هزینه ساخت گلخانه و مجوزهای لازم در سال 1403

هزینه ساخت گلخانه

هزینه ساخت گلخانه چقدر است؟ این سوالی است که تقریبا هر روز در دایرکتت یا در پشتیبانی سایت از ما پرسیده می‌شود. یکی از مهم‌ترین سوال‌های افراد قبل از ساخت سازه گلخانه، هزینه ساخت گلخانه است. با توجه به شرایط اقتصادی موجود، هزینه سازه گلخانه کمی سنگین است؛ به همین دلیل بیشتر افراد از وام گلخانه برای تکمیل سازه خود استفاده می‌کنند.

به‌طور کلی هزینه ساخت گلخانه یا سرمایه لازم برای ساخت گلخانه به ازای هر یک متر مربع  با تجهیزات، حدود 900 تا 3 میلیون تومان می‌باشد. مقدار سرمایه لازم برای ساخت یک متر مربع گلخانه (فقط خود سازه، بدون تجهیزات) حدود 600 تا 900 هزار تومان است.

این هزینه شامل سازه، نصب و پوشش آن می‌شود. باقی هزینه‌ها مانند تجهیزات سرمایش گلخانه، تجهیزات آبیاری گلخانه، سیستم‌های گرمایش و… را می‌توانید در ادامه این مطلب مطالعه فرمایید. پس تا انتهای این مطلب با شرکت گلخانه ساز نهال رویش همراه باشید.

مزایای گلخانه نسبت به کشاورزی سنتی

اگر اطلاعات کاملی درباره گلخانه ندارید، شاید بد نباشد که کمی درباره مزایای احداث گلخانه نسبت به زمین کشاورزی و کشاورزی سنتی بدانید. ساخت گلخانه در ابتدا ممکن است زیاد اقتصادی و به صرفه به نظر نیاید. اما در دوره‌های میان مدت (پنج سال) و بلند مدت خواهی فهمید که مزایای گلخانه نسبت کشاورزی سنتی بسیار بیشتر است. اگر قصد دارید وارد صنعت کشاورزی شوید، بهتر است سراغ صنعت گلخانه‌ای بروید. در ادامه به‌طور مختصر برتری گلخانه نسبت به مزرعه را شرح می‌دهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید مقاله مزایا گلخانه را مطالعه فرمایید.

مصرف آب بسیار کم

میزان مصرف آب در گلخانه یک چندم مزرعه است. زیرا به‌طور هدفمند مصرف می‌شود و با توجه به روش‌های کشتی که در گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، محصولات به آب کمتری نیاز دارند. این گونه به آینده صنعت کشاورزی ایران و منابع آب این سرزمین نیز کمک خواهید کرد. 

عدم توقف کشت در طول سال

کشت گلخانه‌ای مانند کشت هوای آزاد به آب و هوا وابسته نیست و امکان کنترل فضای داخل محیط گلخانه وجود دارد. برای مثال امکان پرورش سبزی در هوای آزاد در فصول سرد و به خصوص زمستان وجود ندارد. اما حتی در زمستان  پرورش سبزی در گلخانه جریان دارد و با کیفیت و کمیت بهتری نیز صورت می‌گیرد. همچنین دیگر محصولات را می‌توان خارج از فصل آن‌ها پرورش داد و  دیگر نگران شرایط آب و هوایی نبود.

عدم آسیب در برابر بلایای طبیعی

این را می‌دانید که محصولات در هوای آزاد همواره در معرض انواع خطرات هستند. به خصوص بلایای غیر منتظره خارج فصل که هر ساله ضررهای هنگفتی را به کشاورزان می‌زنند. احداث گلخانه جلوی آسیب دیدن محصولات در برابر خطرات و بلایای مختلف مانند تگرگ، باران، برف و… را می‌گیرد.

مدیریت راحت میزان مصرف منابع (آب، گاز، برق)

در گلخانه از سیستم‌ها و تجهیزات مکانیکی و هوشمند برای مدیریت منابع و مدیریت کشت استفاده می‌شود. همچنین میزان منابعی که در اختیار دارید مشخص است و به راحتی قابل مدیریت است.  می‌توانید میزان نیاز محصول را شناسایی کنید و تنها به میزانی که مورد نیاز است برای آن منابع مصرف کنید.

کنترل آفات و بیماری‌ها

گلخانه فضای محدود و محصوری است که تنها ارتباط آن با بیرون پنجره‌ها و دریچه‌های تهویه هستند. در گلخانه خیلی کمتر محصولات دچار بیماری و می‌شود. به علاوه از بین بردن و کنترل آفات بسیار راحت‌تر انجام می‌شود و کنترل بیماری‌ها و آفات ساده‌تر است.

افزایش میزان تولید محصول در واحد

تولید محصول در گلخانه در هر مترمربع چند برابر کشت در هوای آزاد است. هزینه ساخت گلخانه در چند سال اول به طور کامل جبران خواهد شد و سوددهی آن از پرورش محصول سنتی راحت‌تر خواهد بود. با توجه به روش‌ها و امکاناتی که در گلخانه برای کشت محصول به کار می‌رود، استفاده بهتری از فضا می‌شود. مخصوصا در کشت هیدروپونیک میزان تولید محصول چند ده برابر کشت معمولی است که واقعا شگفت انگیز است. تولید بیشتر محصول در مساحت کمتر با بهره‌بری از گلخانه‌ها، زمین‌ها را برای گیاهان استراتژیک مثل گندم نیز آزاد می‌کند.

هزینه هایی که باید قبل از گلخانه پرداخت کنید

خرید یا اجازه زمین

باید زمینی داشته باشید تا بتوانید در آن به کشت و کار بپردازید و ساخت سازه گلخانه را شروع کنید. برای شروع کشت گلخانه ای به صورت صحیح و استاندارد، خوب است که حداقل 5000 متر زمین داشته باشید تا بتوانید 3000 متر از آنرا گلخانه بسازید. اگر توان این‌کار را دارید بهتر است که زمینی بخرید و در آن کار خود را شروع کنید. اگر هم این امکان وجود ندارد، می‌توانید به ازای پرداخت ماهیانه زمین اجاره کنید.

