خاموش کردن پمپ

مطلب مرتبط:  رز هلندی 

 

 

چه گیاهانی می توان با کشت ایروپونیک پرورش داد؟

از سیستم ایروپونیک برای تکثیر قلمه هایی که به سختی ریشه دار می شوند استفاده می گردد. برخی از این محصولات عبارتند از: گردو، زیتون، پسته، سیب، مرکبات و همینطور برخی ازگیاهان مهم و استراتژیک داروئی نظیر سرخدار و… . این روش در مورد گوجه فرنگی، بادمجان و کاهو نیز نتیجه خوبی داده است.

به کمک این روش علاوه بر اینکه مدت زمان رویش گیاه به یک سوم کاهش می یابد، درصد موفقیت قلمه در ریشه زایی نیز افزایش می یابد. با توجه به اینکه وزارت کشاورزی به پرورش قلمه احتیاج دائم دارد، بنابراین مزیت مذکور برای این وزاتخانه بسیار اهمیت دارد. همانطور که گفته شد در فرآیند کشت ایروپونیک، شرایط رشد گیاه در محیطی از مه، بدون استفاده از خاک یا هر بستر دیگر فراهم می شود.

گیاهانی که تکثیرشان از طریق روش تکثیر زایشی به سختی انجام می شود و یا به مدت زمان بیشتری جهت تکثیر نیاز دارند

گیاهانی نظیر زعفران، مینی تیوبر، ارکیده و بنفشه آفریقائی به کمک این روش و به طریق رویشی به آسانی تکثیر می یابند. این روش به بالا بردن تراکم کاشت کمک می کند. برای مثال تولید مینی تیوبر توسط آیروپونیک در هر متر مربع ۲۰۴۹ عدد می باشد در صورتی که در روش های عادی فقط ۱۰۰ عدد است که این تفاوت بسیار قابل توجه است.

گیاهانی که تکثیرشان در شرایط عادی بسیار وقت گیر است و به تعداد زیادی کارگر احتیاج دارد

کشت گیاهانی نظیر زعفران در روش های سنتی کشت و در شرایط مزرعه به تعداد زیادی کارگر نیاز داشته و بسیار وقت گیر می باشد اما با استفاده از این روش می توان به آن سرعت بخشید. علاوه بر این روش ایروپونیک غلظت رنگدانه قرمز را در کلاله به دست آمده بالا می برد.

مطلب مرتبط:  درآمد گلخانه 

 

 

سیستم ایروپونیک چگونه کار می کند؟

نحوه‌ی کار و اجزای سیستم ایروپونیک، مطابق اینفوگرافیک زیر می باشد.

نحوه کار سیستم ایروپونیک -نهال رویش
نحوه کار سیستم ایروپونیک-نهال رویش

فایل PDF این مقاله⬅⬅فایل.PDF

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

‫7 نظر

  • علی اکبری گفت:

    سلام و روز به خیر
    لطفا بررسی و پاسخ دهید:
    مجموعه ای در صدد راه اندازی کشت گلخانه ای به وسعت بیست هکتار(فلفل دلمه ای رنگی،گوجه فرنگی، خیار، بادمجان) در منطقه سمیرم اصفهان هست. تا کنون محاسبات و تصمیم به روش خاکی صورت گرفته است. مشکل زمین وجود ندارد، اراضی شخصی است. مشکل آب و مجوز هم وجود ندارد.
    اگر بخواهیم به هیدروپونیک یا ایروپونیک تغییر بدهیم لطفا نسبت به موارد زیر اظهار نظر فرمائید:
    1- هزینه ها چه مقدار متفاوت خواهد بود. آنالیز آن را ممکن است در اختیار بگذارید؟
    2- تجهیزات، ساخت کجاست و تضمین کارکرد تجهییزات برای چه مدت است؟
    3- آیا طراحی و اجرای گلخانه ها را خودتان هم انجام می دهید؟
    4- آیا نگهداری سیستم را در سال های بهره برداری خودتان تقبل می کنید؟
    5- آیا نسبت به تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز در سال های پس از بهره بردای، تعهدی وجود دارد؟
    6- نوشته اید IRR آن سه ساله خواهد بود، محاسبات مالی – اقتصادی و جداول کامفار آن چگونه است؟
    7- اجرای گلخانه به وسعت ده هکتار با روش هوشمند چه مدت زمان لازم دارد؟
    8- چند نمونه از کارهای بزرگ چند هکتاری را که انجام داده اید با ذکر آدرس و مشخصات اعلام نمائید. آیا قابل بازدید هستند؟
    9- امکان جلسه مشترک وجود دارد یا خیر؟ حضوری یا انلاین.

    • نهال رویش گفت:

      سلام وقتتون بخیر، در صورت امکان با شماره 09128280308 تماس بگیرین. شماره مدیر داخلی هستش اقای فرجی….. یا شما در قسمت ثبت سفارش گلخانه متراژ درخواستی و اطلاعات تماس بزارین ما باهاتون تماس میگیریم.

  • امیر حسین غلامی گفت:

    سلام وقت بخیر..
    در رابطه با فاصله زمانی ابیاری برای گیاه زعفران(به عنوان مثال)
    و ست کردن تایمر و همچنین نحوه رساندن مواد مغذی به ریشه مطلبی دیده نشد میشه توضیح بدید

  • بایزی گفت:

    سلام از متن فوق که بسیار جامع است میخواهم برای تحقیق خود استفاده کنم اما به منبع آن اشاره نشده است. اگر در این زمینه راهنمایی ام کنید سپاسگزارم.

  • ناشناس گفت:

    اطلاع رسانی خوبی است
    متشکر

  • بسیار عالی بود ممنون از مطلب آموزنده

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شرکت گلخانه سازی نهال رویش

    ساخت گلخانه‌های صنعتی و مکانیزه در سراسر ایران