دریافت مجوز

اگر قبلا تجربه ای در کار کشت و کشاورزی نداشته اید، باید مبلغی را برای گذراندن کلاس های آموزشی و ارائه مدرک آن برای اخذ مجوز پرداخت کنید. اگر هم قبلا در پیشه کشاورزی فعال بوده اید، می توانید بوسیله نامه و با ارائه مستندات، درخواست مجوز های لازم را بکنید.

تهیه بذر، خاک و کود

معمولا برای انتخاب مکان ساخت گلخانه، به این نکته که در آن منطقه چه نوع خاکی وجود دارد یا اصلا برای کشت مناسب است یا نه، توجه می شود. در مواردی خاص، مجبور هستید مکانی را برای احداث گلخانه انتخاب کنید که خاک مناسبی ندارد. در این مواقع، میتوانید خاک مورد نیاز را بخرید و به گلخانه اضافه کنید. همچنین می توانید از بستر های کشت به جای خاک نیز استفاده کنید. بذر و کود هم که برای پرورش گیاهان لازم و ضروری هستند و برای رشد آنها استفاده می شوند.

هزینه ساخت گلخانه

هزینه ساخت گلخانه

مطلب مرتبط: کشت ایروپونیک 

 

سیستم آبیاری

سیستم آبیاری به دو صورت دستی و اتوماتیک یا هوشمند موجود است. طبیعتا هزینه تهیه سیستم دستی کمتر از سیستم اتوماتیک است. با گرفتن مشاوره از یک کارشناس کشاورزی، میتوانید دستگاه متناسب با محصولات و گلخانه خود را تهیه کنید.

شرایط اولیه اخذ مجوزهای احداث گلخانه

قبل از فکر کردن درباره هزینه احداث گلخانه باید به کسب پروانه تأسیس و مجوزهای احدث گلخانه فکر کنید؛ برخی از این مدارک برای دریافت وام احداث گلخانه نیز مورد نیاز هستند. برای گرفتن پروانه تاسیس باید مدارکی به نظام مهندسی ارائه کنید که می‌توانید با مراجعه به وبسایت جهاد کشاورزی از مجوزهای احدث گلخانه و شرایط اخذ آن مطلع شوید. برخی مدارک که باید برای دریافت پروانه تأسیس ارائه کنید عبارت اند از: مشخصات و مدارک فردی، حق مالکیت کتبی آب، مشخصات و مدارک زمین (سند شش دانگ، حریم زمین یا به عبارتی فاصله زمین از مرغداری و دامداری و… )

برای نمونه:

– فاصله و حریم با کار خانه‌های آلوده (کارخانجات سیمان، سنگ شکنی، آسفالت، پودر سنگ و… ) باید 2000 متر باشد .

– فاصله و حریم با رودخانه باید 50 متر باشد.

– فاصله و حریم با دریا باید 200 متر باشد.

– فاصله و حریم با واحد مرغ لاین باید 3000 متر باشد.

– فاصله و حریم با واحد مرغ اجداد و اصلاح نژادی باید 1000 متر باشد.

– فاصله و حریم با واحد مرغ مادر باید 500 متر باشد.

فاصله و حریم با واحد مرغ های تخم گذار:

– اگر بستر کشت خاکی باشد، 300 متر است .

– اگر بستر کشت هیدروپونیک باشد، 100 متر است .

فاصله و حریم با واحد مرغ گوشتی:

– اگر بستر کشت خاکی باشد، 50 متر است.

– اگر بستر کشت هیدروپونیک باشد، حریمی برای آن در نظر گرفته نشده است.

* توصیه میشود که قبل از خرید زمین به قسمت امور اراضی جهاد کشاورزی مراجعه کنید تا اطلاعاتی درباره آن زمین به دست بیاورید تا در آینده به مشکلی برنخورید.*

هزینه ساخت گلخانه

مطلب مرتبط:  درآمد گلخانه 

 

گرفتن تسهیلات بانکی و مجوز دیوار کشی

دریافت وام گلخانه و مجوز گلخانه زیاد راحت نیست و باید مدارک و مستنداتی را به بانک و سازمان جهاد کشاورزی ارائه کنید. برای دریافت مجوز دیوارکشی و گرفتن تسهیلات از بانک باید مساحت زمین حداقل 5000 متر و مساحت سازه حداقل 3000 متر باشد.

اگر مشکلی وجود نداشته باشد، از طرف نظام مهندسی به بانک معرفی خواهید شد. از شروط گرفتن وام احداث گلخانه نداشتن بدهکاری به بانک، کارت پایان خدمت، حق آب تعیین شده و جواب باقی استعلاماتی است که بانک خواهد گرفت. بعد از آن در سامانه سیتا ثبت‌نام انجام دهید تا درخواست شما جریان یابد.

اگر مبلغ وام شما بیش از ده ملیارد تومان باشد، وارد کارگروه ملی میشود که در این صورت توسط وزارتخانه بررسی خواهد شد. پس از تایید نهایی، نحوه برداخت تسهیلات به صورت 80-20 می باشد؛ یعنی بیست درصد کل سرمایه را باید متقبل شویم و هشتاد درصد باقی را بانک به صورت تسهیلات به ما پرداخت میکند. به گونه‌ای که وقتی 20درصد از کل پروژه پیش رفت بانک شروع می‌کند به پرداخت تسهیلات مرحله‌ای  و در چهار مرحله وام را پرداخت می‌کند.

بانک به شما برای پرداخت اقساط وام ساخت گلخانه یک سال برای اجرا و یک سال هم برای تنفس فرصت خواهد داد. به‌عبارتی بعد از دو سال پرداخت اقساط به بانک شروع می شود و تا 5 سال ادامه خواهد داشت. مقدار سود این وام هم در سال جاری 14.5 درصد و در مناطق محروم حدود 9 درصد می‌باشد. بعد از اینکه 20درصد پروژه پیش رفت میتوانیم شروع به دیوارکشی کنیم.

هزینه ساخت گلخانه
شرایط اولیه زمین و سازه برای گرفتن تسهیلات بانکی و مجوزهای احداث گلخانه
هزینه ساخت گلخانه

مراحل دریافت وام از سازمان جهاد کشاورزی برای ساخت گلخانه

 

هزینه ساخت گلخانه و تجهیز آن

هزینه ساخت گلخانه وابسته به عوامل مختلفی چون سیستم گرمایش و سرمایش، انشئابات، سیستم برق رسانی، پوشش گلخانه، فوندانسیون، نوع سازه، دیوارکشی و سیستم آبرسانی است. برای ساخت سازه گلخانه از متری چند صد هزار تومان تا متری چند میلیون تومان می‌توان قیمت گذاشت. قیمت سازه گلخان با توجه به تجهیزاتی که برای ساخت استفاده می‌شود و کیفیت آنها متغیر است.

هزینه تیم نصب و احداث سازه

به علاوه هزینه‌هایی که باید برای تجهیزات و امکانات گلخانه بدهید، باید هزینه‌ای را نیز برای تیم نصب سازه بپردازید. هزینه تیم‌های مختلف نصب برای شرکت‌های گلخانه‌سازی بر اساس تجربه و شیوه کار متفاوت است. بستگی دارد که در کجای ایران قرار دارید و تیم نصب قرار است از کدام استان به محل گلخانه شما اعزام شود. بستگی به مکانی که شما دارید نیز هزینه‌ای که کادر نصب شرکت نهال رویش از شما دریافت خواهد کرد متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از قیمت دقیق می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

سازه‌ای که بیش از دیگر سبک‌های گلخانه مورد استقبال است، سازه گلخانه اسپانیایی می‌باشد. هزینه نصب این سازه از سازه شیشه‌ای کمتر و از سازه ایرانی و تونلی بیشتر است. هزینه تیم نصب احداث گلخانه شامل ایاب و ذهاب، اسکان، بیمه و همچنین ادوات موردنیاز برای نصب می‌باشد. معمولا هزینه احداث گلخانه توسط تیم نهال رویش شامل هزینه نصب اعلام می‌شود و قیمت نهایی که از کارشناسان ما دریافت می‌کنید، هزینه نصب سازه، پوشش و لوله و بست و اتصالات گلخانه شامل می‌شود. با خیال راحت ساخت گلخانه خود را به تیم حرفه‌ای نهال رویش بسپارید و هنگام اتمام بدون نقص از آنها تحویل بگیرید.

مشاوره ساخت گلخانه: 09128280308

لوله های گالوانیزه

در گلخانه‌ها از دونوع لوله گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد استفاده می‌شود. مقاومت لوله گالوانیزه گرم در برابر خوردگی و همچنین ضخامت گالوانیزاسیون آن از لوله گالوانیزه سرد بیشتر است. هزینه احداث گلخانه با استفاده از لوله گالوانیزه گرم حدودا 3 تا 4 هزار تومان بیشتر از لوله گالوانیزه سرد است.

سیستم گرمایش 

گلخانه‌ها توسط اثر گلخانه‌ای گرم می‌شوند؛ اما چون این میزان گرما در فصول سرد سال نمی‌تواند کافی باشد، لازم است گلخانه‌ها از طریق دیگری هم گرم شوند؛ به همین علت از سیستم‌های گرمایشی استفاده می‌کنیم. یک سیستم گرمایشی مطلوب باید حرارت مورد نیاز در سرد ترین شب سال را تامین کند، همچنین حرارت و گرما را بصورت یکنواخت در سراسر گلخانه پخش کند که این کار موجب کاهش بیماری‌ها، رشد مناسب گیاه و همچنین افزایش کارایی حرارت می‌شود. در انتخاب سیستم گرمایشی برای گلخانه خود باید به عواملی موثری همچون مساحت، هدر رفت گرما، نوع پوشش و شرایط اقلیمی دقت نماییم. انواع سیستم گرمایشی عبارت‌اند از روش گرمایش موضعی و روش گرمایش مرکزی. در روش موضعی بخاری‌ها در نقاط مختلف گلخانه مستقر می‌شوند، این بخاری‌ها فقط اطراف خود را گرم می‌کنند و از هزینه اولیه کمی برخوردار می‌باشد.
یکی از سیستم های گرمایش به روش موضعی بخاری یا هیتر (heater) نامیده می‌شود، نوعی بخاری فن دار می‌باشد. گرمای تولیدی درون یک کوره قرار دارد که اصطلاحآ به آن آتش درون می‌گویند و فن‌ها با دمیدن هوای سرد بر بدنه بیرونی کوره، هوای داغ را وارد محیط گلخانه می‌نماید. این نوع از بخاری‌ها به هیتر گلخانه شناخته شده می‌باشند. هزینه سیستم گرمایش هیتر در متر مربع حدود 70 تا 90 هزار تومان می‌باشد.

سیستم گرماتاب

در سیستم گرما تاب که یکی دیگر از سیستم های گرمایش گلخانه از روش گرمایش موضعی می‌باشد، گاز طبیعی توسط مشعل مخصوص درون لوله‌ای با ضریب تابش زیاد می‌سوزد. حرارت ایجاد شده به امواج مادون قرمز تبدیل شده و به‌وسیله سطوح منعکس کننده که به شکل ذوزنقه در قیمت بالای دستگاه قرار گرفته، به نقاط مورد نظر می‌تابد. این امواج بنا بر خاصیت خود در اثر برخورد به گرما تبدیل شده و احساس بسیار مطلوبی نظیر حرارت خورشید در انسان ایجاد می کند. قسمت های اصلی این دستگاه شامل مشعل مخصوص تابشی، لوله های تابشی وفن می باشد. هزینه سیستم گرمایش گرما تاب در هر متر مربع حدودا بین 85 تا 90 هزار تومان می باشد.

گرمایش مرکزی

در روش گرمایش مرکزی یک یا چند دیگ بخار در یک محل واقع شده‌اند و بخار آب و یا آب داغ از طریق لوله‌هایی به نقاط و قسمت های مختلف گلخانه منتقل می‌شود. سیستم گرمایش مرکزی از هزینه اولیه نسبتا بالایی برخوردار می‌باشد. برای گلخانه‌هایی که زیر یک هکتار می‌باشند توصیه نمی‌شود که از سیستم گرمایش مرکزی استفاده کنند. هزینه استفاده از سیستم گرمایش مرکزی در مترمربع حدودا بین 450 تا 600 هزار تومان می‌باشد. یکی دیگر از سیستم‌های گرمایش مرکزی، انرژی زمین گرمایی می‌باشد که به علت هزینه‌های بسیار زیاد در کشور ایران مقرون به صرفه نیست.

هزینه ساخت گلخانه

مطلب مرتبط: گل رز هلندی 

 

سیستم سرمایش

 انواع گلخانه‌ها توسط اثر گلخانه ای گرم می شوند بخصوص در فصل تابستان که زاویه تابش خورشید بصورت مستقیم می باشد و در ظهر به نقطه اوج خود می رسد باعت گرمای بیش از حد محیط گلخانه می شود که ما برای اینکه هوای گلخانه را به دمای مطلوب و آن بازه دمایی گیاه مورد نظر برسانیم از سیستم‌های خنک کننده ای همچون سیستم تهویه، سیستم فن و پد، فوگر و شیدینگ یا سایه انداز استفاده کنیم. هزینه سیستم سرمایش برای ساخت گلخانه می‌تواند از 90 تا 130 هزار تومان برای شما هزینه داشته باشد.

فن و پد

عملکرد سیستم پد و فن بدین صورت می‌باشد که با مکش فن های اگزاست، ذرات آب از روی پدهای سلولزی نصب شده در سمت دیگر گلخانه به هوا وارد می‌شوند و این ذرات جهت بخار شدن گرمای محیط را جذب می‌کنند و در نتیجه مسیر حرکت هوای خود را خنک می کنند. فن و پد بخشی از سیستم سرمایش گلخانه حساب می‌شود.

هزینه ساخت گلخانه

سیستم مه پاش (fogger)

سیستمی می‌باشد که توسط آن فضای گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و سالن‌های بزرگ طی فرآیند تبخیر آب و بدون خیس کردن و ریزش آب روی خود گیاهان خنک می‌شود. این سیستم هم در فضای باز و هم در فضای بسته قابل استفاده است. ثابت نگه داشتن رطوبت یکی از عوامل مهم در گلخانه‌ها است.

رطوبت زیر 30 درصد برای گیاهان خطرساز است و حتی ممکن است منجر به از بین رفتن آن‌ها شود. از مه‌پاش در تابستان برای افزایش رطوبت و خنک کردن گلخانه استفاده می‌شود و در زمستان برای جلوگیری از خشک شدن هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. هزینه سیستم مه پاش برای هر متر مربع، 30 تا 45 هزار تومان برای هر مترمربع است. دسترسی به رطوبت مطلوب و بهینه در گلخانه‌ها به 3 عامل بستگی دارد:

  1. تهویه مناسب
  2. وجود سایه
  3. رطوبت
    هزینه ساخت گلخانه

    سیستم فوگر یا مه پاش در گلخانه

هزینه ساخت گلخانه

مطلب مرتبط: گلخانه خیار

 

هدف خنک کردن و تامین رطوبت محیط مثل گلخانه‌ها است. در فضای باز هدف از ایجاد سیستم مه پاش، تنها خنک کردن و شاداب کردن محیط و اطرافیان است. در این فرایند ذرات پودری شکل آب، حرارت هوا را گرفته و خود تبخیر شده و نهایتا خنک سازی انجام می شود.

این کار توسط نازل های برنجی متصل به شیلنگ های تحت فشار انجام می شود. با توجه به اینکه اساس کار سیستم مه پاش تبخیر است، بنابراین در محیط های شرجی این سیستم کارایی ندارد. سیستم مه پاش قادر است هوا را تا 10 درجه سانتی گراد خنک کند. هزینه استفاده از فوگر برای یک متر مربع حدودا بین 25 تا 50 هزار تومان است.

سیستم شیدینگ

توری سایبان (شید گلخانه‌ای)، یکی از مهم‌ترین تجهیزات موجود در گلخانه می‌باشد که اصلی‌ترین کار آن کاهش دمای موجود در گلخانه، جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به محصولات و جلوگیری از تبخیر آب است. قیمت توری سایبان (شید گلخانه) با توجه به درصد سایه‌اندازی و عرض آن گوناگون است و هر چه درصد سایه اندازی بیشتر باشد به همان نسبت قیمت خرید توری سایبان نیز افزایش می‌یابد.
ایران کشوری گرم و خشک است و یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با خشک سالی‌های پی در پی، استفاده از کاشت گلخانه‌ای می‌باشد. در سال‌های اخیر به دلیل گسترش و رواج کاشت گلخانه‌ای در کشور و شناخته شدن بیش تر تورهای سایبان به منظور کارآیی و عملکرد مناسب برای خنک نمودن گلخانه‌ها، استفاده از این تجهیزات در سراسر کشور گسترش پیدا کرده است و شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، کرمان، البرز، هرمزگان، اردبیل، خراسان و مازندران بیشترین استفاده از تور‌های سایبان در کشور را داشته‌اند. قیمت سیستم شیدینگ حدودا بین 150 تا 350 هزار تومان می‌باشد.

هزینه ساخت گلخانه

کاور شیدینگ در خارج از گلخانه

تهویه (فن سیرکوله)

تهویه گلخانه به زبان ساده به معنی نصب پنجره‌هایی در سقف و اطراف گلخانه به منظور ارتباط هوای محیط داخل گلخانه با هوای بیرون. هنگام ساخت سازه گلخانه، یکی از مسائلی که در مهندسی آن رعایت می‌شود، در نظر گرفتن منافذ و راه‌هایی برای تهویه مناسب است.

از دلایل استفاده از پنجره در گلخانه این است که مبادله هوا میان خاج و داخل گلخانه به درستی صورت گیرد و گاز کربن دی‌اکسید لازم برای فتوسنتز و کنترل دما فراهم شود. قیمت هر پنجره با ریل و چرخ دنده در متر مربع و… حدودا بین 25 تا 45 هزار تومان است. فن تهویه با خروج و تهویه هوای راکد گلخانه محیط سالم تری را برای رشد گیاهان فراهم می‌کنند.

فن‌های تهویه برای کاهش تنش گرمایی گیاهان نیز نقش بسزایی ایفا می‌کنند. فن‌های سیرکوله (دایره‌ای شکل ) نوعی دیگر از سیستم تهویه می‌باشد که برای به حرکت در آوردن هوای گلخانه استفاده می شود. این کار موجب یک دست شدن دما و رطوبت در گلخانه و کمک به فتوسنتز گیاه می شود. قیمت این فن ها در یک متر مربع حدودا بین 20 تا 40 هزار  تومان می‌باشد.

هزینه ساخت گلخانه

تبادل هوای بیرون و داخل گلخانه با استفاده از پنجره

 بستر کشت

کشت هیدروپونیک یا آب‌کشت، یکی از روش های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم ترین نیاز به آب(با استفاده از محلول مغذی) است. با استفاده از کشت هیدروپونیک، میتوانیم بدون محدودیت در هر کجای ایران به کشت میوه‌هایی همچون توت فرنگی و گوجه پرداخت.

استفاده از این نوع کشت باعث مصرف بهینه آب و کاهش هزینه‌ها و سرمایه لازم برای احداث گلخانه میشود. هزینه ساخت گلخانه با بستر کشت هیدروپونیک به ازای هر متر مربع حدود 120 تا 180 هزار تومان هزینه بر میباشد. در این روش  سرمایه اولیه بعد از سه سال به طور کامل باز خواهد گشت در حالی که برای آماده سازی بستر کشت خاکی علاوه بر مرف زیاد آب و… از 150 تا 350 هزار تومان هزینه دارد که در این روش برای بازگشت سرمایه اولیه حدود چهار تا پنج سال زمان مورد نیاز است.

هزینه ساخت گلخانه

سیستم برق‌کشی و اتوماسیون

از طریق سیستم کنترل هوشمند گلخانه (سیستم اتوماسیون گلخانه) می توان کلیه پارامترهای رطوبت و آب و هوا را به صورت آنی از طریق اینترنت و پیامک و سیستم های ارتباطی دیگر کنترل نمود؛ همچنین امکان نمایش از طریق نمایشگر دستگاه ها امکان پذیر می باشد. یکی دیگر از قابلیت های این دستگاه ارائه نمودار های مربوط به پارامترها می باشد. از طریق ابزارهای کنترل می توان نسبت به خاموش و روشن نمودن دستگاه ها اقدام نمود و کلیه تجهیزات گلخانه را به از راه دور کنترل نمود. کلیه فعالیت ها به صورت اتوماتیک و دستی  قابل انجام می باشد. به عنوان مثال از طریق سیستم اتوماسیون گلخانه می‌توان نسبت به اندازه‌ گیری دما و رطوبت و کنترل آن اقدام نمود . هزینه نصب این سیستم در هر متر مربع حدودا بین 70 تا 120 هزار تومان می‌باشد که با توجه به نوع سیستم متغیر است.

توری ضد حشره

نصب توری ضد حشره در گلخانه ها بعنوان یک روش فیزیکی مبارزه با آفات و بیماری های ویروسی تبدیل به یک راهکار مفید و عملی بخصوص در مناطقی که تحت فشار زیاد آفات ناشی از حشرات پرنده هستند گردد. هزینه ساخت گلخانه در هر متر مربع با توری ضد حشره حدودا بین 20 تا 35 هزار تومان می‌باشد.

نور مصنوعی

امروزه در کشاورزی مدرن برای تامین نور گیاهان از نور مصنوعی در گلخانه استفاده می‌شود. این نورها علاوه بر استفاده در مناطق کم نور مانند شهرهای ساحلی که اکثر روز های آن آسمانی ابری و بارانی دارند، در فصول سرد سال نیز که تابش نور خورشید در آنها کاهش می یابد کاربرد دارند.

سرمایه لازم برای احداث گلخانه با محصولات مختلف

حال می‌خواهیم سرمایه لازم برای ساخت گلخانه به منظور پرورش محصولات مختلف گلخانه را بررسی کنیم. معمولا افراد دست به نوآوری در انتخاب محصول نمی‌زنند و محصولات رایجی که در اکثر گلخانه‌ها پرورش می‌یابد را انتخاب می‌کنند. چیزی که توسط کارشناسان نهال رویش براورد شده است، شروع کسب و کار گلخانه با سرمایه‌ای برابر با 3 میلیارد تومان یا بیشتر بسیار مناسب است و سوددهی مناسبی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

هزینه ساخت گلخانه گوجه فرنگی

احداث گلخانه صیفی جات یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های افراد است. در کل در هر مکانی که خاک حاصلخیز وجود داشته باشد، صرف نظر از شرایط آب‌وهوایی، امکان احداث گلخانه برای پرورش صیفی جات وجود دارد. در محیط گلخانه تمام عواملی که روی رشد محصول تأثیر دارند، تحت کنترل است و امکان پرورش انواع صیفی وجود دارد. بیشتر افراد برای پرورش صیفی از گلخانه گاتیک اسپانیایی استفاده می‌کنند؛ هزینه سازه به علاوه تجهیزات کشت خاکی محصول و حدود 500 تا 800 هزار تومان می‌شود. اگر بخواهید از کشت هیدروپونیک استفاده کنید، بازه قیمتی را می‌توان از 700 هزار تومان تا 1 میلیون و 500 تومان مشخص کرد.

هزینه احداث گلخانه خیار

در گلخانه خیار هم ردیف گوجه قرار داده می‌شود و با آن محصول شرایط یکسانی دارد. طبیعتا سرمایه لازم برای ساخت گلخانه خیار با گوجه فرنگی نیز یکسان است.

هزینه راه اندازی گلخانه فلفل دلمه

بازدهی پرورش فلفل دلمه از روش نشاء کاری بیشتر از کشت مستقیم فلفل دلمه است. اگر قصد دارید در گلخانه خود فلفل دلمه بکارید، حتما این موضوع را با شرکت گلخانه سازی یا پیمانکار خود در میان بگذارید. تجهیزات کشت، مشخصات سازه و همچنین پوشش آن جهت کشت انواع فلفل دلمه اهمیت دارد و شرایط این محصول با دو محصول قبلی متفاوت است. برای استفاده از کشت هیدروپونیک برای پرورش فلفل دلمه‌ای در گلخانه ایرانی و اسپانیایی، ارتفاع 6 متر و بیشتر مناسب است. برای این محصول همچنین سازه اسپانیایی پر استفاده‌تر از دیگر سبک‌ها است. هزینه ساخت گلخانه برای کشت فلفل دلمه 450 تا 700 هزار تومان برای کشت خاکی و 750.000 تا 1.450.000 برای کشت هیدروپونیک است.

هزینه ساخت گلخانه توت فرنگی


کشت در گلخانه به طور تقریبی باعث افزایش 10 برابری نسبت به کشت در مزرعه می‌شود. با این حال، در کشت هیدروپونیک، افزایش عملکرد به‌مراتب بیشتر است و کنترل آلودگی، به خصوص در تولید توت فرنگی که حساسیت بالایی به بیماری‌ها دارد، آسان‌تر است.

احداث گلخانه هیدروپونیک اغلب هزینه‌بر است، اما در بلندمدت به لحاظ بازدهی بیشتر و کاهش ضایعات محصول، بسیار اقتصادی‌تر از گلخانه‌های معمولی است. این محصول در تمامی سبک‌های گلخانه قابل کشت است، اما کشت خاکی اقتصادی نیست و به‌طور قطع توصیه می‌شود کشت هیدروپونیک را انتخاب کنید. هزینه کشت هیدروپونیک برای هر مترمربع بین 1,000,000 تومان تا 3,000,000 تومان است.

هزینه ساخت گلخانه بادمجان

بادمجان یکی از صیفی‌جات محبوب است و پرورش بادمجان گلخانه ای یکی از کشت‌های گلخانه‌ای است که گلخانه‌داران زیاد به سراغ آن می‌روند. به‌طور کلی کشت بادمجان گلخانه‌ای اتفاقی است که بسیار زیاد در ایران اتفاق می‌افتد و درآمد خوبی نیز دارد. درآمد و مقدار برداشت بادمجان گلخانه ای ۲۶/۵ کیلوگرم در مترمربع است که در مقایسه با گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای کمتر است.

بادمجان بومي نواحي گرم بوده و در مقابل سرما حساس است. براي توليد بادمجان، يك فصل رشد طولاني حدود 120 روز نياز است. بهترين رشد بادمجان دردماي تا 21 – 29 درجه سانتـيگراد اتفـاق ميافتـد. دمـا و رطوبت بالا نيز عملكـرد را كـاهش ميدهد.

بادمجان مي‌تواند خشكي و غرقابي را تحمل كند ولي دورههاي طولاني غرقاب خاك باعث شيوع پاتوژنهاي فساد ريشه ميشود. بادمجان را از لحاظ نياز نوري جزو گياهان خنثي طبقه بندي مي‌كنند وليكن براي رشد و نمو مطلوب نياز به گرما و نوركافي دارد. زمين بادمجان بايد دائماً مرطوب و نم دار باشد. آبياري درزمان گلدهي وتشكيل ميوه بسيار بحراني است. برای ساخت گلخانه بادمجان معمولا از سازه ایرانی و اسپانیایی استفاده می‌شود که به ازای هر متر مربع 500,000 الی 1,100,000 تومان است.

ساخت گلخانه در روستا

بسیاری از روستاییان هستند که می‌خواهند با احداث گلخانه در روستا وارد زمینه صنعت کشاورزی مدرن شوند. خیلی از شهرنشین‌ها نیز که از قبل در روستاها زمین داشته‌اند، دوست دارند در روستایشان گلخانه‌ای تاسیس کند. این گونه سوالات درباره ساخت گلخانه در روستا زیاد از کارشناسان نهال رویش به خصوص در بخش نظرات همین مقاله پرسیده می‌شود.

هزینه ساخت گلخانه

سوال کاربر درباره شرایط احداث گلخانه در روستا

تفاوت احداث گلخانه در روستا و یا در شهر، به مجوزها و وام‌های پرداختی مرتبط است. اصل کار که همان ساخت گلخانه است چندان تفاوت زیادی نسبت به مناطق شهری ندارد و تنها در چنین مسائلی روند کاری آن با شهرها متفاوت است. برای دریافت مشاوره و راهنمایی کامل درباره روند ساخت گلخانه روستایی با شماره 09128280308 یا پشتیبانی واتساپ ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را از پشتیبانی نهال رویش بپرسید.

هزینه ساخت گلخانه شیشه‌ای

یک گلخانه مدرن و از معروف‌ترین گلخانه‌های دنیا است. به علاوه از پرهزینه‌ترین نوع‌های گلخانه نیز می‌باشد و به دلیل تجهیزات بکار رفته برای ساخت آن، هزینه ساخت گلخانه شیشه‌ای بالاست. این گلخانه بیشترین کاربرد را در کشورهای بالای عرض جغرافیایی 40 درجه شمالی دارد. کشورهای حوزه اسکاندیناوی و شمال اروپا مانند نروژ، هلند، سوئد و باقی کشورها. همچنین در برخی مناطق کشورمان نیز از این گلخانه استفاده شده است. بدلیل پوششی که دارد، بیشترین میزان عبور نور را دارد و برای مناطقی که میزان تابش نور کمی دارند مناسب است. هزینه احداث گلخانه شیشه‌ای بدون احتساب تجهیزات و تنها سازه به همراه نصب برای هر مترمربع، حدودا 2 میلیون تومان است. دقت داشته باشید که ساخت این گلخانه در بیشتر مناطق ایران توصیه نمی‌شود. قبل از اقدام برای ساخت به صورت رایگان با کارشناسان نهال رویش ارتباط برقرار کنید.

هزینه ساخت گلخانه کلید تحویل

یکی از سوالات رایجی که از کارشناسان نهال رویش در پشتیبانی و تماس‌های تلفنی می‌شود، هزینه ساخت گلخانه کلید تحویل است. گلخانه کلید تحویل به گلخانه‌ای است تمام قطعات اعم از سازه و بست و اتصالات گلخانه، تجهیزات و امکانات مورد نیاز در آن قرار دارد.

این گلخانه آماده کشت است و می‌توانید از آن برای پرورش محصول استفاده کنید. زمانی که از اصطلاح گلخانه کلید تحویل استفاده می‌شود، منظور گلخانه‌ای کامل و آماده به کار است. به خصوص گلخانه کلید تحویل برای افرادی که می‌خواهند به تازگی وارد صنعت پرورش محصول در گلخانه شوند مناسب است. فرض کنید اگر بخواهید ببینید که می‌توانید در این حرفه فعالیت کنید یا خیر، می‌توانید یک گلخانه کلید تحویل با مقیاس مناسب خریداری یا اجاره کنید. بعد از مدتی خواهید فهمید که این کار برای شما مناسب است یا خیر. در صورت تمایل نیز می‌توانید با پرداخت هزینه ساخت گل خانه، آن را بزرگ‌تر کنید و کسب‌وکار خود را گسترش دهید.

هزینه احداث گل خانه کلید تحویل زیاد با گلخانه‌هایی که از صفر تا انتها برای شما ساخته می‌شوند تفاوت ندارد. شما با پرداخت 400 هزار تومان تا 2 میلیون تومان، متناسب با نیاز خود گلخانه کلید تحویل خریداری کنید.

هزینه ساخت گلخانه

سرمایه لازم برای احداث گلخانه 

در کل اگر بخواهید بدانید برای احداث و ساخت گلخانه چقدر سرمایه نیاز دارید، در نظر داشته باشید که برای شروع خوب، نیاز به سرمایه بسیار خوبی نیز دارید. برای مثال برای ساخت یک گلخانه 1000 متری، به همراه تمام تجهیزات مورد نیاز و مواد و وسایل با کیفیت، نیاز به سرمایه ای بین 300 میلیون تومان تا 2 میلیارد سرمایه نیاز خواهید داشت.


هزینه احداث گلخانه

به‌طور کلی هزینه ساخت گلخانه یا سرمایه لازم برای ساخت گلخانه به ازای هر یک متر مربع  با تجهیزات، حدود 900 تا 3 میلیون تومان می‌باشد. مقدار سرمایه لازم برای ساخت یک متر مربع گلخانه (فقط خود سازه، بدون تجهیزات) حدود 600 تا 800 هزار تومان است.


هزینه احداث گلخانه 1000 متری

با توجه به مطلب بالا، قیمت اجرای یک گلخانه 1000 متری به همراه تجهیزات مورد نیاز برای گلخانه، به ازای هر متر مربع حدود 400 تا 950 هزار تومان خواهد بود. اگر از تجهیزات ساخت گلخانه صرف نظر کنیم، هزینه احداث یک گلخانه 1000 متری بر حسب هر متر مربع بین 250 تا  550 هزار تومان خواهد بود. در نظر داشته باشید این ارقام بدون لحاظ کردن هزینه نصب سازه هستند. برای نصب و کارگذاری سازه باید هزینه ای جدا بپردازید.

هزینه ساخت گلخانه 200 متری

توجه داشته باشید ساخت گلخانه پایین‌تر از متراژ ۲۵۰۰ مترمربع برای کشت‌های معمولی توجیه اقتصادی ندارد توجیه اقتصادی ندارد و با توجه به هزینه ساخت گلخانه ۲۰۰ متری، به صرفه نمی‌باشد. مگر اینکه محصولاتی خاص تولید کنید و توانایی عرضه خاص آن را به بازار مصرف داشته باشید. در این روش سرمایه اولیه ساخت گلخانه پس از سه سال به‌طور کامل باز خواهد گشت.

ساخت گلخانه ارزان قیمت

قبول داریم که هزینه‌های ساخت و ایجاد یک گلخانه تجاری بسیار است و از خود سازه گرفته تا تجهیزات مورد نیاز برای کشت و نگهداری، به سرمایه اولیه زیادی برای شروع کار نیاز دارد. به همین خاطر بسیاری از افراد به دنبال ساخت گلخانه ارزان قیمت هستند و می‌خواهند هر چه ارزان‌تر، سازه خود را بسازند. واقعیت این است که سازه گلخانه ارزان قیمت برای کشت تجاری مناسب نمی‌باشد؛ زیرا برای پایین آمدن قیمت باید از کیفیت تجهیزات کم کرد و این کار استحکام و کارایی سازه را پایین می‌آورد. برای کسب و کارهای خانگی یا ساخت گلخانه خانگی می‌توانید از سازه ارزان استفاده کنید ولی برای کشت تجاری و در متراژهای بالا، چنین چیزی را توصیه نمی‌کنیم.

هزینه ساخت گلخانه هیدروپونیک

هزینه سازه گلخانه که از سیستم هیدروپونیک بهره ببرد کمی متفاوت است. سیستم کشت هیدروپونیک، کمی متفاوت تر از سیستم کشت خاکی است. کشت هیدروپونیک معروف به این است که هزینه اولیه زیادی در بر دارد؛ ولی بهره وری آن در آینده بالا است. فزون بودن هزینه آن نسبت به کشت خاکی، مربوط به لوازم و تجهیزاتی است که در کشت خاکی استفاده نمی شود. برخی از مواردی که باید در کشت هیدروپونیک برای آنها هزینه بپردازید عبارت است از: هزینه تهیه و مدیریت محلول و فرمول های غذایی، هزینه بستر کشت، ضد عفونی کردن بستر کشت و…به طور متوسط، هزینه نصب و راه اندازی یک گلخانه هیدروپونیک،  به طور میانگین هزینه از 1 میلیون و 300 هزار تومان شروع می‌شود.

هزینه ساخت گلخانه

مطلب مرتبط: گلخانه 

 

کلام پایانی

ورود به صنعت گلخانه سازی کاری پرهزینه است و هزینه ساخت گلخانه با سرمایه شخصی گزاف است. اما در مقابل سودی که از این کار به دست می‌آورید نیز قابل توجه است و تا ابد می‌توانید آن را افزایش دهید. اگر با دیدی باز و آگاهی وارد این صنعت نشوید، ممکن است متحمل ضررهای سنگینی شوید. همچنین باید سازه‌ای متناسب با شرایط جوی منطقه خود و محصولی که قصد پرورش آن را دارید را انتخاب کنید تا از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود و یا سازه‌ای که برای آن پول پرداخت می‌کنید فرو نریزد.

منابع: مدیریت گلخانه (نوشته دکتر محمدرضا حسندخت)

مهندسی سازه و مدیریت گلخانه (نوشته داریوش شیراوند)

تکنولوژی و مدیریت گلخانه (نیکالس کاستیا)

به همراه اطلاعات و تجربیات تیم نهال رویش

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بذارید

‫167 نظر

  • حسین گفت:

    سلام وخسته نباشید
    من اصفهانم یه زمین 1750 متری دارم
    میخواستم ببینم میتونم برا گلخانه اقدام کنم یا نه
    و اگه میشه چقد هزینه میبره

    • نهال رویش گفت:

      سلام وقتتون بخیر باید به جهاد منطقتون مراجعه کنید چون برای هر منطقه به متراژ مختلفی مجوز میدن

  • مصیب گفت:

    سلام
    داخل یه زمین ۱۳۰۰ متری گلخانه چند متری میشه تاسیس کرد؟
    و هزینش چقدره؟

    • نهال رویش گفت:

      سلام وقت بخیر بله لطفا با ما تماس بگیرید

    • میلاد سمنی گفت:

      سلام 80% درصد زمین

      • محمد علی نژاد کردی گفت:

        در مازندران و در یک زمین 1300 متری میشه گلخونه تاسیس کرد؟ با توجه به حاصلخیز بودن زمین و رطوبت بالا در منطقه قائمشهر، کشت چه محصولی را پیشنهاد میکنید؟ با تشکر

    • حسن گفت:

      سلام .می خوام یه گلخونه ۵۰۰۰متری احداث کنم مجوزش راانجام دادم اخرای مجوز هست چه موقع باید باشما هماهنگ کنم گلخونه احداثی هم اراکه

  • مهدی گفت:

    سلام ببخشید آیا ساخت گلخانه در باغ میسر هست یا نه

    • نهال رویش گفت:

      سلام برای باغ میتونیم براتون باغ سرپوشیده یا نت هاوس ایجاد کنیم

  • حسینی گفت:

    سلام وقتتون بخیر برای5000هزار متر مربع زدن گلخانه چقدر هزینه میبرد؟و اینکه برای گرفتن مجوز چقدر باید هزینه کرد؟

    • نهال رویش گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای برآورد هزینه ساخت با شماره‌های پایین صفحه یا پشتیبانی واتساپ تماس بگیرید.
      بله. برای کسب یسری مدارک و مجوزها طبیعتا باید مقداری هزینه پرداخت کنید.
      موفق باشید

      • ناشناس گفت:

        سلام برای ساخت گلخانه ۴۰۰ متری چقد هزینه میشود

        • نهال رویش گفت:

          سلام وقت بخیر
          بفرمایید توی کدوم استان تشریف دارید؟
          اگر تهران باشید براتون در محل نصب می‌کنیم و اگر تهران نباشید، شرایط متفاوت میشه

          • احسان قندیانی آرانی گفت:

            سلام ووقت بخیر
            من میخواهم گلخانه ی میوه های استوایی راه اندازی کنم،باید از کجاو چگونهشروع کنم.

          • نهال رویش گفت:

            سلام وقت بخیر با شماره تماس های ما در ارتباط باشید راهنمایی میکنیم

      • ارشد اژند گفت:

        سلام
        من پروانه تأسیس گرفتم برای ۷۵۰متر تقریبا ۴۰۰متر گلخانه بقیه هم فضای مورد نیاز حدودی متری چقدر در میاد

        • نهال رویش گفت:

          سلام با شماره تماس ما در ارتباط باشید

          • احسان رضوانی گفت:

            سلام خداقوت.ممنون میشم راهنمایی کنید. الان برای گلخانه های کوچک مقیاس ۳۰۰متری که جهاد مجوز اون را صادر کرده؛چه مقدار هزینه دارد؟بتاریخ اسفند۱۴۰۱.
            واینکه در این مقیاس چه گیاهی کشت کنم که صرفه اقتصادی داشته باشه.
            البته من برادرم داریم ۲نفری ۶۰۰متر تاسیس میکنیم

      • احسان قندیانی آرانی گفت:

        نکات خیلی مهم و کلیدی بود ان شاءالله من هم بتوانم یه گوشه ای از این صنعت پر سود را بگیرم.

    • . گفت:

      سلام برای ساخت یه گلخانه مدرن برای 5000متر مربع حدود3500000000سه میلیارد دو پانصد میلیون هزینه خواهد داشت

  • اکرم گفت:

    درود بر شما . این برآورد مربوط با چه تاریخی هست ؟
    بر اساس کامنت ها تاریخ برآورد هزینه ها در مقاله به بهار ۱۴۰۱ نزدیک است .
    درسته ؟

    • نهال رویش گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله. حدود قیمت‌ها مربوط به ابتدای سال هست و احتمالا تا الان تغییر کردن
      قیمت‌های جدید به زودی داخل سایت قرار داده میشن
      پیروز باشید

  • مرتضوی گفت:

    بسیار ممنون بابت پست خوبتون اگر ممکنه در خصوص نوع محصول و توجیه اقتصادی محصولات با توجه به متراژ گلخانه هم پست بذارید
    سپاسگزارم

  • علی گفت:

    سلام‌منم‌میخوام‌گلخانه‌بزنم‌اینکه‌میگن‌۲۰‌براورده‌باید‌بیاوری‌یعنی‌چه

    • نهال رویش گفت:

      سلام وقت بخیر🤝
      به این معنیه که برای دریافت وام باید 20 درصد سازه گلخونه رو ساخته باشید تا 80 درصد مابقی رو بتونید وام بگیرید.
      برای توضیحات تکمیلی به پشتیبانی پیام بدید
      پیروز باشید🍀

    • علیرضا گفت:

      سلام
      یعنی باید ۲۰ درصد خودت آورده داشته باشی و ۸۰ درصد بانک وام میده

      • نهال رویش گفت:

        سلام بله باید بیست درصد اول ساخته بشه بعد بانک وام رو پرداخت میکنه

        • سید میثم حسینی گفت:

          بودجه سال آینده نرخ هرمتر وام چقدر محاسبه شده چون جهاد میگه بودجه سال آینده اعلام نشده و چند وقت دیگه اعلام میشه بعد اگه من بخام کل وام برای هر متر را دریافت کنم ۲۰ درصد رو خودم انجام بدم مثلا فنداسیون بریزم

          • نهال رویش گفت:

            سلام 80% هزینه ساخت گلخانه وام تعلق میگیره

  • حمید عظیمی گفت:

    سلام وقت بخیر بنده زمین۳هکتاری با جواز گلخانه صیفی جات به مساحت ۲ هکتار سازه دارم دنبال سرمایه گذار یا شریک هستم … فاصله پروژه تا تهران ۱۰۰ کیلومتر هست با تشکر

  • احمد گفت:

    با سلام احمدفر هستم از گلستان علی آباد کتول و ممنونم از مطالب ارزشمند شما

  • محمد مهدی گفت:

    سلام
    مفید بود. بصورت واضح و با اعداد و ارقام نوشته شده بود
    خیلی ممنون

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شرکت گلخانه سازی نهال رویش

    ساخت گلخانه‌های صنعتی و مکانیزه در سراسر ایران